Klachten over verkeersgeluid hebben niet alleen met luide uitlaten of hoge toerentallen te maken, maar zeker ook met het afrolgeluid van banden. In Nederland wordt daarom vaak stil asfalt toegepast. Als alternatief ligt er op een paar plaatsen nu NGCS, ofwel Next Generation Concrete Surface: een betonnen wegdek met geluidsreducerende groeven in de rijrichting. Dat profiel zorgt voor een ‘zoekend’ rijgedrag bij tweewielers.
Het meest gevoelig zijn lichtere motoren en motorscooters, zeker als ze voorzien zijn van (hogere, stijvere) diagonaalbanden. Ook zwaardere motoren met radiaalbanden kunnen last hebben van dit ribbelbeton.
Buitenland
In België liggen al langer proefvakken, onder meer op de ring Antwerpen (ten zuiden van de afslag Antwerpen Oost) en op de N44 in Maldegem. Ook in Duitsland wordt het toegepast. In de VS, waar NGCS vandaan komt, zijn verschillende waarschuwingsborden voor motorrijders in gebruik. Dat spreekt al voor zich. Van klachten vanuit Duitsland zou geen sprake zijn, maar bekend is dat motorrijdersklachten in België meer dan eens genegeerd worden. In Nederland liggen er inmiddels proefvakken van dit ribbelbeton op de N397 tussen Heuvel (Westerhoven, NB) en de kruising met de N69 bij Dommelen, en in dezelfde provincie op de Turnhoutsebaan bij de Poppelseweg in Goirle.
Ervaringen motorrijders verzamelen
Motorrijdersactiegroep MAG wil in Nederland geen wegdek dat waarschuwingsborden voor motorrijders noodzakelijk maakt. Hoe kunnen zij het gebruik van NGCS tegengaan? Om te beginnen door zoveel mogelijk ervaringen van motorrijders te verzamelen. Reed je erder al op NGCS of zie je kans om er binnenkort eens overheen te rijden? Mail je ervaringen plus merk en type van je motorfiets uiterlijk op 15 december 2023 naar media@motorrijdersactiegroep.nl.
![](/wp-content/themes/yootheme/cache/b6/nieuwsbrief_banner-b6586aa6.png)
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven