Nieuw: 2016 Honda Integra (alle details)

Honda’s unieke Integra krijgt LED verlichting, andere dempingskarakteristieken, een LCD instrumentenbord met personaliseerbare kleur opties. De DCT versie krijgt 3 niveaus in de S Mode en verdere software upgrades voor zowel de MT als AT rij modi. Een korte vijfhoekige demper brengt een diepere grom in het uitlaatgeluid.

Voorstelling
De Integra – in 2012 gelanceerd als één van de drie modellen in Honda’s New Concept (NC) platform – ontleent zij naam aan het feit dat hij het comfort en stijl van een scooter integreert met de dynamische prestaties van een motorfiets.

De Integra beschikt standaard over Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT) en in 2014 werd zijn koppelrijk en zuinig tweecilinderblok vergroot tot 745 cc. Een scherpere styling, betere ergonomie en hogere wendbaarheid vulden het extra vermogen en de betere prestaties aan.

De volgende stap in de ontwikkeling komt er in 2016. De Integra krijgt updates die zijn uiterlijk verbeteren, zijn gebruiksgemak vergroten en de rijervaring naar een nieuw niveau tillen.

Model overzicht
Het meest zichtbare verschil voor 2016 zijn de nieuwe LED koplamp en achterlicht. Deze geven de Integra een beter imago en ze werken ook beter. Het nieuwe instrumentenbord met variabele kleurendisplay kan gepersonaliseerd worden en biedt een verbeterd imago aan de motor en zijn rijder. Nog meer goed nieuws voor wie stijlvol wil rijden: twee Special Edition (SE) kleurstellingen met een speciale kleurtoon en een unieke metalic glans vervolledigen de line up.

Het DCT systeem is verder ontwikkeld met software updates voor een natuurlijk aanvoelende gasrespons. Met het oog op het verbeteren van de sportieve rij ervaring zijn er nu 3 niveaus in de S mode in de AT mode. Het maximale toerental om af te schakelen is opgetrokken in MT mode. Andere software updates verbeteren de DCT werking op velerlei vlakken.

De achterschokbreker heeft nu ook een instelbare veervoorspanning en er is een nieuwe Showa voorvork met SDBV (Showa Dual Bending Valves). Een nieuwe demper bespaart gewicht en zorgt voor een diepe grom.

Styling & uitrusting
De stijlveranderingen op de Integra vallen onder de noemer ‘Sensual Performance’ en de rijervaring is zowel op visueel als auditief vlak beter. In vooraanzicht ziet de Integra er stijlvoller uit met een LED koplamp die een helder wit licht produceert.
Het LED achterlicht past perfect bij de compacte uitlaatdemper zodat de achterzijde nog compacter is. Op de voetplanken integreert roestvrij staal met de hertekende rubberen vloermatten. Dit alles straalt kwaliteit uit.

Een nieuw instrumentenbord met negatieve LCD display biedt een kilometerteller, snelheidsmeter, tripmeter, benzineverbruik en benzinemeter. Optioneel is er een temperatuurmeter voor verwarmde handvaten en een indicator voor de drievoudig instelbare S mode.

De kleur van de toerenteller bar is instelbaar met een keuze van in totaal negen verschillende opties. Je kunt er zelfs voor kiezen om de kleur te laten veranderen naargelang de gekozen versnelling, het toerental of (in DCT versie) de rij-mode.

ECO en SHIFT mode zijn verdere opties als je rijdt met het display in één kleur of (op de DCT versie) een setting gelinkt aan de gekozen rij mode. ECO mode doet het display licht blauw kleuren als je rijdt met een normaal verbruik en groen als je nog meer economisch gaat rijden. SHIFT mode zal de kleur naar oranje doen veranderen als het toerental hoger is dan dat door de rijder vooraf ingesteld

Een ‘wave style’ contactsleutel voegt extra kwaliteit toe aan het geheel en beschikt over het Honda Ignition Security System (HISS). Als de ID chip die in de sleutel verwerkt zit niet overeenkomt met de ECU (Engine Control Unit), start de motor niet.

De 2016 Integra komt in vijf kleurstellingen:
Pearl Glare White
Matte Bullet Silver
Matte Gunpowder Metallic
Matt Alpha Silver Metallic (Special Edition)
Matte Majestic Silver Metallic (Special Edition)

Voor de twee SE kleur opties gebruikt Honda voor het eerst een nieuwe metallic-look afwerking. Deze speciale verf gebruikt glimmende vlokjes die op één lijn staan. Hierdoor verschilt de afwerking van een traditionele metallic verf; er is een dieper contrast en een vollere kleur die bovendien varieert naargelang de hoek waaruit je kijkt. De SE versies hebben ook extra strepen, striping op de velgen en een andere afwerking voor de carterdeksels.

Via de Genuine Honda Accessories zijn volgende opties beschikbaar:
Een speciaal ontworpen kofferhouder achteraan, een 35 L en 45 L topbox, 29 L zijkoffers, binnentassen, vijfvoudig instelbare handvatverwarming, beugelslot en windbeschermers.

Dual Clutch Transmission
Honda’s DCT technologie bevindt zich in zijn zesde jaar en wint ieder jaar aan populariteit op alle motoren waar dit systeem als optie aangeboden wordt. DCT maakt gebruik van twee koppelingen. Één om te starten en 1ste, 3de en 5de versnelling, de andere voor de 2de, 4de en 6de versnelling – met de hoofdas voor elke koppeling in de andere gemonteerd, voor een compactere bouw. Elke koppeling wordt afzonderlijk gestuurd door een eigen hydraulisch circuit.

Er zijn twee verschillende automatische modes beschikbaar en een MT-mode. Die biedt manuele controle waarbij de rijder kan op- en afschakelen via de knoppen op het stuur. De standaard automatische D-mode is bijzonder geschikt voor stadsverkeer of rijden op de snelweg en biedt een optimale verbruiksefficiëntie. De automatische S-mode is sportiever en de ECU laat het blok ook toe om hogere toerentallen te draaien vooraleer op te schakelen. Met verhoogde prestaties en een sportiever rijgedrag tot gevolg. Voor 2016 zijn er in S-mode nog drie afzonderlijke motormappings beschikbaar zodat het sportieve rijgedrag nog beter op de behoefte van de rijder en de rij-omstandigheden kan worden aangepast. Op die manier kan de rijder indien gewenst onder alle omstandigheden in de S mode blijven rijden. Het geselecteerde niveau wordt als standaard S mode opgeslagen en op die manier moet de rijder niet telkens naar de gekozen modus terugkeren. De gekozen mode is ook zichtbaar op het dashboard.

De DCT op de NC750S biedt nu ‘Adaptive Clutch Capability Control’. Dit regelt de kracht die door de koppeling verdeeld wordt en resulteert in een zeer natuurlijk en licht gevoel wanneer het gashendel geopend of dichtgedraaid wordt. Het uiteindelijke resultaat is een vlotter rijgedrag.
Andere verbeteringen omvatten een snellere bediening van de N-D schakelaar wanneer je het contact aanzet en een controlesysteem in AT mode die je toelaat vast te stellen of er bergop of bergaf gereden wordt. Het schakelpatroon wordt daarop automatisch afgesteld
.

Chassis
Het stalen diamond type frame biedt een grote stijfheid voor een grote wendbaarheid een goede respons onder alle omstandigheden. Het biedt ook voordelen als de plaats beperkt is, want de afmetingen zijn beperkt, terwijl het rijden een zeer dynamische ervaring is. De balhoofdshoek bedraagt 27° en de naloop 110 mm. Wielbasis is 1525mm en de gewichtsverdeling is 50/50. Drooggewicht: 238 kg.

De 41mm voorvork biedt een veerweg van 120mm en voor 2016 gebruikt Showa Dual Bending Valves voor een betere in- en uitgaande demping. Dit zorgt ervoor dat de dempingskracht afgestemd wordt op de zuigersnelheid van de vork. Dit zorgt voor een comfortabeler ophanging bij alle snelheden en in het bijzonder bij lage snelheden. De verhoogde demping biedt een progressievere en strakkere ophanging en verhindert dat de vork te diep duikt bij hevig remmen. Grey Alumite kapjes bieden een verfijnde afwerking.

De monoshock achteraan krijgt een aanpasbare veervoorspanning en biedt 120 mm veerweg. Hij werkt via het gekende Prol-Link systeem dat een zachte initiële veerwerking biedt – zeer geschikt voor wie aan lage snelheid over hobbels rijdt- en een uitstekende algemene controle.

Vooraan biedt de 320 mm wave schijf met dubbelzuigerklauw controleerbare en efficiënte stopkracht. Dit wordt ondersteund door de 240 mm ‘wave’ schijf met enkelzuigerklauw achteraan. Een licht tweevoudig ABS laat je toe om met vertrouwen te remmen, zelfs op gladde of natte wegen. 6-voudig instelbare remhendels voor de voor- en achterrem maken het voor elke hand gemakkelijk om het remhendel te bereiken.

Aluminium voor- en achterwielen met maten 17 x 3.50-inch en 17 x 4.50-inch zijn geschoeid met 120/70 ZR17 en 160/60 ZR17. Samen met het frame en de ophanging bieden de grote wielen de Integra een echt motorgevoel. Dit is één van de verkoopstroeven van deze motor. Het gebruik van een nieuwe aluminium velg met L-vorm vergemakkelijkt het controleren en aanpassen van de bandendruk.

Engine
Het ontwerp van de Integra’s vloeistofgekoelde SOHC achtkleps twin verzekert een pittig karakter in de lage en middelste regionen van het toerenbereik. Zijn relatief lang slag en de speciaal gevormde ontploffingskamers worden gekoppeld aan een hoge inertie van de krukas om hoge koppelwaarden te produceren bij lage omwentelingssnelheden. Topvermogen is 40.3kW/54 pk @ 6,250opm met een maximum koppel van 68Nm @ 4.750opm.

PGM-FI zorgt voor een voortdurende optimalisering van de verhouding tussen lucht en benzine voor een perfecte verbranding bij elk toerental en in elke situatie. Het blok voldoet aan de nieuwe EURO4 normen met een CO2 uitstoot van 81g/km en een verbruik van 28,6km/l of 3,5 l op 100 km (WMTC mode) biedt een potentiële actieradius van meer dan 400 km met de 14,1 liter onder het zadel gemonteerde benzinetank.

Twee balansassen verhinderen trillingen bij hoge toerentallen, waardoor het rij-gevoel comfortabeler wordt, maar tegelijkertijd zorgt de 270° ontstekingsvolgorde ervoor dat de motor zeer potent en direct aanvoelt. Boring en slag bedragen 80 x 77mm.
Door het aantal afzonderlijke onderdelen tot een minimum te beperken, blijft het blok licht, efficiënt en betrouwbaar.

Er is slechts één 36 mm gasklephuis en waar mogelijk worden de onderdelen gebruikt voor meer dan één doel. De nokkenas drijft ook de waterpomp aan terwijl één van de balansassen ook de oliepomp bedient.

De nieuwe, vijfhoekige demper is korter dan de vorige en maakt gebruik van twee afzonderlijke kamers die verbonden zijn door een geperforeerde pijp die uitmondt in een resonantiekamer. Dit resulteert in een dieper en zwaarder geluid. De ingebouwde katalysator heeft een structuur met twee lagen die zorgt voor een lagere uitstoot.

Technische specificaties

ENGINE  
Type Liquid-cooled 4-stroke 8-valve, SOHC parallel 2-cylinder
Displacement 745cc
Bore ´ Stroke 77mm x 80mm
Compression Ratio 10.7 : 1
Max. Power Output 40.3kW @ 6,250rpm (95/1/EC)
Max. Torque 68Nm @ 4,750rpm (95/1/EC)
Oil Capacity 4.1L
FUEL SYSTEM  
Carburation PGM-FI electronic fuel injection
Fuel Tank Capacity 14.1 litres
Fuel Consumption 28.6km/l or 3,5 L/100 km (WMTC mode-Tested in D-Mode)
ELECTRICAL SYSTEM  
Starter Electric
Battery Capacity 12V/11.2AH
ACG Output 448W/5000rpm
DRIVETRAIN  
Clutch Type Wet multiplate hydraulic 2-clutch
Transmission Type 6-speed Dual Clutch Transmission
Final Drive Chain
FRAME  
Type Diamond; steel pipe
CHASSIS  
Dimensions (L´W´H) 2215mm x 810mm x 1440mm
Wheelbase 1525mm
Caster Angle 27°
Trail 110mm
Seat Height 790mm
Ground Clearance 135mm
Kerb Weight 238kg
SUSPENSION  
Type Front 41mm telescopic fork, 120mm stroke
Type Rear Monoshock damper, Pro-Link swingarm, 120mm travel
WHEELS  
Type Front Multi-spoke cast aluminium
Type Rear Multi-spoke cast aluminium
Rim Size Front 17M/C x MT3.50
Rim Size Rear 17M/C x MT4.50
Tyres Front 120/70-ZR17M/C (58W)
Tyres Rear 160/60-ZR17M/C (69W)
BRAKES  
ABS System Type 2-channel ABS
Type Front 320mm single wavy hydraulic disc with 2-piston caliper and sintered metal pads
Type Rear 240mm single wavy hydraulic disc with single-piston caliper and resin mold pads
INSTRUMENTS & ELECTRICS  
Instruments

Digital speedometer, digital bar-type tachometer, clock, bar-type fuel meter, two trip meters, gear position indicator, ‘instant’and  ‘average’ fuel consumption and coolant temperaturewarning light.

Security System HISS
Headlight LED
Taillight LED

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal - Colofon

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven voor Nieuwsbrief