De importeurs van motoren en scooters in België tonen zich voor 2017 optimistisch op basis van de publieksreacties tijdens het Motorsalon dat zondag 22 januari de deuren sloot. Opvallend waren de groeiende belangstelling van jongeren voor de gemotoriseerde tweewieler en de interesse voor scooters en motoren als oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Wellicht zal 2017, net als 2016, een goed jaar voor de sector van de gemotoriseerde tweewieler in België worden. 2016 was al een goed jaar voor de sector met een stijging van meer dan 8% van de inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters en de verwachting na het recente Motorsalon is dat ook 2017 positief wordt. Eén van de invoerders citeert de mobiliteitsproblemen, de lage opbrengst van het spaarboekje, de nieuwigheden op de markt en de lage rente bij financiering (zelfs 0%) als redenen voor dat optimisme.
Mobiliteit
Voor een groot deel van de kopers is een motorfiets een vrijetijds- en funobject. Maar een aantal aanbieders merkt een duidelijke vraag naar mobiliteitsoplossingen en dan gaat het vooral om scooters, reisenduro’s (vooral dankzij de goede zitpositie) en interessant geprijsde motoren (naked bikes). Ook de belangstelling voor elektrische modellen groeit. Vanuit de sector wordt de suggestie gedaan dat de overheid voor elektrische scooters en motoren meer steunmaatregelen voorziet zoals de Vlaamse premie voor 100% elektrische wagens of wagens met brandstofcellen (op waterstof). Helaas is deze premie niet geldig voor motorfietsen of lichte vierwielers. Enkel op federaal niveau bestaat nog een belastingvermindering (via de personenbelasting) voor gemotoriseerde twee-, drie- en vierwielers van 15% met een maximum van € 3.010. Wallonie en Brussel nemen geen enkel initiatief om de introductie van elektrische voertuigen te ondersteunen. Met het oog op de mobiliteit wordt er ook nog altijd veel gekozen voor 125 cc-scooters. De 125 cc- motoren en scooters mogen al bestuurd worden met het rijbewijs B (mits het al twee jaar in bezit is en mits vier uur scholing voor wie na mei 2011 dat rijbewijs heeft behaald).
Jongeren
Sinds mei 2013 is in België een getrapt systeem van het specifieke motorrijbewijs (rijbewijs A) ingevoerd. Tot 20 jaar mag je enkel met een 125 cc’er rijden, van 20 tot 22 jaar is er een beperking van het vermogen van motoren en scooters tot 35kW (rijbewijs A2). Voor wie ouder is dan 24 zijn er geen beperkingen gesteld aan de modellen waarmee gereden mag worden. Dat heeft als gevolg dat er sinds 2013 een groeiende aanbod is van lichtere motoren en scooters, zowel qua gewicht als qua cilinderinhoud (300 tot 500 cc). Het voordeel daarvan is dat die gemakkelijk te besturen én budgetvriendelijk zijn. Dat is zeker een voordeel voor jongeren en de merken spraken dan ook over een groot aantal van hen op de stands. Een bijkomende trend is dat dergelijke motoren en scooters ook de vrouwen aanspreken. “Ook voor veel vrouwen van wie de partner al motorrijder is, is zo’n 300 cc-model een geschikte motorfiets,” aldus een importeur. Overigens bleken de 125 cc’ers ook in trek bij vrouwen die willen starten met motorrijden.
Retro en euro-normen
De laatste jaren is in de motor- en scooterwereld de retro-trend sterk gegroeid. Afgaande op de reacties van het publiek tijdens het Motorsalon blijft de trend van ‘de looks van vroeger en de techniek van nu’ aanhouden. Een aantal merken heeft het aanbod daarvan voor 2017 zelfs verder uitgebreid.
De techniek van nu vraagt overigens motoren die voldoen aan de nieuwe euro-4-reglementering (strengere emissie- en geluidsnormen). De meeste merken zijn in de loop van vorig jaar al overgeschakeld naar de euro-4 normen. Van de kant van de bezoekers was euro-4 niet of nauwelijks een thema.
Veiligheid
De motorfabrikanten werken de laatste jaren aan systemen die het motor- en scooterrijden veiliger moeten maken. ABS is al gemeengoed (nieuwe motoren en scooters van meer dan 125 cc moeten daarmee ook uitgerust zijn) en daarnaast neemt de montage van systemen als traction controle, elektronische aanpassing van de vering, stabiliteitsregeling… toe. Bij de duurdere modellen zijn dergelijke systemen standaard gemonteerd. Tijdens het Salon bleek ook dat de motor- en scooterrijders belang hechten aan de persoonlijke bescherming. Zij toonden meer en meer interesse voor de nieuwe generatie schokabsorberende proctectoren waarmee de motorkleding is uitgerust. Bijkomende trend: motor- en scooterrijders vragen – zeker voor woon-werkverkeer – beschermende casual kleding.
Persbericht FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven