De Indian Springfield is vernoemd naar de geboorteplaats van Indian Motorcycle en is ontworpen voor een pure rijervaring. Het nieuwe model heeft een afneembaar windscherm en harde, elektronisch afsluitbare en weerbestendige zadeltassen. De Indian Springfield is veelzijdig: je kunt hem rijden als vol touringmodel of als een gestripte cruiser door het windscherm en de zadeltassen te verwijderen. De Indian Springfield creëert zijn eigen niche in de bagger en touring categorie, maar voldoet op alle vlakken aan de hoge standaard voor luxe en stijl van Indian Motorcycle. De consumentenprijs voor Nederland ligt op € 31.199,- incl. BTW en BPM.
Icoon
Op het eerste gezicht lijkt de Indian Springfield sterk op de Indian Chief Vintage (de bagger met de meest iconische styling in de Chief line-up), maar de Springfield is ontwikkeld met een volledig aangepast chassis dat ruimte biedt voor koffers waarmee zwaardere ladingen vervoerd kunnen worden. De Indian Springfield heeft een voor dit model speciaal ontworpen Quick Release windscherm dat het zicht op de weg niet belemmert en tegelijkertijd de berijder en bijrijder ruimschoots uit de wind houdt.
Extra comfort komt van de buckhorn bar en de verstelbare voetsteunen voor de bijrijder . Andere zaken uit de standaarduitrusting die de bestuurder meer zelfvertrouwen geven, zijn ABS, het controlesysteem voor de bandenspanning, de elektronische cruise control, de krachtige koplamp en de dubbele dagrijverlichting. De standaard highway bars voor en achter zorgen voor extra veiligheid bij omslaan en maken het mogelijk accessoires te bevestigen. De chromen vorken, koplampbehuizing, sierlijsten, afdekschilden voor de motor, uitlaat en het stuur met geïntegreerde bekabeling zorgen voor extra uitstraling tijdens het rijden. De op de tank gemonteerde informatieconsole geeft allerlei info die je nodig hebt voor een lange rit. De console combineert een controlesysteem voor de bandenspanning (TPMS), een cruise control indicator, een kilometerteller, elektronische snelheidsmeter met tripmeter, een benzinemeter, dubbele trip meter, een klok en meer.
De Indian Springfield wordt aangedreven door de Thunder Stroke 111 motor met 139 Nm koppel. Daarmee is elke weg in elke weersomstandigheid te rijden. Met de luchtinlaat aan de linkerkant, de parallelle stoterstangbehuizingen en de down-firing uitlaten voldoet de Thunder Stroke 111 aan de legendarische stijl van Indian Motorcycle en is hij ook nog eens onderhoudsarm. Indian heeft ervoor gezorgd dat de motor minimaal onderhoud nodig heeft dankzij een direct aangedreven primaire aandrijving, een semi-dry sump smeersysteem dat een verversingsinterval van 8.000 km mogelijk maakt en een reeks onderhoudsarme of -vrije kenmerken.
In slechts een paar minuten is de motor om te bouwen tot een scherp sturende solomachine. Het Quick Release windscherm en de zadeltassen zijn te verwijderen zonder gebruik van gereedschap en zonder dat er lelijke koppelstukken achterblijven. Het duozadel, met een uniek gestikt patroon, kan veranderd worden in een strak en laag solo zadel, waarmee de Indian Springfield eigenlijk twee persoonlijkheden heeft. Het unieke chassis is ontworpen om zowel lichte als zware belasting perfect te faciliteren. De cartridge vorken en een instelbare achterschokdemper met 11,43cm uitslag stellen de Indian Springfield in staat 242kg te dragen. De remmen kennen een semi-floating ontwerp en met staal versterkte remleidingen geven extra power en vertrouwen. Een hoogwaardig ABS-systeem zorgt voor soepel en veilig afremmen, ook onder natte of gladde omstandigheden.
Voor de Springfield is een brede reeks accessoires beschikbaar, zoals een laag en hoog windscherm, verwarmde zittingen voor zowel berijder als passagier en zachte en verwarmde handgrepen. De bijpassende achterkoffer voegt nog eens 64 liter bagageruimte toe. Een performance-uitlaat van Remus is beschikbaar voor wie een diepe roffel wil.
De Indian Springfield wordt geleverd met vijf jaar promotionele garantie (specifieke condities van kracht). De Indian Springfield is beschikbaar in Thunder Black en Indian Motorcycle Red.
Specificaties
ENGINE | |
Engine type | Thunder Stroke 111 |
Displacement | 111cu in / 1811cc |
Bore x stroke | 101 mm x 113 mm |
Compression ratio | 9.5:1 |
Peak torque | 138.9 Nm @ 2600 rpm |
Transmission | 6-speed/constant mesh/foot shift |
Primary drive | Gear drive wet clutch |
Final drive | Belt drive, 152 tooth. 2.2:1 |
Clutch | Wet, multi-plate |
Battery | 12 volts / 18 amp/hour, 310 CCA |
Charging system | 42 amp max output |
Cooling system | Air |
Fuel capacity | 5.5 gal / 20.8 litres |
Fuel system | Electronic fuel injection, closed loop, 54mm bore |
Oil capacity | 5.5 qts / 5.2 litres |
Exhaust | Split dual exhaust with crossover |
SUSPENSION | |
Front | Telescopic fork, 46mm diameter, 4.7in / 119mm travel |
Rear | Single shock with air adjust, 4.5 in / 114mm travel |
CHASSIS | |
Dry weight | 372kg (818lb) |
Ground clearance | 142mm (5.6in) |
GVWR | 630kg (1,385lb) |
Length | 2583mm (101.7in) |
Rake/Trail | 25° / 133mm (5.2in) |
Seat height | 660mm (26in) |
Wheelbase | 1701mm (67in) |
BRAKES | |
Brake system type | Individual front and rear control with ABS |
Front braking system | Dual 300 mm floating rotor with 4-piston caliper |
Rear braking system | Single 300 mm floating rotor with 2-piston caliper |
WHEELS & TYRES | |
Front tyre | Dunlop Elite 3 130/90B16 73H |
Front wheel | Cast 16” x 3.5” with tyre pressure monitoring |
Rear tyre | Dunlop Elite 3 180/60R16 80H |
Rear wheel | Cast 16” x 5” with tyre pressure monitoring |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief