Skip to main content

Dossier: Alles over de 2021 Ducati Monster

Alle essentie van Ducati in een moderne motorfiets. Hier is de nieuwe Monster in de meest compacte, essentiële en lichtst mogelijke vorm. Een project dat de oorspronkelijke concepten uit 1993 opnieuw toepast met een superbike afgeleid frame, van aluminium, dat helpt om het gewicht terug te brengen tot slechts 166 kg, 18 kg minder dan de Monster 821.
Smalle zijkanten en een ontwerp dat wordt gekenmerkt door eenvoudige, strakke lijnen maken de motor compact en essentieel: een motor, een zadel, de tank, het stuur. Alles wat je nodig hebt om plezier te hebben, meer niet.

De nieuwe Ducati Monster is puur rijplezier; een gevoel van absolute controle. De sportieve naked voor iedereen, waarmee je kunt beginnen en groeien, waardoor je elke rit meer en meer verbetert tot je verbazingwekkende prestaties bereikt. In vergelijking met de vorige 821 neemt hij toe in cilinderinhoud, vermogen, koppel en gewicht (-2,4 kg), om bij te dragen aan de lichtheid van de motorfiets en een betere rijvaardigheid. De motor levert nu 111 pk bij 9.250 tpm met een koppel van 93 Nm bij slechts 6.500 tpm.Ook is er een 35 kW-versie beschikbaar, geschikt voor personen met een A2-licentie.

2021 Ducati Monster 2

De nieuwe Monster is gebaseerd op het model uit 1993 en weerspiegelt wat er nodig is om het allergrootste plezier aan het motorrijden te beleven. Met andere woorden, een motor, een zadel, een tank en een stuur. Bovendien integreert het alle onmiskenbare elementen die het iconische model kenmerken: de bizonvormige tank, de ronde koplamp, de strakke achterkant, om nog maar te zwijgen van het grotere volume dat aan het motorblok wordt gegeven.  Het is zeker een gloednieuw hoofdstuk dat wordt gekenmerkt door geëvolueerde vormen gemengd met moderne, sportieve, elegante, verfijnde en toch technologische smaken. Alle inhoud is dus perfect geïntegreerd in het ontwerp. Maximale compactheid en lichtheid worden op verstandige wijze gecombineerd met de traditionele maar essentiële en zuivere lijnen van Ducati. Bovendien is elk technisch kenmerk in harmonie met het ontwerp om het concept van de sport naked, bedacht door Ducati in 1993, te herbeleven. Te beginnen met het voorframe, duidelijk geïnspireerd op de Panigale V4.

Deze nieuwe Monster onthult al zijn verleidelijke lijnen, namelijk het smalle zadel, de gespierde tank die naar achteren toe verbreedt om als een echte sportieve fiets, het volume van de zijpanelen te benadrukken. De full-LED koplamp behoudt de iconische ronde vorm, die nog duidelijker en moderner wordt door de integratie van het LED Daytime Running Light (DRL) systeem. De structuur van de koplamp evolueert ook, en wel dankzij een lens die zowel optische als elektronische elementen volledig integreert. Bovendien dragen de technische elementen bij aan het creëren van moderne en technologische suggesties. De tank is ongetwijfeld de kers op de taart. Gebogen en gespierd, zoals een echte Monster verdient, vormgegeven met het klassieke kniegebied, het evolueert in de zijkanten gestrekt naar het voorwiel, een volume dat de richtingaanwijzers die worden gekenmerkt door de swiping-technologie domineert. Zelfs de proporties hebben een verandering ondergaan en zijn korter geworden om tegemoet te komen aan een modernere en geavanceerdere ergonomie.
De korte achterkant, die essentieel en aantrekkelijk is, heeft een zichtbaar achterframe met zowel een structurele als een esthetische functie, naast twee gelakte zijpanelen die geïnspireerd zijn op de Panigale V4.

Lichtgewicht: het Superbike afgeleide frame met aluminium voorframe helpt het gewicht tot slechts 166 kg terug te brengen.
Lichtheid is een belangrijk ingrediënt voor een gemakkelijke, handelbare, snelle en vooral leuke motorfiets. De nieuwe Monster brengt het motorblok terug naar het middenkader. Gekoppeld aan een voorframe dat ideaal is afgeleid van dat van de Panigale V4, het nieuwe motorblok is gemaakt van aluminium en is 4,5 kg lichter dan die van de 821.
De strakke achterkant, die direct aan de motor is bevestigd, draagt ook bij aan de algehele lichtheid. Een enkel element van GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer) dat fungeert als een dragende achterkant en als ondersteuning voor alle elektrische en elektronische onderdelen. De batterij is ook vernieuwd wat betreft de afmetingen (nu kleiner) en de lichtheid. In het algemeen is elk onderdeel zo licht mogelijk ontworpen. De rijder is nu nog meer op zijn gemak en ontspannen dankzij een bijzonder ontwerp van het zadel, dat niet alleen wordt gekenmerkt door een extreem gereduceerde vorm van het zit-naar-voetgedeelte, maar ook door een exclusief schuim. Dit laatste element maximaliseert het comfort en geeft de echte feedback van “wat er onder de wielen gebeurt”. De zitpositie is vernieuwd om de ergonomie, de controle en het comfort verder te verbeteren.  De koppeling van de nieuwe Monster is van het natte anti-patter type en kan dankzij het bijzondere self-servo systeem een soepele terugkoppeling garanderen. Dankzij de nieuwe hydraulische bediening is het resultaat uiterst “licht” om te trekken (-20% inspanning) en perfect in het moduleren van de aandrijving, zodat deze geschikt is voor rijders van elk niveau en elke geest.

2021 Ducati Monster 16

Het best mogelijke remsysteem met behoud van een goede modulatie en een lichte en stipte bediening: dat is het doel van de Ducati ingenieurs die in nauwe samenwerking met Brembo, een remsysteem voor het hogere segment hebben ontwikkeld. Zelfs de lichtmetalen velgen, die in vergelijking met het Monster 821 model tot 1,7 kg zijn gereduceerd. 3,5 x 17″ vooraan en 5,5 x 17″ achteraan, met Pirelli Diablo Rosso III-banden, 120/70 vooraan en 180/55 achteraan. Een speciale keuze om de sportiviteit van de Monster te ondersteunen, zowel op droog als op nat wegdek. Het nieuwe frame maar ook de zorgvuldige plaatsing van sommige onderdelen, zoals de radiator, hebben een grote verbetering mogelijk gemaakt ten opzichte van de vorige Monster 821, namelijk 36° stuurhoek en, om precies te zijn, 7° meer dan de bestaande versie. Dankzij deze technische formule is de Monster nog nooit zo wendbaar geweest in het stadsverkeer en ook bij het veranderen van richting, waardoor hij eenvoudiger en intuïtiever is geworden.

De nieuwe Monster wordt aangedreven door de 937 cc tweecilinder Desmodromic Testastretta 11°. In deze laatste versie is het gewicht verlaagd (-2,4 kg), waardoor er nu verdere prestaties en bruikbaarheidsniveaus worden bereikt. De tweecilinder, die is ontworpen als een belastend chassiselement, is een cruciaal element dat de algehele lichtheid van de motorfiets kan garanderen. De homologatie van Euro 5 verhinderde de technici van Ducati niet om een hoger vermogen te verkrijgen dan het vorige Monster met een maximumvermogen van 111 pk bij 9.250 tpm en een maximumkoppel van 93 Nm bij 6.500 tpm. Het vermogen groeit dus met 2 pk en de maximale piek wordt bereikt met 1.250 tpm, voordien in vergelijking met de 821, met een rijkere leveringscurve bij alle toerentallen, vooral bij lage tot middelhoge toerentallen, die meestal op de weg worden gebruikt. Dit cijfer betekent dus een rijkere levering samen met een meer directe reactie van de motor. Met andere woorden, het staat garant voor een extra dosis opwindend rijplezier. Het motorblok is bijna 2,4 kg lichter dan de Monster 821. Dit draagt bij aan de lichtere uitvoering van het nieuwe Monster. Dankzij een verfijnd ontwerp dat alle componenten omvat, resulteert de gloednieuwe 937 Testastretta in uiterst betrouwbare en betaalbare (lange) onderhoudsintervallen. De olieservice heeft namelijk een interval van 15.000 km, terwijl de controle van de klepspeling slechts om de 30.000 km nodig is.

Het Ride-by-Wire-systeem maakt het mogelijk om verschillende rijmodi toe te passen om het karakter van de motor te veranderen, afhankelijk van de stijl en de behoeften van de individuele rijder. De koppeling waarmee de nieuwe Monster is uitgerust, is van het natte anti-patter type en kan dankzij het specifieke zelf-servosysteem een soepele terugkoppeling garanderen. Dankzij de nieuwe hydraulische bediening is het resultaat uiterst “licht” om te trekken (-20% inspanning) en perfect in het moduleren van de aandrijving, zodat deze geschikt is voor rijders van elk niveau en elke geest. Dit systeem werkt op een dubbele manier: door de schijven bij het accelereren tegen elkaar te “duwen” en door de druk op de koppelingsplaten te verminderen wanneer een tegengesteld koppel wordt toegepast, zodat destabilisatie van het achterwiel bij agressief terugschakelen wordt voorkomen. De standaard verkrijgbare Quick Shifter zorgt voor schakelondersteuning bij het op- en terugschakelen en is de perfecte partner voor zowel een echt sportief avontuur als voor het rijden in de stad, zodat de rijder in dit specifieke geval niet vaak hoeft te schakelen.

2021 Ducati Monster 19

Zo een moderne Monster verdient een eersteklas elektronicapakket. De standaarduitrusting omvat volledig instelbare ABS Cornering, Traction Control, Wheelie Control.
Het nieuwe sportieve karakter van de Monster wordt ook onderstreept door de Launch Control, die zorgt voor een razendsnelle start: buitengewone eigenschappen die meestal voorbehouden zijn aan supersportmotoren zijn nu beschikbaar voor elke gepassioneerde rijder, allemaal in de naam van eersteklas rijplezier.

Ducati Traction Control (DTC)
Het Ducati Traction Control (DTC) systeem werkt als een slim “filter” tussen het gaspedaal en de achterband. Het laat de rijder een van de 8 verschillende interventieniveaus kiezen. Elk van de 3 rijmodi heeft standaard DTC-niveaus, maar deze kunnen worden aangepast aan de stijl van de individuele rijder en de omstandigheden op de weg.

Launch Control
De nieuwe Monster is uitgerust met een Launch Control systeem dat een uiterst effectieve start mogelijk maakt. Eenmaal geactiveerd beheert het systeem autonoom de motor (ongeacht of het gaspedaal wordt geopend), waardoor de motor op het maximale koppel wordt gebracht en de rijder alleen de koppeling bij de start kan bedienen. Dit is een dragrace bestendige modus die zorgt voor de best mogelijke acceleratie.

Wheelie Control
Het Launch Control systeem maakt ook gebruik van de Wheelie Control, de besturing die het mogelijk maakt om maximaal te accelereren terwijl een eventuele voorwiellift wordt gedetecteerd. Deze instelling wordt elektronisch beheerd, waardoor de rijveiligheid wordt verbeterd, maar tegelijkertijd de best mogelijke acceleratieprestaties worden gegarandeerd. Bovendien is Wheelie Control onafhankelijk van andere besturingssystemen instelbaar.

Ducati Rijmodi
De Ducati rijmodi zijn ongetwijfeld een mijlpaal op het gebied van techniek, waarbij de rijders – afhankelijk van het model – verschillende instellingen kunnen kiezen: Sport, Touring en Urban die het gedrag van de motor optimaliseren voor individuele rijstijlen en verschillende wegcondities. Elke rijmodus is ontwikkeld om het motorkarakter (Powermodi) en de interventieniveaus van ABS, DTC en DWC onmiddellijk te laten variëren, zelfs tijdens het rijden.

Sport
Sport Rijmodi: de motor levert 111 pk met directe Ride-by-Wire reactie, verminderde DTC-interventie, niveau 2 ABS remefficiëntie en matige controle over de lift van het achterwiel. DWC-interventieniveau verbetert het sportieve rijden.

Touring
Touring Rijmodi: de motor levert 111 pk met een meer progressieve Ride-by-Wire bochtreactie, verhoogde DTC-interventie, niveau 3 ABS-remefficiëntie om een maximale remstabiliteit en een matige controle over de lift van het achterwiel te garanderen. De DWC is op een optimaal niveau afgesteld om ontspannen rijden te garanderen.

Urban
Urban Rijmodi: de motor levert 75 pk maximaal vermogen met progressieve Ride-by-Wire; DTC is ingesteld op een nog hoger interventieniveau en het ABS is ingesteld op niveau 3, waardoor de remstabiliteit wordt gemaximaliseerd.

Ducati Quick Shift (DQS) omhoog/omlaag
Op de nieuwe Monster is standaard de Ducati Quick Shift (DQS) up/down, een elektronisch systeem waarmee de rijders kunnen schakelen zonder gebruik te maken van de koppeling. Dit systeem verhoogt niet alleen het plezier van het sportieve rijden, maar geeft ook een welkome hand in het stadsverkeer of op kronkelige wegen waar vaak geschakeld moet worden.

TFT-kleurendisplay
Het instrumentenpaneel is verfraaid met een 4,3″ kleuren TFT-display. De graphics zijn afkomstig van de Panigale V4 en bieden nuttige informatie op het scherm. In het midden van het scherm worden de toerenteller en de op dat moment geselecteerde versnelling getoond. Zelfs de luchttemperatuur en het brandstofniveau zijn direct af te lezen. Dit apparaat is ook geschikt voor het weergeven van informatie van het Ducati Multimedia Systeem (DMS), dat het mogelijk maakt om de smartphone aan te sluiten op de motorfiets via Bluetooth-module (beschikbaar als accessoire) en om bepaalde functies te beheren via de knoppen op het stuur. Op het display worden de opdrachten “muziekspeler”, de statuspictogrammen van de verbinding met de headset, de inkomende oproep en de waarschuwingspictogrammen voor ontvangen berichten weergegeven.

Koplamp en richtingaanwijzers
Uiteraard is de ronde koplamp van het nieuwe Monster ongetwijfeld een geweldige comeback, een prachtig eerbetoon aan het verleden verrijkt met de meest geavanceerde full-LED technologie, die ook past bij het hele verlichtingssysteem. Bovendien voegt Ducati de swiping-technologie toe, namelijk “dynamische” en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers, wat een primeur is.

2021 Ducati Monster 3

  Monster
ENGINE
TYPE Testatretta 11°, V2 – 90°, 4 valves per cylinder, desmodromic valvetrain, liquid cooled 
DISPLACEMENT 937 cc (57 cu in)
BORE X STROKE 94 mm x 67.5 mm
COMPRESSION RATIO 13.3:1
POWER 111 hp (82 kW) @ 9,250 rpm
TORQUE 9.5 kgm (93 Nm, 69 lb ft) @ 6,500 rpm
FUEL INJECTION  Electronic fuel injection system, Ø 53 mm throttle bodies with Ride-by-Wire system
EXHAUST Pre-muffler and twin muffler, catalytic converter and 2 lambda probes
TRANSMISSION
GEARBOX 6 speed
PRIMARY DRIVE Straight cut gears, ratio 1.85:1
RATIO 1=37/15, 2=30/17, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/23, 6=23/24
FINAL DRIVE Chain, front sprocket z15, rear sprocket z43
CLUTCH Slipper and self-servo multiplate wet clutch with hydraulic control
CHASSIS
FRAME Aluminum alloy Front Frame
FRONT SUSPENSION Ø 43 mm usd fork
FRONT WHEEL  Light alloy cast, 3.5″ x 17″
FRONT TYRE Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR17
REAR SUSPENSION Progressive linkage, preload adjustable monoshock, aluminium double-sided swingarm
REAR WHEEL Light alloy cast, 5.5″ x 17″
REAR TYRE Pirelli Diablo Rosso III 180/55 ZR17
WHEEL TRAVEL (FRONT/REAR) 130 mm / 140 mm (5.1 in / 5.5 in)
FRONT BRAKE 2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M4.32 monobloc 4-piston callipers, radial master cylinder, Cornering ABS
REAR BRAKE Ø 245 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS
INSTRUMENTATION 4.3″ TFT colour display
DIMENSIONS AND WEIGHTS
DRY WEIGHT  166 kg (366 lb)
KERB WEIGHT* 188 kg (414 lb)
SEAT HEIGHT 820 mm (32.3 in)
800 mm (31.5 in) (accessory low seat)
775 mm (30.5 in) (accessory low seat + low suspension kit)
WHEELBASE 1,474 mm (58.0 in)
RAKE 24°
TRAIL 93 mm (3.7 in)
FUEL TANK CAPACITY 14 l (3.7 US gal)
NUMBER OF SEATS 2
EQUIPMENT
SAFETY EQUIPMENT Riding Modes, Power Modes, Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light
STANDARD EQUIPMENT Ducati Quick Shift, Ducati Power Launch, 4.3″ TFT colour display, Full LED headlight and lighting system, Dynamic turn indicators, USB power socket
READY FOR Ducati Multimedia System, Heated grips
WARRANTY AND MAINTENANCE
WARRANTY 24 months, unlimited mileage
MAINTENANCE SERVICE INTERVALS 15,000 km (9,000 miles) / 12 months
DESMOSERVICE 30,000 km (18,000 miles)
EMISSIONS AND CONSUMPTION (Only for countries where Euro 5 standard applies)
STANDARD Euro 5
CO2 EMISSIONS n/a
CONSUMPTION n/a

Prijs: Vanaf €13.390,-

 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws