Nadat Nieuwsmotor begin februari de Fat Boy Gray Ghost aankondigde, heeft Harley-Davidson zelf vandaag de Fat Boy Gray Ghost gepresenteerd. Het vijfde model in de Icons Motorcycle Collection. Dit nieuwe, in beperkte oplage geproduceerde Icons-model viert de 35ste verjaardag van de introductie van de Fat Boy. Een motorfiets die nog altijd een cultureel icoon is en een van de meest herkenbare motorfietsen ooit. De Fat Boy Gray Ghost is een hommage aan deze superster in motordesign, met een glimmende nieuwe Reflection-afwerking die de hele motorfiets de uitstraling geeft van een chromen afwerking.
De Icons Motorcycle Collection presenteert jaarlijks een gelimiteerde oplage van een nieuw motormodel, die een frisse interpretatie biedt van een iconische Harley-Davidson. De modellen uit de Icons Motorcycle Collection zijn genummerd en kunnen extra features bevatten boven op de basismotorfiets. De productie van de Fat Boy Gray Ghost is wereldwijd gelimiteerd tot 1.990 exemplaren (als respectvolle knik naar de originele Fat Boy uit 1990).
De Fat Boy Gray Ghost viert de blijvende betekenis van de originele ‘fat custom’ motorfiets. “De originele Fat Boy nam de look, proporties en het silhouet van een 1949 Hydra-Glide over en moderniseerde deze volledig voor een nieuwe generatie rijders”, vertelt Brad Richards, Harley-Davidson Vice President of Design en Creative Director, Motorcycles. “Die rijders waardeerden ons naoorlogse design-DNA, maar voelden zich ook aangetrokken tot de strakke eenvoud van industrieel design uit hun eigen tijd.”
In eerste instantie was de motorfiets bedoeld voor een beperkte levensduur. In plaats daarvan heeft de Fat Boy drie aandrijflijngeneraties en een volledig nieuw Softail-chassis meegemaakt. Al 35 jaar lang weet hij zijn oorspronkelijke kracht te behouden en indruk te maken met een ongeëvenaarde presence en onmiskenbare stijl.
Unieke reflecterende afwerking
De Fat Boy is een grote, indrukwekkende motorfiets, ontworpen voor rijders die een statement willen maken. Dat statement wordt versterkt doordat de Icons Collection Fat Boy Gray Ghost in het zonlicht glinstert alsof hij uit een massief blok aluminium is gefreesd en gepolijst tot een spiegelende afwerking. De reflectieafwerking wordt gecreëerd met behulp van het Physical Vapor Deposition (PVD)-proces, ook wel bekend als dunnefilmcoating. Hierbij wordt een vast materiaal in een vacuüm verdampt en afgezet op het oppervlak van een onderdeel, in dit geval de brandstoftank en de spatborden van de Fat Boy. Dit wordt bereikt door een positieve lading te geven aan het vaste materiaal (een aluminiumlegering) en een negatieve lading aan het motoronderdeel. Na het afzettingsproces wordt het onderdeel gespoten met een standaard blanke lak.
Harley-Davidson heeft PVD in het verleden gebruikt voor de afwerking van kleinere onderdelen, zoals tankmedaillons en uitlaatschilden. De toepassing ervan op de spatborden en brandstoftank van de Fat Boy Gray Ghost betekent de eerste keer dat PVD is gebruikt op onderdelen van dit formaat voor een Harley-Davidson-productiemodel. De precisie van deze coating resulteert in een schitterende afwerking met een chroomachtige uitstraling, maar doordat de coating krachtiger is dan verchromen voldoet hij aan de Harley-Davidson-normen voor corrosiebestendigheid die op deze onderdelen niet haalbaar zijn met verchromen.
Chromen zijpanelen completeren de algehele hoogglans afwerking van de motor, aangevuld met een frame afgewerkt met een glanzend zilveren poedercoating. Stijlkenmerken geïnspireerd op de originele Fat Boy zijn onder andere een rond luchtfilter en gele accenten op de onderste kleppendeksels, aandrijflijncovers en tankconsole-inzetstuk. Extra details, zoals een leren zadelrand met veters en kwastjes en een zwarte leren tankriem met veterrand, dragen bij aan de nostalgische look. Driedimensionale brandstoftankmedaillons verwijzen naar de iconische gevleugelde graphic van de originele Fat Boy. Een speciaal tankconsole-inzetstuk heeft het unieke serienummer van iedere motorfiets erin geëtst, terwijl het Icons Collection-medaillon op het achterspatbord is geplaatst.
Gegoten aluminium Lakester wielen, exclusief voor de Fat Boy, highlighten zijn indrukwekkende stance. Hoogwaardige Michelin Scorcher 11-banden (voor 160/60R18, achter 240/40R18) verbeteren de rijervaring.
Tekst gaat door onder de video
Verbeterde prestaties en technologie
De Fat Boy Gray Ghost deelt de verbeterde prestaties en technische features van de Fat Boy 2025.
- De NIEUWE Milwaukee-Eight 117 Custom aandrijflijn is afgesteld om 101 pk (75 kW) en 171 Nm piekkoppel te leveren, een toename van 7 procent meer vermogen en 3 procent meer koppel ten opzichte van de 2024 Fat Boy 114.
o Deze motor is uitgerust met een 2-in-2 uitlaat met individuele katalysatoren. De dempers zijn gemaakt van geavanceerd lichtgewicht materiaal dat hoge frequenties afvlakt en lage frequenties benadrukt voor een krachtig geluid.
o De vierkleps cilinderkoppen hebben een opnieuw vormgegeven verbrandingskamer, ovale inlaatpoorten en low-profile inlaatklepzittingen, ontworpen om de prestaties en het brandstofverbruik te verbeteren.
o De motorolie wordt vanuit een op het frame gemonteerde oliekoeler door de koelkanalen van de cilinderkop geleid. Dit koelsysteem voor de cilinderkop optimaliseert het thermisch comfort voor de rijder verder, wat met name prettig is bij lage snelheden en warm weer. - De NIEUWE vering is opnieuw gekalibreerd voor optimaal rijcomfort.
o De 49 mm dual-bending valve voorvork houdt het voorwiel in contact met het wegdek voor een comfortabele rijervaring.
o De hydraulische voorspanningsverstelling onder het zadel zorgt ervoor dat de rijder optimale prestaties van de achtervering kan instellen, afhankelijk van de belasting en de wegomstandigheden. - De NIEUWE Selecteerbare rijmodi (Road, Rain en Sport) regelen elektronisch de prestatiekenmerken van de motorfiets en de mate van technologische interventie.
- De NIEUWE Harley-Davidson Veiligheidsverbeteringen is een verzameling technologieën die het vertrouwen van de rijder vergroten in onverwachte situaties of bij ongunstige wegomstandigheden:
o Rechtuit/bochten-ABS (ABS/C-ABS)
o Rechtuit/bochten-Traction Control System (TCS/C-TCS)
o Rechtuit/bochten-Drag Torque Slip Control (DSCS/C-DSCS)
o Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) - NIEUWE Volledig LED-verlichting – inclusief koplamp, achterlicht, remlicht en richtingaanwijzers – zorgt voor een betere zichtbaarheid.
- NIEUWE USB-C-voedingspoort biedt snellere gegevensoverdracht dan de vorige USB-A-poort, omkeerbare stekkerpositie en compatibiliteit met nieuwere apparaten. De poort bevindt zich linksvoor op de motorfiets, onder de brandstoftank.
- NIEUWE Verwarmde uitrustingsconnectoren zijn verplaatst van achter een zijpaneel naar de bovenkant van het achterspatbord onder het zadel, waar ze veel gemakkelijker toegankelijk zijn.
- NIEUW 5-inch instrumentenpaneel op de console, met een analoge snelheidsmeter boven een multifunctioneel digitaal LCD-scherm. De rijder kan met de Trip-handbedieningsknop door de beschikbare informatie op het LCD-scherm scrollen.
Geschiedenis van een instant icoon
In 1990, een tijd waarin de motormedia en een groot deel van het motorrijdende publiek geobsedeerd waren door de steeds betere prestaties van sportmotoren, sloeg de Harley-Davidson Fat Boy in als een bom. De Fat Boy was geïnspireerd op een custom Harley, gebaseerd op het Softail-platform, die in 1987 bij Harley-Davidson Montréal werd ontwikkeld door Duc Dufour, general manager van het dealerbedrijf, en technicus Denis Lavoie. Zij noemden hun creatie de Lowboy. Deze motorfiets had verlaagde achtervering, een aluminium schijfwiel, een spatbord van glasvezel aan de voorkant en een breed stuur. Bij Harley-Davidson zag Executive Jerry Wilke er een exemplaar van en hij liet deze custom naar Milwaukee brengen. Hoewel de Lowboy custom enige inspiratie bood, werd de motorfiets die de Fat Boy zou worden, ontworpen door het stylingteam van H-D onder leiding van Willie G. Davidson en Louie Netz.
“Bij de 1990 Fat Boy zijn de wielen het bepalende kenmerk”, schreef Willie G. in zijn boek 100 Years of Harley-Davidson. “Het idee was om een onderscheidende look te creëren met massieve, gegoten schijfwielen. We hebben dit onderscheid verder doorgevoerd met een zilveren monochrome lak en een zilverkleurig gepoedercoat frame. Omdat de hele motor zilver was, hadden we iets helders nodig om hem te accentueren. Ik heb gele accenten toegevoegd aan de kleppendeksels, de koppelings- en ontstekingsdeksels en het contactslot. We bouwden een prototype van de Fat Boy en daarmee reed ik naar Daytona, zodat we persoonlijke feedback van de rijders konden krijgen.”
Alleen Harley-Davidson zou het lef hebben om een motorfiets Fat Boy te noemen.
“Je vraagt je waarschijnlijk af hoe we op een naam als Fat Boy zijn gekomen. Ik heb er veel verhalen over gehoord, die bijna allemaal niet waar zijn”, schreef Willie G. Davidson. Het echte verhaal is: het is lastig om namen te bedenken die het goed doen op straat. We zochten iets ongewoons en misschien zelfs een beetje afzeikerig, want het is cool om af en toe de spot te drijven met je eigen producten. Voor mij, en voor veel andere insiders die hem hadden gezien, had de motor een hele ‘vette’ uitstraling. Dus bedachten de marketingmensen de naam Fat Boy.
Tijdlijn Fat Boy
• 1990: De Fat Boy-model debuteert in één kleur, Fine Silver Metallic, aangedreven door een stijf bevestigde Evolution V-Twin-motor.
• 1991: De Fat Boy maakt naam in de populaire cultuur met zijn verschijning in de film ‘Terminator 2: Judgement Day’, waarin acteur Arnold Schwarzenegger op een Fat Boy door Los Angeles scheurt in een indrukwekkende achtervolgingsscène. De film werd een wereldwijde sensatie en droeg eraan bij dat de Fat Boy in veel markten, met name in Europa, een prominente rol kreeg in de reputatie van het merk Harley-Davidson. Een van de motoren die in de film werd gebruikt, maakt nu deel uit van de collectie van het Harley-Davidson Museum.
• 2000: Het Twin Cam 88B-motorblok met balansas debuteert in Softail-modellen, waaronder de Fat Boy.
• 2005: De in beperkte oplage geproduceerde CVO Fat Boy, aangedreven door een Twin Cam 103-motorblok, begint aan zijn tweejarige productieperiode. Stijl-highlights zijn onder andere de verlaagde achtervering, het stalen pan-stijl zadel, het chromen passagierszitje en een nieuwe metal-grind afwerking met drie kleuropties.
• 2010: De Fat Boy Lo verlaagde de zithoogte tot slechts 618 mm, dankzij de verlaagde voor- en achtervering en een laag zadel.
• 2016: De Fat Boy S wordt aangedreven door de krachtige Screamin’ Eagle Twin Cam 110 en afgewerkt in Dark Custom-stijl.
• 2018: De Fat Boy is een van de acht revolutionaire Softail-motoren gebaseerd op een geheel nieuw chassis met monoshock achtervering en Milwaukee-Eight V-Twin-motoren met dubbele balansassen. De styling is volledig nieuw – een massieve voorkant, een nieuwe koplampvorm en een enorme 240 mm achterband – maar de motor is tegelijk overduidelijk een Fat Boy.
• 2020: Harley-Davidson viert een icoon met de introductie van de Fat Boy 114 30th Anniversary Limited Edition. Gerestyled in donkere afwerkingen met bronzen accenten en aangedreven door een Milwaukee-Eight 114-motor, werd de productie van de 30th Anniversary Fat Boy beperkt tot 2500 exemplaren.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven