Met het beste verkoopresultaat ooit voor juni, sluit BMW Motorrad de eerste helft van 2020 af en gaat met vertrouwen de tweede helft van het jaar in. Dr. Markus Schramm, hoofd van BMW Motorrad: “Na een zeer goede start van het nieuwe jaar, waren we eind februari bijna 12% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Toen begon de dynamische ontwikkeling van de corona-pandemie een negatieve impact te hebben op de vraag naar motorfietsen. Maar, we kunnen weer licht zien aan het einde van de tunnel”.
Verkoop in juni 9,8% boven dezelfde maand van het voorgaande jaar
Met een totaal van 20.021 verkochte BMW-motorfietsen in juni 2020, werd de motorfietsverkoop van dezelfde maand van vorig jaar met 9,8% overtroffen. Met betrekking tot de totale verkopen in de eerste helft van 2020, geven de cijfers een positief beeld. Ondanks de zeer zwakke maanden van maart tot en met mei als gevolg van de corona-pandemie, kon BMW Motorrad wereldwijd 76.707 motoren verkopen. Gezien de ernstige wereldwijde situatie komt dit overeen met een relatief gematigde daling van 17,7% in vergelijking met het voorgaande jaar.
Groeipercentages met dubbele cijfers
De verkoop op de Europese markt was grotendeels verantwoordelijk voor de positieve ontwikkeling van BMW Motorrad in juni 2020. In totaal werden hier 13.937 BMW-motoren verkocht, dat zijn 2684 eenheden meer dan in dezelfde maand vorig jaar; een stijging van 23,9%. Naast de thuismarkt van Duitsland, die met 58,2% groeide, waren de markten in Frankrijk (+ 72,9%), Benelux (+ 52,2%) en Portugal (+ 52,0%) de belangrijkste aanjagers van het herstel in Europa. Ook de markt in Azië en Oceanië was in juni aangenaam sterk. BMW Motorrad verkocht 2.997 motorfietsen in Australië, China, India, Japan, Korea, Maleisië, Rusland en Thailand, wat overeenkomt met een stijging van 17,3%.
Timo Resch, hoofd verkoop en marketing van BMW Motorrad, is positief gestemd: “Op korte termijn blijft de operationele focus gericht op het overwinnen van de corona-crisis-gerelateerde uitdagingen. Het team van BMW Motorrad en onze internationale BMW Motorrad retailpartners doen er dan ook alles aan om in de tweede helft van 2020 zo goed mogelijk in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van onze klanten. Uiteraard zal ook onze intrede in het cruiser-segment met de BMW R18 hier een belangrijke rol gaan spelen. Duidelijk doel is om 2020 af te sluiten met een goed resultaat in een moeilijke marktomgeving, maar met aanzienlijk lagere verkopen in vergelijking met ons recordjaar in 2019.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven