De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters zijn in juni met bijna 53% sterk gestegen. Er is sprake van een inhaalbeweging na de lockdown om het corona-virus te bestrijden. Toen ging het aantal inschrijvingen sterk achteruit. De evolutie in de eerste zes maanden van dit jaar komt uit op een daling van ‘slechts’ 12,1%.
De sterke terugval van inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters in de corona-lockdownperiode is in juni voor een groot deel gecompenseerd. Het aantal inschrijvingen steeg vorige maand met 52,9% tot 4.218. Daarmee is de terugval in de door het corona-virus geplaagde eerste zes maanden van 2020 beperkt tot 12,1%. In totaal werden in de periode januari-juni 2020 13.604 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. Het jaar begon voor de sector van de gemotoriseerde tweewielers positief met een sterke stijging van de inschrijvingen in januari (+37,2%), maar toen in de tweede helft van maart de lockdown inging, daalden de inschrijvingen met 41%. In april was er sprake van een achteruitgang van 70,7%. In die periode waren dealers gesloten en was het motorrijden beperkt tot noodzakelijke verplaatsingen (recreatieve ritten waren niet toegestaan). Bij de versoepeling van de maatregelen in mei namen de inschrijvingen weer toe en was er die maand een achteruitgang van slechts 6,2%. In juni namen ze fors toe.
Vertraging
De verbetering van de cijfers lag in de lijn van de verwachtingen. De lockdown viel samen met de traditionele start van het motorseizoen. In maart haalt de meerderheid van de motor- en scooterrijders hun gemotoriseerde tweewieler uit de winterstalling. Dan start ook de levering van bestelde voertuigen. De bestellingen zijn veelal tijdens het Motorsalon van januari geplaatst. De corona-crisis heeft daar voor een vertraging gezorgd. Daarnaast waren vooral de Europese fabrikanten enkele weken gesloten wegens de pandemie en is de productie in mei en juni weer opgestart. Ook dat zorgt voor een vertraging van de inschrijvingen.
Bereikbare droom
De coronacrisis heeft nog andere gevolgen. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie) wijst erop dat de mensen door de coronacrisis nadenken over hun mobiliteit. Willen ze opnieuw met de auto in de file staan? “En hoe veilig en comfortabel voelt men zich, met verplicht mondmasker, op het openbaar vervoer? Motorfietsen en scooters zijn een volwaardig, individueel en flexibel vervoermiddel dat een antwoord biedt op bovenstaande vragen,” aldus Vancuyck. Voor veel mensen is vakantie deze zomer een vakantie in eigen land. Daardoor komt er geld vrij voor ‘leuke’ dingen nu het geld niet naar een dure vliegreis en idem verblijf gaat. De droom van een motorfiets die al lang leeft, wordt plots bereikbaar. Bovendien biedt een motorfiets veel mogelijkheden voor recreatie in eigen land.
Regionale verschillen
Opvallend is dat de achteruitgang regionaal ongelijk verdeeld is. Het Brussel Hoofdstedelijk Gewest en de provincie Antwerpen kenden procentueel de grootste achteruitgang met respectievelijk 23% en 21%. Vlaams-Brabant kwam uit op -15% en Oost- en West-Vlaanderen zaten met een achteruitgang van elk zo’n 13% juist onder het marktgemiddelde. Dat zijn net de provincies met traditioneel het grootste aantal inschrijvingen en ook de grootste verkeersproblemen. De lockdown en het verplichte thuiswerken kunnen als mogelijke oorzaken voor de grote daling aangewezen worden. In de andere provincies was er daarentegen sprake van een minder sterke teruggang dan het marktgemiddelde. In Limburg is er zelfs een quasi status-quo-situatie.
Top tien
In de toptien van de merken zijn er eveneens grote verschillen. Yamaha staat op de eerste plaats en tekent zelfs een groei op van 1,1%. BMW (nr 2), Honda (nr 3), Kawasaki (nr 4), Piaggio (nr 6), Harley-Davidson (nr 7) en SYM (nr 9) incasseren een verlies dat groter is dan het marktgemiddelde. KTM (nr 5) evolueert volgens het marktgemiddelde. Triumph (nr 8) beperkt het verlies tot 2,2% en KYMCO (nr 10) gaat er 15,4% op vooruit. Bij de top tien van de modellen krijgen de populaire modellen (BMW R1250GS en R1250RT, Vespa GTS 300 en GTS125 en Kawasaki Z900) klappen. In de meeste gevallen gaat het om motoren en scooters die vaak voor woon-werkverkeer gebruikt worden. Maar het zijn veelal ook modellen van Europese merken die de productie hebben moeten stilleggen wegens het corona-virus. Yamaha doet het dan weer heel goed: de inschrijvingen van de 125 cc X-Max (die met een rijbewijs B gereden mag worden) gingen er met 50,5% op vooruit en die van de Tracer met 6%.
Bromfietsen
Bij de bromfietsen daalden de inschrijvingen in de eerste zes maanden met 14%. Ook hier waren maart en april maanden met een sterke teruggang en was er in mei een verbetering, hoewel de inschrijvingen nog altijd in de min zaten. In juni waren er weer een positieve cijfers, maar lang niet zo spectaculair als in de motor- en scootermarkt (8% voor bromfietsen tegen 53% voor motoren en scooters). De achteruitgang in de A-categorie (tot 25 km/uur) was slechts 1,2% en sommige merken groeiden. In de B-categorie was de daling sterker: -18%. De top-drie daar wordt ingenomen door merken van de snelle elektrische fiets.
Top tien merken januari – juni 2020 | ||||||
2019 | aandeel | 2020 | aandeel | Evolutie | ||
Yamaha | 1.881 | 12,0% | 1.882 | 13,80% | 1,1% | |
BMW | 2.240 | 14,5% | 1.880 | 13,8% | -16% | |
Honda | 1.912 | 12,4% | 1.392 | 10,2% | -27,2% | |
Kawasaki | 1.431 | 9,2% | 1.224 | 9% | -14,5% | |
KTM | 952 | 6,2% | 831 | 6,1% | -12,7% | |
Piaggio | 1.178 | 7,6% | 821 | 6% | -30,3% | |
Harley-Davidson | 951 | 6,1% | 762 | 5,6% | -19,9% | |
Triumph | 583 | 3,8% | 570 | 4,2% | -2,2% | |
SYM | 591 | 3,8% | 478 | 3,5% | -19,1% | |
KYMCO | 318 | 2,1% | 367 | 2,7% | 15,4% | |
Totaal | 15.482 | 13.604 | -12% | |||
Top tien modellen gemotoriseerde tweewielers januari – juni 2020 | ||||||
2019 | aandeel | 2020 | aandeel | Evolutie | ||
1 BMW R1250GS | 536 | 3,60% | 394 | 3% | -26,5% | |
2 BMW R1250GS Adventure | 453 | 3,10% | 318 | 2,5% | -29,8% | |
3 Vespa GTS300 | 482 | 3,3% | 316 | 2,4% | -34,4% | |
5 Vespa GTS 125 | 336 | 2,3% | 245 | 1,9% | -27,1% | |
6 Yamaha MT-07 | 268 | 1,8% | 243 | 1,9% | -9,3% | |
7 Kawasaki Z900 | 283 | 1,9% | 222 | 1,7% | -21,6% | |
8 Yamaha Tracer 900 | 201 | 1,4% | 213 | 1,6% | 6% | |
9 BMW R1250RT | 257 | 1,7% | 174 | 1,3% | -32,3% | |
10 Kawasaki Versys 650 | 147 | 1% | 147 | 1,1% | 0 | |
Totaal | 14.834 | 13.004 | -12,3% | |||
Evolutie naar categorieën januari – juni 2020 | ||||||
2019 | aandeel | 2020 | aandeel | evolutie | ||
scooter tot 125 cc | 2.427 | 15,7% | 1.973 | 14,5% | -26,8% | |
scooter plus 125 cc | 1.356 | 8,% | 1.032 | 7,6% | -4% | |
motor tot 125 cc | 1.601 | 10,3% | 1.637 | 12% | 2,3% | |
basic/roadster | 3.787 | 24,5% | 3.056 | 22,5% | -19,3% | |
custom | 856 | 5,5% | 832 | 6,1% | -2,8% | |
supersport | 506 | 3,3% | 510 | 3,8% | 0,8% | |
sport-touring | 44 | 0,3% | 174 | 1,30% | 395,5% | |
touring | 778 | 5% | 525 | 3,90% | -33,5% | |
trail | 2.898 | 18,7% | 2.657 | 19,5% | -8,3% | |
enduro | 571 | 3,7% | 598 | 4,4% | 4,70% | |
trike | 267 | 1,7% | 271 | 2% | 1,5% | |
quad | 244 | 1,6% | 249 | 1,8% | 2% | |
buggy | 3 | – | 2 | – | ||
andere | 121 | 0,8% | 72 | 0,5% | -40,50% | |
Totaal | 15.482 | 13.604 | ||||
Evolutie naar cilinderinhoud januari – juni 2020 | ||||||
2019 | aandeel | 2020 | aandeel | evolutie | ||
min 125 cc | 4.150 | 26,8% | 3.668 | 26,90% | -11,60% | |
126 – 250 cc | 224 | 1,5% | 278 | 2% | 24,1% | |
251 – 500 cc | 2.424 | 15,7% | 2.045 | 15% | -15,6% | |
501 – 750 cc | 2.212 | 14,3% | 1.984 | 14,60% | -10,3% | |
751 – 1000 cc | 2.567 | 16,6% | 2.493 | 18,30% | -2,9% | |
plus 1000 cc | 3.905 | 25,2% | 3.136 | 23,10% | -19,7% | |
Totaal | 15.482 | 13.604 | -12,1% | |||
Bromfietsen A (max 25 km/u) | ||||||
Top vijf merken januari – juni 2020 | ||||||
2019 | aandeel | 2020 | aandeel | evolutie | ||
1 | SYM | 987 | 29,3% | 913 | 27,5% | -7,5% |
2 | KYMCO | 308 | 9,2% | 505 | 15,2% | 64% |
3 | NECO | 313 | 9,3% | 365 | 11% | 16,6% |
4 | Peugeot | 339 | 10,1% | 325 | 9,8% | -4,1% |
5 | GTS | 365 | 10,8% | 283 | 8,5% | -22,5% |
Totaal | 3.366 | 3.325 | -1,2% | |||
Evolutie per provincie januari – juni 2020 | ||||||
2019 | aandeel | 2020 | aandeel | evolutie | ||
Antwerpen | 2.581 | 16,7% | 2.039 | 15% | -21% | |
Brussel Hoofdstad | 1.233 | 8% | 949 | 7% | -23,1% | |
Vlaams-Brabant | 1.786 | 11,5% | 1.520 | 11,2% | -15,1% | |
Waals-Brabant | 773 | 5% | 725 | 5,3% | -6,2% | |
West-Vlaanderen | 1.457 | 9,4% | 1.260 | 9,3% | -0,135 | |
Oost-Vlaanderen | 2.059 | 13,3% | 1.779 | 13,1% | -13,6% | |
Henegouwen | 1.666 | 10,8% | 1.589 | 11,7% | -4,6% | |
Luik | 1.653 | 10,7% | 1.552 | 11,4% | -6,1% | |
Limburg | 1.127 | 7,3% | 1.121 | 8,2% | -0,5% | |
Luxemburg | 402 | 2,6% | 381 | 2,8% | -5,20% | |
Namen | 745 | 4,8% | 689 | 5,1% | -7,50% | |
Totaal | 15.482 | 13.604 | ||||
Bromfietsen B (max 45 km/u) | ||||||
Top vijf merken januari – juni 2020 | ||||||
2019 | aandeel | 2020 | aandeel | evolutie | ||
1 | Stromer | 2.051 | 19,1% | 2.007 | 22,8% | -2,2% |
2 | Riese und Muller | 1.349 | 12,6% | 1.208 | 13,7% | -10,5% |
3 | Trek | 334 | 3,1% | 623 | 7,1% | 86,5% |
4 | SYM | 554 | 5,2% | 433 | 4,9% | -21,8% |
5 | Piaggio | 464 | 4,3% | 430 | 4,9% | -7,3% |
Totaal | 10.749 | 8.801 | -18,10% | |||
Totaal A + B | 14.115 | 12.126 | -14,10% |
Evolutie inschrijvingen per maand januari – juni 2020 | |||
motoren en scooters | |||
maand | cumul | ||
januari | 37,2% | 37,2% | |
februari | -9,3% | 6,8% | |
maart | -41,1% | -14,8% | |
april | -70,7% | -32% | |
mei | -6,2% | -26,2% | |
juni | 52,9% | -12,1% | |
bromfiets (A + B) | maand | cumul | |
januari | 2,9% | 2,9% | |
februari | 9,8% | 6,3% | |
maart | -27,8% | -6,8% | |
april | -59% | -22,6% | |
mei | – 17,76% | -21,3% | |
juni | 8,1% | -14,1% |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven