Skip to main content

Honda onthult 2025 PCX125

Honda’s populaire PCX125 behoudt zijn plaats in het hart van de urban scootercultuur dankzij opgefrist kuipwerk en nieuwe kleurstellingen. Het vermogen wordt geleverd door een verbeterde Smart Power Plus (eSP+) motorblok met vier kleppen met geüpdatete ECU-instellingen en een O2-sensor om te voldoen aan Euro5+. Honda Selectable Torque Control (HSTC) en start-/stoptechnologie behoren tot de standaarduitrusting. Het robuuste chassis, dat is afgestemd op een wendbaar rijgedrag en een comfortabele rit, wordt aangevuld met achtervering met afzonderlijke reservoirs en een schijfrem achteraan. De uitrusting omvat een USB Type-C oplaadpunt en Smart Key-bediening. Een nieuwe ‘Connectivity’-versie wordt afgeleverd met een nieuw vijf-inch TFT-scherm met smartphoneconnectiviteit via Honda RoadSync, waardoor de PCX nog aantrekkelijker voor de dag komt.

De 25YM PCX125 zal beschikbaar zijn in de volgende kleurstellingen:

  • Mat Galaxy Black Metallic
  • Mat Dim Gray Metallic
  • Pearl Snowflake White
  • Pearl Dark Ash Blue

Styling & Uitrusting

Een consistent designkenmerk van de PCX125 is altijd al het kuipwerk geweest – met zijn sterke karakterlijn en primaire lakkleur – dat van voor tot achter als één geheel samenvloeit. Voor 25YM is het kuipwerk geëvolueerd; de opvallend gestijlde kopkuip waaiert uit aan de bovenkant, maar loopt elegant in bij de taille. Samen met een verduisterd windscherm zorgt dit voor een betere windbescherming zonder overbodige massa. Gedurfd en mooi: geen enkele andere scooter heeft zulke futuristische stijl.

De volledige, premium ledverlichting onderscheidt de PCX125 van de massa. De koplamp krijgt een volledig vernieuwde lichtsignatuur, die rond een scherpere V-vorm is geboetseerd – die op zijn beurt de hele koplamp definieert.

Hoewel het standaardmodel gebruik maakt van een LCD-scherm om alle vitale informatie naar de rijder door te seinen, introduceert de nieuwe ‘DX’ versie van de PCX125 een nieuw, vijf-inch TFT-kleurenscherm met optische binding voor een verbeterde afleesbaarheid bij fel zonlicht. Door de ruimte tussen het glas en het TFT-scherm zelf af te dichten met kunsthars, wordt reflectie verminderd en is de achtergrond beter leesbaar. Zoals de naam al insinueerde, is connectiviteit van IOS/Android via Honda RoadSync een nieuwe, extra troef.

Dankzij dit feature – en de nieuwe, vereenvoudigde en verlichte vierwegsschakelaar op de linker stuurhelft – krijg je toegang tot turn-by-turnnavigatie op het scherm, evenals de mogelijkheid voor de rijder om muziek te luisteren of telefoontjes aan te nemen (via een Bluetooth-helmset). Alles wat je daarvoor hoeft te doen, is de Honda RoadSync-app downloaden uit de Play Store of App Store, en verbinding te maken met je PCX125.

Dankzij het kenmerkende, brede stuur, beschikt de PCX over een uitstekende wendbaarheid en bestuurbaarheid doorheen de stad en andere stedelijke omgevingen. Het handvat achteraan zorgt voor comfortabele steun voor de passagier onderweg. Het zadel is ontworpen voor optimaal comfort voor zowel de rijder als de passagier, én een eenvoudige steun op de grond. De zadelhoogte bedraagt 763mm, maar is heel toegankelijk dankzij de kruishoogte van amper 540mm.

Het flitsende lijnenspel verbergt ook ruim voldoende opbergruimte onder het zadel. 30,4 liter is perfect voor een integraalhelm en meer. Er is een USB-C-oplaadpunt voorzien in het handschoenenkastje, klaar om jouw mobieltje op te laden. Zelfs het klepje van de benzinetank maakt het mogelijk om de tankdop even op te bergen tijdens het tanken.

De Smart Key bediening is ook handig. Met de sleutel in de buurt bedien je via de hoofdknop de ontsteking en ontgrendel je het zadelcompartiment. Verder kan de Smart Key ook de (optionele) afneembare Smart topkoffer van 35 liter bedienen. Met de Smart Key in de zak van de bestuurder wordt de koffer ontgrendeld en automatisch vergrendeld wanneer de bestuurder wegloopt. De koffer kan ook manueel met de sleutel worden vergrendeld.

Chassis

De PCX125 maakt gebruik van een duplex stalen wiegframe dat is ontworpen om de duurzaamheid te bieden die nodig is voor het ruwe stadsleven, zonder daarbij in te boeten aan wendbaarheid in het stadsverkeer, gebruiksvriendelijkheid en een ontspannen rijpositie.

De wielbasis bedraagt 1.315 mm, waarbij de 25YM een licht aangepaste balhoofdhoek van 26,5° krijgt en een naloop van 80 mm. Het rijklaargewicht bedraagt 133 kg (DX: 134 kg). Beide wielen – 14 inch voor en 13 inch achter – hebben een ontwerp dat past bij het koetswerk. De bandenmaten zijn 110/70-14M/C voor en 130/70-13M/C achter.

De 31 mm voorvork heeft een veerweg van 89 mm, terwijl de achterschokdempers een veerweg van 95 mm hebben. Voor 25YM worden de DX-varianten uitgerust met externe reservoirs voor optimale demping en perfect gekalibreerde veren voor een comfortabele rit door de stad.

De stopkracht wordt verzekerd door een tweezuigerremklauw en een 220mm remschijf vooraan, die nu gekoppeld is aan een enkelzuigerremklauw met 220mm remschijf achteraan.

Motorblok

Het verbeterde Smart Power Plus (eSP+) vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen levert 12,3 pk (9,2 kW) @ 8.750 tpm met piekvermogen van 11,7 Nm @ 6.500 tpm. Boring x slag staat op 53,5 x 55,5 mm met een compressieratio van 11.5:1.

De acceleratie vanuit stilstand of rollend gaat vloeiend en de PCX rijdt gemoedelijk aan 90 km/u. Topsnelheid is 98 km/u. Dankzij een benzine-efficiënt verbruik van 2,1 l/100 km (47,6 km/l), WMTC-mode, en een tankcapaciteit van 8,1 liter is de afstand tussen twee tankbeurten ongeveer 385 km.

Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) geeft je zelfvertrouwen een boost in natte omstandigheden. Wanneer de ‘T’ op het dashboard flikkert, weet je dat het HSTC actief ingrijpt om wielspin te verminderen. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden.

Honda’s eSP+-motorblok is uitgerust met de beste wrijvingsverminderingstechnologie. Slim verpakte items in het blok (zoals de oliepomp die in de krukas is ingebouwd) verhogen de efficiëntie. De compacte ontbrandingskamer en het PGM-FI injectiesysteem – met een gasklepdiameter van 28 mm, 2 mm groter – optimaliseren de ontbrandingssnelheid en de afkoeling.

Een offset cilinder reduceert wrijving die veroorzaakt wordt door contact tussen zuiger en de cilinderwand, wat zorgt voor efficiënte overdracht van ontbrandingsenergie naar de krukas. Een geribde gietijzeren cilinderwand gaat elke verstoring aan de binnenste boring tegen, wat zorgt voor minder spanning aan de zuigerveren. Een hydraulisch gestuurde nokkenaskettingspanner zorgt voor een nog betere motorefficiëntie door interne vibraties tegen te gaan en het verbruik te verlagen.

Oliesproeiers aan de zuigers zorgen – net zoals toegepast bij de CRF450R MX-competitiemotor – voor consistente koeling. Dat resulteert in betere ontstekingstiming en voorkomt abnormale verbranding. Een hydraulische nokkenkettingspanner optimaliseert verder de efficiëntie: het reduceert interne vibraties, werkt stiller en verlaagt het benzineverbruik.

Een efficiënte radiator – geïntegreerd in de buitenkant van het rechtse carter – werkt met een kleine, lichte ventilator die wrijvingsverlies vermindert en de weerstand verlaagt. Drie hoofdlagers, bestand tegen de hardere klappen die ze moeten verwerken, verminderen de werkingsweerstand van het versnellingsmechanisme. Een geoptimaliseerde koppeling en riemschijven vullen de verbeterde prestatie aan.

De elektronisch gestuurde, borstelloze ACG-starter is een geïntegreerd component en staat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddellijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt.

Start-stoptechnologie zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt. De technologie controleert de status van de accu voortdurend en schakelt zichzelf uit indien nodig om de accu niet te laten leeglopen.

Om aan de EURO5+-normen te voldoen, zijn de nieuwe ECU-instellingen gekoppeld aan een vernieuwd uitlaatsysteem met een nieuwe positie voor de katalysator en een nieuwe O2-sensor.

Technische gegevens onder de foto’s

Technische gegevens

 PCX 125PCX 125 ‘DX’
MOTOR
TypeVloeistofgekoelde eSP+ ééncilinder, viertakt, SOHC, vier kleppen
Inhoud125 cc
Boring x Slag (mm)53,5 mm x 55,5 mm
Compressieverhouding11.5:1
Max. vermogen9.2 kW @ 8.750 tpm
Max. koppel11.7 Nm @ 6.500 tpm
Geluidsniveau (dB)84 dB
Topsnelheid98 km/u
Oliecapaciteit0.9 L
StarterE-Starter
BENZINESYSTEEM
InjectiePGM-FI
Tankinhoud8.1 L
CO2-uitstoot WMTC49 g/km
Verbruik2.1 L/100km
ELEKTRISCH
AccuAGM
Capaciteit accu12 V 7 Ah
AANDRIJVING
KoppelingAutomatische droge centrifugaalkoppeling
OverbrengingCVT
EindoverbrengingV-Riem
FRAME
TypeStalen buizenframe, underbone
CHASSIS
Afmetingen (LxBxH)1.935 mm x 740 mm x 1.125 mm
Wielbasis1.315 mm
Balhoofdhoek26.5°
Naloop80 mm
Zadelhoogte763 mm
Grondspeling135 mm
Rijklaargewicht133 kg134kg
VERING
Type vooraan31 mm telescoopvork, 89 mm veerweg
Type achteraanStereovering, 95 mm veerwegStereovering met afzonderlijk reservoir, 95 mm veerweg
WIELEN
Type vooraan14M/C x MT2.75, 5-spaaks gegoten aluminium
Type achteraan13M/C x MT3.50, 5-spaaks gegoten aluminium
Voorband110/70-14M/C 50P
Achterband130/70-13M/C 63P
REMMEN
ABS TypeEénkanaals
Type vooraanTweezuigerremklauw, enkele 220mm remschijf
Type achteraanEnkelzuigerremklauw, enkele 220mm remschijf
DASHBOARD & ELEKTRONICA
DashboardLCD – Brandstofmeter, Dubbele Tripteller, Gemiddeld Brandstofverbruik, Klok, Onderhoudsindicator5-inch TFT-dashboard
KoplampLED
AchterlichtLED
ConnectiviteitGeenRoadSync
USBUSB-C
Bron: Honda

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws