De 35kW/47pk A2 rijbewijs vriendelijke CB500F krijgt een grondige make over voor 2016. Met een meer basic en pittiger uiterlijk. Andere verbeteringen omvatten een grotere benzinetank, LED verlichting, instelbare veervoorspanning op de voorvork, nieuwe en lichtere uitlaatdemper en instelbare remhendel. Zes opvallende kleurencombinaties vervolledigen de nieuwe styling en eigenschappen van de CB500F.
Voorstelling
Het 2016 model is een gedurfde evolutie die de motor naar een hoger niveau tilt. Er zit een vleugje naked/streetfighter stijl in, maar ook upgrades die helemaal op de rijder gericht zijn. De CB500F krijgt meer fun in zijn DNA, maar het zal tegelijkertijd een breder en veeleisender publiek aanspreken.
Model Overzicht
Het 471cc DOHC blok – dat 35KW/47 pk produceert en een verbruik heeft van 1/29,5km of 3,39 l op 100 km – en het diamond type stalen buizenframe blijven ongewijzigd, maar het uiterlijk verandert grondig. De agressiever look toont ook de mechanische kracht van de motor en LED lichten voor- en achteraan bieden de motor een hoogwaardige uitstraling.
De grotere 16.7 liter benzinetank zorgt voor een grotere actieradius en andere verbeteringen zoals de scharnierende tankdop, het instelbare remhendel en een ‘wave style’ contactsleutel verhogen de waarde van het totaalpakket van de CB500F merkbaar.
De rijervaring wordt verbeterd door de introductie van een voorvork met instelbare veervoorspanning, een verbeterd schakelmechanisme voor vlotter schakelen en een nieuwe, korte uitlaatdemper met tunnelgeleiding binnenin. Dit produceert een diepere grom die beter past bij de hoogwaardige technologie die in het blok schuil gaat.
Styling & uitrusting
Het styling concept achter het minimalisme van de CB500F kreeg de naam ‘Mechanical & Aggressive’ met de voorkuip, het zadel en het verminderde bodywork als dragende onderdelen van een trapezevorm rond het blok en het frame
De LED koplamp is klein, maar bijzonder efficiënt en biedt positielichten bovenaan links en rechts. Hierdoor krijgt de voorkant van de CB500F een zeer assertieve stijl. Ook het dasbhoard kreeg een nieuwe lijn en een gleuf waardoor ook het instrumentenbord een pittiger uitstraling krijgt.
De zijpanelen zijn nu kleiner en tweedelig, enkel het bovendeel is gespoten. Ook de protectoren van de radiator zijn nu compacter met hoekpunten die perfect aansluiten bij de vorm van de benzinetank. Hierdoor worden het frame en het twin blok met zijn nieuwe bronskleurige carterdeksels en cilinderwanden ook beter zichtbaar.
De bevestigingen voor de voetsteunen van de rijder en de passagier werden kleiner, terwijl aluminiumvoetsteunen en geïntegreerde handvaten voor de passagier nog meer klasse en kwaliteit uitstralen. Verder zijn er ook nog detailverbeteringen zoals een scharnierende tankdop, groter tank, een vijfvoudig instelbare remhendel en een hertekend zadel met hoger comfort door ander materiaal en een nieuwe vormgeving. De nieuwe ‘wave style’ contactsleutel verhoogt de waarde van het totaalpakket van de CBR500R.
Het moderne dashboard biedt een digitale snelheidsmeter, trapsgewijze toerenteller, kilometerteller, dubbele tripmeter, klok en een digitale benzinemeter en verbruiks indicator. HISS (Honda Intelligent Security System) is ingebouwd in de contactsleutel en er is plaats voor een beugelslot onder het zadel.
De CB500F wordt beschikbaar in zes verschillende kleurstellingen:
Ross White and Millennium Red (Tricolour)
Lemon Ice Yellow/Graphite Black
Candy Energy Orange/Macadam Grey Metallic
Millennium Red/Macadam Grey Metallic
Pearl Metalloid White/Macadam Grey Metallic
Matte Gunpowder Black/Matte Krypton Silver Metallic
Honda Accessories voor de CBR500R omvatten verwarmde handvaten, carbon-look voorspatbord, afdekkapje voor de duo-zit, sportieve bagage voor achteraan, korte achterspatbord, een tank pad en een AC lader contact
Motor
De lay out van de vloeistofgekoelde achtkleps paralleltwin biedt een goede combinatie tussen afmetingen en prestaties. De driehoeksverhouding tussen de krukas, hoofdas en balansas lijkt sterk op die van Honda’s RR viercilinderblokken. Heel wat technische eigenschappen werden overgenomen van de CBR600RR en CBR1000RR.
Boring en slag bedragen 67 x 66.8 mm en de krukasinterval is gesteld op 180°. Een primaire balans unit zit achter de cilinders zeer dicht bij het zwaartepunt van het motorblok. Verbeteringen aan het schakelmechanisme zorgen voor een zeer zacht en stil schakelgedrag. Het tegengewicht van de krukas is speciaal gevormd voor koppel balans en door het lage gewicht – en dus lagere inertie – kan het motorblok vlot in de toeren klimmen.
PGM-FI benzine injectie staat garant voor een zeer directe gasrespons en helpt mee om het topvermogen van 47 pk bij 8.500 opm. te bereiken. De top van de koppelkromme bevindt zich op 43 Nm bij 7.000 opm.
Het blok fungeert als een dragend geheel en versterkt hierdoor de stijfheid van het frame. Er zijn vier bevestigingspunten op de cilinderkop. Aan de binnenkant heeft de cilinderkop ‘shim type’ klepregeling met lager spanning op de klepveren, verminderde wrijving en een lichtere werking tot gevolg. Een stille (SV ketting) aandrijfketting van de nokkenas heeft een Vanadium coating op de uitsteeksels waardoor ook hier de wrijving vermindert en er een betere bescherming is tegen stof. De diameter van de inlaatklep is 26.0 mm, de uitlaatklep heeft een diameter van 21.5 mm.
De boring van 67 mm is identiek aan die van de CBR600RR. De vorm van de zuiger is gebaseerd op die van de CBR1000RR, zodat het zuigergeluid bij hoge toerentallen beperkt wordt. De wrijving wordt verminderd door het aanbrengen van strepen op de zuigerwand. Hierdoor wordt de totale oppervlakte vergroot en komen er kanalen waarin de olie beter kan vloeien. Dit heeft ook een betere smering tot gevolg. Net zoals op de CBR600RR en CBR1000RR, vormt een AB 1 zoutbad proces na een, isonite nitriding, een beschermend oxidatie membraan.
De cilinderwanden zijn bekleed met ultra dunne coating en dezelfde tussenruimte als op de CBR600RR garandeert ook dat die wanden zo compact en licht mogelijk zijn. Hun intern design helpt om het ‘pomp’ verlies te compenseren dat ontstaat bij een blok met een 180° ontstekingsinterval. De olie pomp die werkt op dezelfde basis als die van de CBR1000RR, biedt nu een beter debiet en verminderde wrijving en een ‘deep sump’ beperkt de oliebeweging die ontstaat door de inertie in snelle bochten. Het olievolume in het blok is 3.2 liter.
Ook gebaseerd op de RR familieleden, is de zes versnellingsbak. Het schakel- en linkmechanisme is op hetzelfde principe gebaseerd. Voor 2016 kreeg de CBR500R nog een update aan het schakelmechanisme voor een vlotter schakelpatroon in stedelijke omgeving. De voorspanning van de veren in de koppelingsklok werd aangepast, samen met de vorm van de schakelmechanisme. Het resultaat is een vlotter en gemakkelijker schakelgedrag.
De luchtgeleiding vanaf de luchtfilterbehuizing is zo recht mogelijk en een plaat in de airbox verdeelt de luchttoevoer over beide cilinders. Een nieuwe uitlaatdemper gebruikt twee interne kamers die verbonden zijn door een tube. Daardoor is de demper nu korter (wat de massa centralisatie ten goede komt), 2 kg lichter en het geluid wordt pittiger naarmate de omwentelingssnelheden stijgen.
Rijwielgedeelte
Het 35 mm diamond type stalen buizenframe van de CB500F is licht en sterk met een vastgestelde graad van flexibiliteit waardoor de rijder nog voldoende feedback krijgt. De vorm en plaats van de montagepunten gecombineerd met de goede balans tussen stijfheid en comfort verminderen de trillingen.
De wielbasis is 1410 mm en balhoofdshoek en naloop bedragen 25.5°/102mm. Daardoor is de motor wendbaar en tegelijk stabiel. Doordat het blok en het scharnierpunt van de swingarm zich erg dicht bij elkaar bevinden, wordt ook hier de massa centralisatie geoptimaliseerd. Er is ook een optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en de achterzijde van de motor. Rijklaar gewicht is 192 kg.
Met 785mm is de zadelhoogte beperkt en hierdoor wordt de CBR500R gemakkelijk beheersbaar en de sportieve zithouding met relatief hoge stuurpositie zal zowel grote als minder grote rijders goed bevallen.
Algemene afmetingen zijn 2080mm x 780mm x 1060mm, met 160mm grondspeling. De benzinetank heeft nu een inhoud van 16,7L, inclusief reserve. In combinatie met het zuinige blok biedt dit een actieradius van 480km.
De 41mm telescoopvork met een veerweg van 120mm biedt een goede controle bij het insturen en een goede feedback. Voor 2016 krijgt de CBR500R een instelbare veervoorspanning en de vorkbenen zijn afgewerkt in Blue Alumite. De Pro-Link monoshock biedt negenvoudig instelbare veervoorspanning en bedient een stijve box-sectie swingarm. De eindoverbrenging gebeurt via ketting.
Lichte 17-inch aluminium wielen maken gebruik van holle cross secties en hebben Y-vormige spaken. Breedte van het voorwiel is 3.5 inch met een 120/70-17 band. Achteraan is er een 4.5 inch brede velg met een 160/60-17 band. Vooraan is er een 320 mm wave type remschijf met dubbelzuigerklauw en achteraan een 240 mm schijf met monozuigerklauw. ABS is standaard
Technische specificaties
ENGINE | |
Type | Liquid-Cooled, parallel twin |
Displacement | 471cc |
Bore ´ Stroke | 67mm x 66.8mm |
Compression Ratio | 10.7 : 1 |
Max. Power Output | 35kW/47 pk @ 8500rpm |
Max. Torque | 43Nm @ 7000rpm |
Oil Capacity | 3.2L |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM FI |
Fuel Tank Capacity | 16.7L (inc reserve) |
Fuel Consumption(WMTC) | 29,5L/ km of 3,3L/100 km |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Motor |
Battery Capacity | 12V 8.6AH |
ACG Output | 23.4A/2000rpm |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet multiplate |
Transmission Type | 6 speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Steel, Diamond |
CHASSIS | |
Dimensions (L´W´H) | 2080mm x 790mm x 1060mm |
Wheelbase | 1410mm |
Caster Angle | 25.5 degrees |
Trail | 102.6 |
Seat Height | 785mm |
Ground Clearance | 160mm |
Kerb Weight | 192kg |
SUSPENSION | |
Type Front | Conventional Telescopic Front Forks, 41mm preload adjustable |
Type Rear | Prolink mono with 9-stage Preload adjuster, steel square pipe swingarm |
WHEELS | |
Type Front | Multi-Spoke Aluminium Cast |
Type Rear | Multi-Spoke Aluminium Cast |
Rim Size Front | 17 x MT3.5 |
Rim Size Rear | 17 x MT4.5 |
Tyres Front | 120/70ZR – 17M/C |
Tyres Rear | 160/60ZR – 17M/C |
BRAKES | |
ABS System Type | N/A / 2-Channel |
Type Front | Single Wavy Disk, 320mm, 2 piston caliper |
Type Rear | Single Wavy Disk, 240mm, 1 piston caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | Digital Speedometer, Digital Bar Graph Tachometer, Dual Trip Meters, Digital Fuel Level Gauge & Fuel Consumption Gauge, Digital Clock |
Security System | HISS (Honda Intelligent Security System) |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven