Skip to main content

Kymco introduceert de nieuwe AK550

Kymco presenteerde op de afgelopen Intermot een nieuw vlaggenschip in een nieuw segment Super Touring; De AK550 is een mix van stijlen uit de motor en scooter. De afgelopen 50 jaar heeft Kymco veel kennis opgedaan met de scooters, dit samen met wat elementen van de motorscooters maakt samen het nieuwste model van Kymco, de AK550.

Het doel van Kymco was om het beste van twee werelden te combineren, daar niet verbeteren. Het comfort van een scooter met het rijplezier van een motorscooter. Om dit te realiseren heeft Kymco allereerst een geheel nieuwe motor ontwikkeld. De watergekoelde tweecilinder motor met vier kleppen per cilinder (Euro 4) trekt uit 550 cc 39,3 kW / 53,5 pk. Met 56 Nm koppel wat genoeg is voor een topsnelheid van 161 km / h.

De motor is extreem laag geïnstalleerd, hierdoor heeft de Kymco het laagste zwaartepunt van het maxi-scooter segment. De bijna 50/50 gewichtsverdeling zorgt voor dynamische en comfortabele rijeigenschappen. En daarnaast heeft de AK550 een relatief laag gewicht van 226 kg.

Een andere nieuwe feature is het chassis, een lichtgewicht aluminium frame dat de nodige stijfheid biedt. Eveneens heeft de AK550 uit aluminium gegoten wielen. Lichtgewicht stond bovenaan tijdens de productie van dit model.

Op het vlak van rijcomfort vertrouwt Kymco op een systeem met een horizontale achter vering en upside-down telescopische voorvork. Door de horizontale achtervering wordt het gewicht van de motor goed verspreid en ligt het wiel stevig aan de grond, te allen tijde. De horizontale achtervering en upside-down telescopische voorvork zijn standaard te vinden op de AK 550 net zoals een volledig digitaal display, verwarmde handgrepen, een opbergvak onder het zadel voor twee helmen, twee handschoenen vakjes, keyless-go systeem en USB-poort voor smartphones of GPS.

Voor de veiligheid tijdens het rijden is de motor voorzien van een Brembo remsysteem met twee remschijven op het voorwiel en een achterste remschijf. Uiteraard ontbreekt het Bosch 9.1 ABS-systeem niet. En door alle LED-verlichting is het zien en gezien worden.

Als je naar de AK550 kijkt lijkt hij echt op een sportieve tour motorscooter. Dit is vooral te danken aan de scherpe lijnen en strakke design. Zijn gestroomlijnde ontwerp zorgt voor een uitstekende aerodynamica, dit wordt merkbaar in het brandstofverbruik.
Wanneer de AK550 naar Nederland komt is nog niet duidelijk, tevens laten de kleursamenstellingen en prijs nog even op zich wachten.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws