Skip to main content

Motorverkopen alleen stabiel in verkeersdrukke provincies België

De inschrijvingen van het aantal nieuwe motoren en scooters is in de periode januari-september van dit jaar met 8,2% gedaald tot 19.693 eenheden vergeleken met dezelfde periode in 2016. Maar opvallend is dat in provincies met grote verzadiging van het verkeer (Antwerpen, Vlaams en Waals-Brabant) het aantal nieuwe inschrijvingen status quo blijft of slechts een kleine achteruitgang kent. Dat bevestigt de mening van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, dat gemotoriseerde tweewielers een deel van de oplossing zijn voor de prangende mobiliteitsproblemen.

Voor FEBIAC zijn gemotoriseerde tweewielers een goed alternatief voor andere vervoersmiddelen in het zeer drukke verkeer van vandaag. Dat standpunt wordt nu ondersteund door de trends in de inschrijvingen van nieuwe scooters en motoren. Die zijn in de periode januari-september in Antwerpen gelijk gebleven en in Vlaams- en Waals-Brabant beduidend minder achteruitgegaan dan het nationaal gemiddelde (respectievelijk 3,2% en 6,2% tegenover 8,2% nationaal). Dat zijn juist ook de provincies met (lange) dagelijkse files en grote infrastructuurwerken.
In de provincie Antwerpen is er ook een opvallende stijging van de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers van 125 cc terwijl die categorie nationaal een stagnatie van de groei kent. Met zo’n 125 cc’er (vooral scooters) mag je rijden met het rijbewijs B, zonder dat het specifieke motorrijbewijs behaald moet worden. Voorwaarden zijn wel dat je minstens twee jaar in het bezit moet zijn van het rijbewijs B (voor rijbewijzen afgegeven na mei 2011 geldt wel een verplichte scholing evenwel zonder examen) en dat het vermogen van de tweewieler de 15 pk (11kW) niet overschrijdt.

Sneller door het drukke verkeer
Met de motor en scooter kun je inderdaad sneller door het drukke file- en stadsverkeer. De wegcode laat toe om tussen de rijen autos door te rijden bij snelheden onder 50 kilometer per uur en als het snelheidsverschil tussen de gemotoriseerde tweewieler en de auto’s niet meer dan 20 kilometer per uur bedraagt. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, wijst in dat verband op een test die FEBIAC in maart van dit jaar uitvoerde. Vanuit één van de randgemeenten van Leuven reed een proefpersoon met een scooter naar het Woluwedal in Brussel, een tweede nam de auto en een derde gebruikte het openbaar vervoer. “Met de scooter was je 27 minuten onderweg, met de auto 48 minuten en met het openbaar vervoer meer dan een uur,” aldus Vancuyck. De uitslag van de soortgelijke recente test van VAB Magazine is voor FEBIAC dan ook geen verrassing: voor de rit van de Grote Markt in Sint-Niklaas naar de Groenplaats in hartje Antwerpen kwam de man met de motorfiets na 36 minuten als eerste aan, degene die de auto gebruikte deed er 64 minuten over…

Praktische modellen populair
Ook als er gekeken wordt naar de diverse modellen blijken de praktische motoren het nog altijd goed te doen. De inschrijvingen van goedkope ‘basic-roadster’-examplaren stegen met 10% en die van de trail-motoren (reismotoren die ook veel in woon-werkverkeer ingezet worden) gingen met 2,3% vooruit. Samen met de 125 cc’ers (motoren en scooters) zijn die twee categorieën goed voor iets meer dan tweederde van de nieuwe inschrijvingen.
Overigens groeit het totaal aantal ingeschreven motoren en scooters gestaag. De meeste recente cijfers over de grootte van het voertuigenpark geven aan dat er op 1 augustus van dit jaar 481.984 motoren waren ingeschreven tegen 473.326 in 2016. In 2013 werd de kaap van 450.000 motoren en scooters genomen. Als die ontwikkeling zich voortzet, zullen er over om en nabij twee jaar een half miljoen motoren en scooters tot het Belgische voertuigenpark behoren.
Bromfietsen

De inschrijvingen van nieuwe bromfietsen gingen van januari tot en met september van dit jaar sterk vooruit. Er is sprake van een groei van 48% in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Vooral in de categorie met een maximum snelheid tot 25 kilometer per uur is de vooruitgang groot, 55%. Voor een deel is die toename te verklaren door populariteit van (snelle) elektrische fietsen die als bromfiets ingeschreven zijn.

Tabel Febiac 1

Tabel Febiac 2

Tabel Febiac 3

Tabel Febiac 4

Tabel Febiac 5

Tabel Febiac 6

Bron: FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws