Skip to main content

Bosch levert KTM gloednieuwe elektronische veiligheidssystemen

Dankzij Bosch kunnen motorrijders zich nu nog veiliger voelen in het zadel: het technologiebedrijf heeft zes nieuwe, radargestuurde assistentiesystemen onthuld, waaronder vijf wereldprimeurs. Volgens Bosch Accident Research kunnen dergelijke systemen zoals eerder niet alleen één op de zeven ongevallen helpen voorkomen, maar maar liefst één op de zes ongevallen op alleen al de Duitse wegen. Van de zes nieuwe assistentiefuncties worden er vier in november 2024 onthuld in een nieuw model van de toonaangevende Europese motorfabrikant KTM en gaan ze in 2025 in productie.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Adaptieve cruisecontrol – Stop and Go (ACC S&G)

Voor bestuurder van gemotoriseerde tweewielers kunnen files zowel vermoeiend als gevaarlijk zijn. Bestuurders moeten voortdurend de koppeling inknijpen, de remmen gebruiken en dan weer verder rijden. Om deze taak gemakkelijker te maken, introduceerde Bosch in 2020 ACC adaptieve cruisecontrol. Zodra de gewenste snelheid is ingesteld, past dit systeem de snelheid van het voertuig voortdurend aan de verkeersstroom aan, terwijl de vereiste veilige afstand tot het voertuig ervoor wordt gehandhaafd.

Bosch heeft deze technologie met de nieuwe ACC S&G-functie nu naar een nieuw niveau getild om meer rijcomfort te bieden, door de motorfiets gecontroleerd tot stilstand te brengen om zo de motorrijder te ondersteunen. Dit werkt het beste met een automatische transmissie zoals die wordt gebruikt in de nieuwe motorfiets van KTM, die als eerste deze nieuwe functie zal bevatten. Als de motorfiets tot stilstand komt, hoeven rijders de koppeling niet te gebruiken; ze kunnen hun motorfiets in beweging zetten door eenvoudig op een knop te drukken of kort het gaspedaal te activeren, zodra het voertuig voor hen begint te rijden.

Groepsrijassistentie (GRA)

Groepsrijden in een ‘getrapte’ (baksteensgewijs-red.) formatie is populair onder motorrijders, hoewel het een uitdaging kan zijn voor ACC. Dit omdat die functie verwacht dat de motorfietsen voor hen in het midden van de rijstrook rijden, wat bij motorrijders meestal dus niet het geval is. GRA is dan een nuttige aanvulling op ACC; met behulp van een algoritme detecteert het wanneer een groep in een getrapte formatie rijdt en regelt de snelheid om automatisch dezelfde afstand tot de motorfietsen voor hen te behouden. Op deze manier helpt de functie rijders bij het bereiken van een natuurlijke groepsformatie. Wanneer men niet in een groep rijdt, werkt het GRA-systeem hetzelfde als ACC.

Rijafstandsassistentie (RDA, Riding Distance Assist)

Wanneer het verkeer soepel doorstroomt en RDA is geactiveerd, helpt dat om een ​​geschikte afstand tot voorliggers te behouden en zo kop-staartbotsingen te voorkomen. Bij ACC moet een gewenste snelheid worden ingesteld, maar wanneer RDA is geactiveerd kan de motorfiets normaal worden bestuurd met het gashendel. Tijdens het rijden vermindert het systeem automatisch de acceleratie van het voertuig of remt het indien nodig. Rijders kunnen vooraf de gewenste afstand tot het voorliggende voertuig instellen. Als ze dat willen, kunnen ze ook een schakelaar gebruiken om de functie uit te schakelen of het gas opendraaien om de vertraging, die door het RDA-systeem wordt gegenereerd, te negeren. Hierdoor kan de functie op natuurlijke en comfortabele wijze in de dynamische flow van het rijden worden opgenomen.

Noodremhulp (EBA, Emergency Brake Assist)

Gevaarlijke situaties op de weg vereisen niet alleen een snelle reactie, maar in veel gevallen ook hard remmen. Elke seconde telt als het gaat om het voorkomen van botsingen en het vermijden van mogelijk ernstige gevolgen. EBA wordt geactiveerd wanneer het systeem aanrijdingsgevaar detecteert en de bestuurder niet hard genoeg remt. In dit geval verhoogt de functie actief zelf de remdruk op het wiel verder, om daarmee de snelheid van de motorfiets zo snel mogelijk te verlagen.

Afstandswaarschuwing achter (RDW, Rear distance warning )

Zelfs in een auto kan het moeilijk zijn om het verkeer dat van achteren nadert constant in de gaten te houden; maar op een motorfiets vereist het een extra niveau van concentratie. RDW houdt de situatie achter de bestuurder in de gaten en geeft een knipperende waarschuwing op het dashboard als een ander voertuig te dichtbij komt. Op basis van deze waarschuwing kan de bestuurder maatregelen nemen om een ​​kop-staartbotsing te voorkomen.

Aanrijdingswaarschuwing achter (RCW, Rear collision warning)

RCW waarschuwt voertuigen achter de motorfiets wanneer een kop-staartbotsing dreigt, bijvoorbeeld door de alarmknipperlichten te activeren. Op deze manier beschermt de functie motorrijders tegen ongevallen die worden veroorzaakt bij onverwachts remmen of doordat een bestuurder de motorrijder niet ziet – of die nu wacht voor verkeerslichten, in de file staat ​of rijdt in gewoon verkeer.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws