De Yamaha YZ250F is uitgerust met een innovatieve omgekeerde cilinderkop en kan daarmee zelfs de zwaarste competitie aan. Met deze baanbrekende crossmotor heeft Jeremy Martin de AMA 250 Motocross Championships in 2014 en 2015 gewonnen, en met de YZ250F behaalde Cooper Webb de overwinning in de AMA 250SX West in 2015 en 2016. De YZ250F voor modeljaar 2017 is voorzien van een aantal belangrijke technische aanpassingen, zoals bijvoorbeeld een gloednieuwe omgekeerde cilinderkop voor meer vermogen en nog meer rijplezier. Meer trekkracht bij middelhoge tot hoge toerentallen, Verbeterde acceleratie, Soepeler schakelen en vloeiend koppelingsgevoel, Verfijnde rijeigenschappen en ophanging voor meer stabiliteit en controle, Verbeterde remprestaties
YZ250F-Motorblok
Met belangrijke verbeteringen aan de inlaat- en uitlaatefficiëntie, in combinatie met een soepeler schakelende transmissie en opnieuw geprogrammeerde ECU, is de motor met 2017-specificaties klaar om elke race te winnen.
Gloednieuwe, hoogwaardige cilinderkop
Bij de omgekeerde cilinderkop bevindt de inlaat zich aan de voorzijde en de uitlaat aan de achterzijde. Dit innovatieve ontwerp geeft de YZ250F veel voordelen ten opzichte van een conventioneel ontwerp. Voorbeelden daarvan zijn de verbeterde inlaat- en uitlaatefficiëntie, een verbeterd zwaartepunt dankzij het gebruik van een aan de bovenzijde gemonteerd luchtfilter en een brandstoftank onder het zadel. Voor het model van 2017 hebben de technici van Yamaha deze geavanceerde technologie naar een nog hoger niveau getild. Ze ontwikkelden een nieuwe omgekeerde cilinderkop waarmee de YZ250F bij middelhoge en hoge toerentallen over nog meer trekkracht beschikt.
Verhoogde inlaatpoort en nokkenassen met hoge lift
De inlaatpoort is hoger geplaatst zodat er meer frisse lucht in de kop met vier kleppen stroomt, en de inlaatklep heeft ook een grotere diameter. De nieuwe nokkenassen met hogere klephoogtes geven meer gevoel bij middelhoge tot hoge toerentallen, en voor betere prestaties bij lage tot middelhoge toerentallen is de werkhoek van de inlaatnokkenas verkleind.
Sterkere klepveren en een nieuwe drijfstang
Er zijn sterkere inlaat- en uitlaatklepveren aangebracht voor de nokkenassen met hogere lift. Om de motorprestaties te verbeteren, werd voor het model van 2017 een nieuw ontworpen nikkel-chroom-molybdeenstalen drijfstang gebruikt.
Korter inlaatkanaal en nieuwe gasklepverbinding
Het vermogen bij middelhoge tot hoge toerentallen werd verder verbeterd door het inlaatkanaal in te korten waardoor er minder pompverlies is. Het gebruik van een groteregasklepverbinding tussen de verstuiver en de inlaatpoort maakt de doorsnede 5 % groter. Bovendien zorgt het nieuwe interne ontwerp voor een betere brandstofverdamping.
Herontworpen uitlaatpoort en nieuwe leiding aan voorkant met grote boring
Voor de optimale balans tussen inlaat en uitlaat zijn de dubbele uitlaatpoorten opnieuw ontworpen en heeft de ‘snaking’ uitlaatpijp een grotere diameter aan de voorzijde. Naast een grotere boring heeft dit voorste gedeelte ook bredere bochten, zodat de grotere interne doorsnede een veel sterker uitlaatpulseffect geeft.
Nieuw geprogrammeerde ECU
De herontworpen cilinderkop en uiterst efficiënte inlaat- en uitlaatsystemen leveren meer motorvermogen. Daarom is de 2017 YZ250F uitgerust met een nieuw ontwikkelde ECU met aangepaste ontstekingstiming- en brandstofinjectieprogrammering. De nieuwe ECU schakelt in op een hoger toerental, en is voorzien van een toerentalbegrenzer voor een beter overtoerengevoel.
Yamaha Power Tuner
Rijders van alle niveaus kunnen de optionele Yamaha Power Tuner gebruiken om de vermogenskarakteristieken van de YZ250F aan te passen. Dit compacte apparaat kan rechtstreeks (zonder pc) op de motor worden aangesloten en geeft de rijder of monteur de mogelijkheid om in een paar seconden de prestaties van de motor aan te passen aan de circuitomstandigheden.
Robuuste carters
Om de prestaties van de krachtigere motor de baas te kunnen, is de YZ250F voorzien van aangepaste, robuuste carters. De constructie en het uiterlijk is exact hetzelfde als die van het 2016-model, maar de aluminium gegoten behuizingen van het 2017-model hebben een warmtebehandeling ondergaan waardoor ze zo’n 5 % sterker en dus betrouwbaarder en duurzamer zijn.
Soepeler schakelende versnellingsbak
Om het grotere aandrijvingsvermogen van de motor aan te kunnen, is de 2017 YZ250F uitgerust met een nieuwe transmissie met bredere tanden op de 2e en 3e aandrijftandwielen. De vorm van de tanden op de 1e, en 5e tandwielen is ook aangepast, en samen met de herontworpen schakelnokken en aanpassingen aan het ontwerp vande koppelingsdrukstang en as zorgt dit voor soepeler en sneller schakelen. Het geheel is afgerond met een stijvere schakelhendel voor een beter schakelgevoel.
Belangrijkste wijzigingen aan de motor van de YZ250F
– Nieuwe ECU met aangepaste instellingen voor programmering en toerentalbegrenzer
– Robuuste carters
– Herontworpen drukstang voor koppeling
– Opnieuw vormgegeven schakelnok
– Nieuw ontworpen schakelpedaal
YZ250F-CHASSIS
Dankzij de motor met omgekeerde cilinderkop, het luchtinlaathuis aan de bovenzijde en de brandstoftank onder de zitting heeft de YZ250F een centraal zwaartepunt voor een wendbaar en responsief karakter. De chassiswijzigingen voor 2017 omvatten onder meer een herziene stijfheidsbalans van het frame, een lager zwaartepunt en een verbeterde vering.
Nauwkeurig afgesteld aluminium wiegframe
Yamaha heeft de feedback van de fabrieksteams gebruikt om het frame nauwkeurig af te stellen, zodat YZ250F-rijders de verbeterde motorprestaties van het 2017-model volop kunnen benutten. Het frame van het 2017-model is 12 mm breder in het gebied achter het achterbrugdraaipunt dan de versie van 2016, en de verhoogde torsiestijfheid maakt de crossmotor nog stabieler.
Stalen motorbevestigingsbeugels
De YZ250F heeft speciaal ontworpen motorbevestigingsbeugels voor en boven, die perfect passen bij de hoogtoerige 250 cc-motor. Door gebruik te maken van 8 mm dik staal voor de twee voorste beugels en 6 mm dik staal voor de bovenste beugels, heeft het nieuwe frame van de YZ250F een betere stijfheidsbalans voor optimaal rijgedrag en rijplezier.
Verplaatste voetsteunen
Met het oog op een ruimere zitpositie en meer comfort zijn de voetsteunen van de 2017 YZ250F 5 mm lager geplaatst. Dit draagt ook bij aan het lagere zwaartepunt voor meer controle in geulen en bochten.
Optimale veringsinstellingen
Voor het rijplezier en comfort zijn er ook een aantal wijzigingen aangebracht aan de vooren achtervering van de 2017 YZ250F. De toonaangevende KYB® Air-Oil-Separate (AOS) voorvorken hebben robuustere buitenbuizen en een iets lagere oliecapaciteit, waardoor het samen met de nieuwe fabrieksinstellingen voor de vering betere chassisprestaties oplevert met meer stabiliteit bij geulen, hobbels en bochten.
Nieuw materiaal voor remschijf achter
Voor een beter remgevoel is de 245 mm-remschijf op het achterwiel vervaardigd met hetzelfde hittebestendige staal als de 270 mm-remschijf op het voorwiel, voor totale remzekerheid op de snelste circuits.
Nieuwe graphics
De stoere zwarte velgen zijn behouden, en daarbij is het 2017-model voorzien van nieuwe graphics op de kappen en spatborden voor een professionele uitstraling
Belangrijkste wijzigingen aan het chassis van de YZ250F
– Geavanceerd lichtgewicht aluminium wiegframe
– Nieuw ontworpen buitenbuizen van stijve voorvork
– Herziene veringsinstellingen
– Verplaatste voetsteunen
– Nieuw materiaal voor remschijf achter
Nieuwe kap- en spatbordgraphics
2017 YZ450F
Met de winst in het MXGP Wereldkampioenschap is het duidelijk dat de Yamaha YZ450F één van de beste 450cc crossmotoren is. Deze revolutionaire crossmotor beschikt over de technologisch geavanceerde omgekeerde cilinderkop van Yamaha, en geeft elke rijder de kans om de prestaties van een fabrieksmotor te ervaren. De 2017 YZ450F heeft nieuwe graphics op de kappen en spatborden, en de Ø 245 mm remschijf achter is vervaardigd met hetzelfde hittebestendige staal als de Ø 270 mm remschijf in het voorwiel, voor een beter remgevoel en uitmuntende remprestaties.
2017 YZ250 / YZ125 / YZ85 tweetaktmotoren
De tweetaktmotoren YZ250 en YZ125 onderstrepen met hun wendbaarheid en direct vermogen de algehele toewijding van Yamaha voor alle crossers. De YZ250 en YZ125 zijn, dankzij het eenvoudige onderhoud en unieke karakter uiterst geliefd bij veel MX-rijders, ook nog voorzien van een grotere remschijf vóór van Ø 270 mm. Voor het modeljaar 2017 hebben beide tweetakt modellen nieuwe graphics. De YZ85 is samen met zijn grotere broers één van de meest geliefde crossmotoren ooit gebouwd, en vele kampioenen begonnen hun carrière met deze legendarische Yamaha tweetakt. Voor het modeljaar 2017 is de YZ85 is voorzien van nieuwe graphics.
2017 WR250F en 2017 WR450F Enduro modellen
De WR250F en WR450F beschikken over dezelfde configuratie met omgekeerde cilinderkop en compact aluminium chassis als de winnende YZ-F modellen, en hebben Yamaha weer als een belangrijke speler in de enduro wereld op de kaart gezet. Yamaha laat zijn toewijding aan de enduro duidelijk zien door de aanwezigheid op de 2016 wereldkampioenschappen voor de E1- en E2-klasse. Na een dubbele podiumplaats voor E1 in de eerste twee Enduro GP’s van 2016 en een overwinning in de E2-klasse, is het duidelijk dat de Yamaha WR-F modellen de lat hoog leggen. De WR250F van modeljaar 2017 heeft een grotere remschijf voor van 270 mm, en zowel de WR250F als de WR450F is voorzien van nieuwe graphics op de kappen en spatborden voor een professionele uitstraling.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven