Skip to main content

Nieuw: 2021 BMW CE 04 Elektrische motorscooter

 De nieuwe BMW CE04 –de stille revolutie: een nieuw hoofdstuk voor elektrisch aangedreven tweewielers voor de stad.

Met de nieuwe BMW CE04 zet BMW Motorrad zijn strategie op het vlak van elektrische mobiliteit voor stedelijke agglomeraties consequent voort. Als nieuwste seriemodel op basis van de BMW Motorrad Concept Link, die oorspronkelijk in 2017 werd voorgesteld, en de bijna-productierijpe BMW Motorrad Definition CE04 die in 2020 werd onthuld, begint de BMW CE04 een heel nieuw hoofdstuk inhet segment van de tweewielers voor de stad. Met zijn elektrische aandrijving, toekomstgerichte design en innovatieve connectiviteitsoplossingen verenigt de nieuwe scooter transport-en communicatiefuncties voor een nieuwe vorm van mobiliteit in de stad.

Met zijn maximumvermogen van 31 kW (42 pk) staat de krachtige motor van de nieuwe BMW CE04 garant voor uitmuntend rijplezier. Zo neemt de klassieke ‘verkeerslichtsprint’ van 0 tot 50 km/u slechts 2,6 seconden in beslag. Zelfs de minder krachtige L3e-A1-versie beschikt over een vermogen van 23 kW (31 pk). De topsnelheid van beide versies bedraagt 120 km/u, om vlot vooruit te komen, niet alleen in de stad maar ook ophoofd-en snelwegen.De nieuwe BMW CE04 heeft een ruim bemeten accucapaciteit van 60,6 Ah (8,9 kWh), goed voor een rijbereik van ongeveer 130 kilometer (versie met lager vermogen: 100km). Zo kunt u elke dag uitstootvrij rijden in de stad, in een stedelijke omgeving en voor leuke tochtjes na het werk of in het weekend, met volledige gemoedsrust.

BMW CE 04 32

De nieuwe BMW CE04 heeft een elektromotor met permanente magneet in het frame tussen de accu en het achterwiel, zoals die in vergelijkbare vorm wordt gebruikt in BMW wagens zoals de 225xe Active Tourer. BMW Motorrad voerde uitgebreide rijtests uit om voor elke rijmodus een specifiek type van energierecuperatie uit te werken en de rijder eenhoogstaand gebruiksgemak bieden. Dat betekent dat hij in elke situatie optimale prestaties en rijeigenschappen verzekert.

De lithium-ionaccu wordt opgeladen met de geïntegreerde lader –hetzij aan een gewoon huishoudelijk stopcontact, een wallbox of aan een openbaar laadstation. Een volledig lege accu wordt idealiter in 4 uur en 20 minuten opgeladen. Met de snellader, die als optie verkrijgbaar is en een vermogen tot 6,9 kW levert (tegenover 2,3 kW voor het standaardniveau), wordt de laadtijd gereduceerd tot slechts 1 uur en 40 minuten wanneer de accu volledig leeg is. Als het accuniveau slechts 20 procent bedraagt en de accu tot 80 procent wordt opgeladen, beperkt de laadtijd met de optionele snellader zich tot nauwelijks 45 minuten. Naargelang de markt wordt de standaard laadkabel met een laadvermogen van 2,3 kW standaard geleverd met de BMW CE04.Om aan een wallbox thuis of aan een openbaar laadstation op te laden, is een mode3-kabel vereist. Net als voor zijn wagens biedt BMW ook voor de CE04 laadoplossingen van BMW Charging, voor een maximale flexibiliteit met tal van formules op maat om thuis, onderweg en op het werk te laden.

BMW CE 04 2

DTC (Dynamic Traction Control) is als fabrieksoptie verkrijgbaar. Dit tractiecontrolesysteem van de nieuwe BMW CE04 is vergelijkbaar met Automatic Stability Control op BMW motorfietsen met verbrandingsmotor. ASC beperkt het motorkoppel wanneer het achterwiel doorslipt. Dynamic Traction Control (DTC), dat als optie verkrijgbaar is, verhoogt de rijveiligheid nog meer. DTC zorgt voor nog veiligere acceleraties, met name in schuin genomen bochten

Bij de ontwikkeling van de BMW CE04 stelde BMW Motorrad alles in het werk om de rijder individuele keuzemogelijkheden te bieden om voorrang te geven aan een maximale efficiëntie of een maximaal rijplezier. Daarom beschikt de nieuwe BMW CE04 standaard over drie rijmodi: ‘ECO’, ‘Rain’ en ‘Road’. De bijkomende rijmodus ‘Dynamic’ is eveneens als fabrieksoptie verkrijgbaar, zodat de scooter nog sneller kan accelereren.

Het hoofdframe is een stalen buizenconstructie. Het voorwiel wordt gecontroleerd door een telescopische vork met een schuifbuisdiameter van 35 mm. De achterwielsturing bestaat uit een enkelzijdige swingarm. Achteraan worden de ophanging en demping verzekerd door een rechtstreeks gestuurde, volledig afgedekte veerpoot. De nieuwe BMW CE04 is voorzien van ruim bemeten banden in de maten 120/70 R15 67H vooraan en 160/60 R15 56H achteraan.

BMW CE 04 1

Vooraan zorgt een dubbele remschijf voor een veilige vertraging, ondersteund door een systeem met enkele remschijf achteraan. Bovendien garandeert het ABS-systeem van BMW Motorrad een hoog actieveveiligheidsniveau. ABS Pro, dat als optie wordt aangeboden, gaat nog een stap verder: met behulp van een hoeksensor remt ABS Pro ook in de bochten af om zo het hoogst mogelijke veiligheidsniveau te verzekeren.10,25″ groot tft-kleurenscherm met geïntegreerd navigatiesysteem voor standaard handige routeplanning en uitgebreide connectiviteit.De nieuwe BMW CE04 is standaard uitgerust met een 10,25″ groot tft-kleurenscherm met geïntegreerde kaartnavigatie en connectiviteit. Dankzij zijn uitstekende leesbaarheid, duidelijke menunavigatie en sterk geïntegreerd bedieningsconcept staat de nieuwe BMW CE04 aan de top van het scootersegment. Als primeur maakt het nieuwe 10,25″-kleurenscherm het mogelijk om een navigatiekaart weer te geven in de instrumentencombi, zodat er geen extra scherm nodig is.

De lichtblokken van de nieuwe BMW CE04 doen een beroep op geavanceerde led-technologie, Ze omvatten een koplamp voor de groot-en dimlichtfunctie vooraan. Naasteen achterlicht met led-technologie zijn er ook led-richtingaanwijzers. De indicatielampjes maken eveneens gebruik van led-technologie. Voor nog meer veiligheid in het donker zorgt de adaptieve meedraaiende koplamp Headlight Pro, die als fabrieksoptie verkrijgbaar is. Daarbij plukt de rijder de vruchten van een nog betere verlichting van de bochten voor een nog veiliger rijgedrag in het donker. Speciale lichtfuncties zoals ‘Welcome’ en ‘Good Bye’ zijn eveneens als fabrieksopties verkrijgbaar.

Ook het design van de nieuwe BMW CE04 belichaamt een nieuwe, toekomstgerichte vorm van stadsmobiliteit op twee wielen, met een innovatieve stijl die emoties opwekt voor deze nieuwe aandrijftechnologie en die de scooter onmiddellijk identificeert als een lid van de BMW Motorrad-familie. De moderne oppervlakteafwerking is uitgevoerd in opvallend Light White, aangevuld met matzwarte delen vooraan en opzij en een ‘zwevende’ zitting. Bovendien zijn er de massieve velgen, echte trendsetters met een schijfwiellook en een in de designstijl geïntegreerde zijsteun. De nieuwe BMW CE04 in Avantgarde-stijl (fabrieksoptie) is een opvallend, kleurrijk statement van hedendaagse stadsmobiliteit. In deze stijl wordt de metaalkleur Magellan Greyaangevuld met een zitting in zwart en oranje, een oranje windgeleider en diverse grafische elementen.

“De nieuwe BMW CE04 is de logische en tegelijk heruitgevonden voortzetting van de elektromobiliteitsstrategie van BMW Motorrad. In stedelijke agglomeraties voelt hij zich in zijn element. Daar vestigt hij nieuwe normen –zowel op het vlak van technologie als qua stijl.” Florian Römhild, projectmanager BMW CE04.

BMW CE 04 8

“Het is nog vroeg in de ochtend. De stad ontwaakt. Onderweg naar mijn garage adem ik de nog koele lucht in. Ik draag een losse parka, modieus en functioneel tegelijk. De beschermers zijn onopvallend maar geven me een gevoel van veiligheid. Ik ben klaar om de dag te beginnen. Mijn BMW CE04 staat in de garage. Ik ben in de wolken met zijn futuristische designstijl. De lage positie van de accu geeft de scooter een volledig nieuwe geometrie, die radicaal breekt met eerdere conventies. Ik ben blij om hem weer te zien. Wat een geweldig gevoel, elke dag opnieuw.

Voor mij is hij het symbool van een nieuw tijdperk, het tijdperk van de stille revolutie. De eerste vogels tsjilpen, de stadsjungle ontwaakt. De geluiden van de stad beginnen aan te zwellen. Alles wordt in gang gezet. Mensen bewegen –met en naast elkaar. Paden kruisen. Wat brengt de nieuwe dag? Tapas met vrienden in de kleine bar aan de rivier? Of de tentoonstelling in het museum voor moderne kunst? Allereerst zijn er afspraken op kantoor. Workshops, vergaderingen, klantenbezoeken. Zo voelt het leven aan. Ik koppel mijn smartphone met de scooter, en met een draai aan mijn pols activeer ik de parka. De leds lichten op. Ik rijd stil, maar ik wil gezien worden. Het is allemaal zo eenvoudig en soepel.

Eindelijk zijn we weer op weg. Al tijdens het ontbijt stond ik te trappelen om te vertrekken. Zelfs de vogels merken me niet op. Ik glijd fluisterstil door mijn buurt. Ik ben weer onderdeel van de stad. Mensen beginnen naar mij te kijken bij de verkeerslichten. Mijn zitpositie is rechtop, ontspannen. Er knippert een nieuw bericht op het display, mijn smartphone laadt op in het opberg vak. Groen licht. Met het koppel van de scooter geef ik iedereen het nakijken, als een raket, maar dan in stilte. Ik voel me weer als op mijn Bonanza-fiets van weleer –cool en superieur, maar tegelijk verbonden met de wereld en een stap vooruit. Technologie en stijl. Is dit vrijheid? Ja –alleen beter. Geen files, geen zoektocht naar een parkeerplaats. Dat bespaart me heel wat tijd. Acceleratie, snelheid, bochten –de BMW CE04 beheerst ze niet alleen, hij herdefinieert ze. Ik glijd door het verkeer –de zitting zelf lijkt te zweven.

Ze voelt goed. Door de bochten surfen is buitengewoon aangenaam. Puur plezier, van golf tot golf. De avond was prachtig, langs de rivier. We hebben veel gelachen. De stadssnelweg vergeeft geen fouten –mijn scooter sprint weg en mijn parka gloeit in het donker van de nacht. Ik ben duidelijk zichtbaar en kom veilig aan op mijn bestemming. Rustig glijd ik over de oprit mijn garage in, weer bijna ongemerkt door de vogels. Goedenacht, mijn stad. We houden contact.”

BMW CE 04 37

De hoogtepunten van de nieuwe BMW CE04:
•Nominaal vermogen 15 kW (20 pk). Maximaal vermogen 31 kW (42 pk).Versie met verlaagd vermogen: 11 kW (15 pk) of 23 kW (31 pk).
•Voldoende celcapaciteit in de accu van 60,6 Ah (8,9 kWh).
•Rijbereik van ongeveer 130 kilometer (versie met lager vermogen: 100 km).
•Korte laadtijden en laadtechnologie op basis van het systeem dat in wagens wordt gebruikt.
•Verhoogde rijstabiliteit dankzij slipcontrole met ASC (Automatic Stability Control). DTC (Dynamic Traction Control) is als fabrieksoptie verkrijgbaar.
•Drie rijmodi –‘ECO’, ‘Rain’ en ‘Road’ –voor een efficiënt dagelijks gebruik. Rijmodus ‘Dynamic’ voor nog meer rijplezier als fabrieksoptie verkrijgbaar.
•Ophanging met hoge richtingsstabiliteit dankzij stalen buizenframe uit één stuk.
•Krachtig remsysteem met ABS. ABS Pro met functie voor schuin genomen bochten als fabrieksoptie.
•10,25″ groot tft-kleurenscherm met geïntegreerd navigatiesysteem en uitgebreide connectiviteit standaard.
•Krachtige led-verlichting rondom. Adaptive Headlight Pro en lichtfuncties als fabrieksopties leverbaar.
•Opbergvakken opzij en vooraan. Het zijdelingse helmvak kan nu zittend bediend worden.
•Actief geventileerde opbergruimte voor mobiele telefoons met USB-C-laadpoort.
•Toekomstgericht design en kleurenschema.
•Uitgebreid gamma opties en originele accessoires van BMW Motorrad, naast een coole rijdersuitrusting.

Prijs: vanaf € 12.650,-

 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws