Skip to main content

Belgische motormarkt groeide 3,5% in 2020

Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken mochten de Belgische motorwinkels in 2020 gedurende 2 periodes geen klanten ontvangen. Je zou een sterke, negatieve invloed op de verkoop verwachten. Maar, integendeel, de motormarkt is zelfs nog lichtjes gestegen ten opzichte van 2019 met 25.807 nieuwe inschrijvingen (+3,5%). 

Hiervoor ziet brancheorganisatie FEBIAC drie verklaringen. Enerzijds kozen veel mensen omwille van corona ervoor om hun jaarlijkse grote reis naar het buitenland niet te laten doorgaan. Daardoor kwam er onverwachts budget vrij. Gezien het grote vrijheidsgevoel dat motorrijden biedt, hebben dan ook een aantal mensen een motorfiets gekocht om er even uit te zijn en het eigen land te verkennen.

Anderzijds hebben heel wat mensen die anders het openbaar vervoer zouden genomen hebben, een alternatief gezocht. Motorfietsen en scooters bieden veel flexibiliteit in het dagelijks verkeer: vlot langsheen de files, geen zoekverkeer naar een vrije parkeerplaats en bovendien zijn de woon-werk- en beroepsverplaatsingen 100% fiscaal aftrekbaar.

Daarnaast speelt nog het effect van een wijziging in de regelgeving. Sinds 1 januari dit jaar kunnen enkel nog motorfietsen met de Euro5-norm worden ingeschreven. Daardoor zijn in december 2020 nog heel wat Euro4 motorfietsen ingeschreven om plaats te maken voor de nieuwe modellen in 2021 (+93%). Zo zet de motorindustrie de volgende stap naar nog milieuvriendelijker voertuigen. Maar ondanks die invloed groeide in de eerste 11 maanden van 2020 de motormarkt met 1% tov 2019, wat in een uiterst moeilijk jaar een bijzondere prestatie is.

Het zijn nog altijd de 125cc-modellen die het grootste aantal inschrijvingen laten noteren met 29% van de nieuw ingeschreven voertuigen. Hierbij valt op dat er een stijgende populariteit bij de motorfietsen in dat segment is ten opzichte van de motorscooters. Het grote aandeel van dit segment is toe te schrijven aan het feit dat je met deze gemotoriseerde tweewielers nog altijd met een rijbewijs B mag rijden (indien je het rijbewijs B na 2011 hebt gehaald, kan je 2 jaar na het behalen van het rijbewijs nog 4 uur opleiding volgen om ermee in België te mogen rijden; voor wie het B-rijbewijs voor 2011 haalde, is die opleiding niet verplicht).

De 2 andere grote segmenten zijn de basic/roadsters en de trails met respectievelijk 21,5 en 17,6% van de inschrijvingen. Deze laatste categorie wordt vaak ingezet voor woon-werkverkeer aangezien het praktische alleskunners zijn met redelijk wat mogelijkheden om bagage mee te nemen.

Verder valt op dat mensen steeds vaker kiezen voor motorfietsen met een lichter vermogen en die zijn vaak ook budgetvriendelijker; daarbij voelen we de invloed van het stijgende aanbod van Aziatische merken (of Europese merken die voor hun productie van die merken naar Azië uitwijken). Het aandeel van de motoren met een zwaar vermogen daalt.
• > 1 000 cc : – 8 %
• 126 – 250 cc : + 47 %
• 251 – 500 cc : + 8,5 %
• 751 – 1 000 cc : +13,4 %

Ook de tweedehandsmarkt doet het goed met 75.191 inschrijvingen. Dat is een stijging van 10,8% ten opzichte van 2019. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ook het park blijft toenemen. Intussen is de kaap van meer dan een half miljoen 2-, 3- en 4-wielers ruim overschreden.

De inschrijvingen van elektrische motorfietsen, scooters, 3- en 4-wielers (425 stuks) is met 27% gedaald tov 2019. Die daling is voor grote mate toe te schrijven aan het wegvallen van de eerdere steunmaatregelen .

Het aantal opleidingen in de rijschool en het aantal behaalde rijbewijzen A zit de laatste jaren in de lift. Daarbij valt het ook op dat steeds meer vrouwen (en opnieuw jongeren) de weg naar het motorrijbewijs vinden.

Fiscale en andere voordelen

Met een motorfiets rijden kan best voordelig zijn.
1. Combineer de verzekering van je wagen met die van je motorfiets om het beste tarief te bekomen.
2. Tot 250cc betaal je geen verkeersbelasting.
3. Voor elektrische motorfietsen en scooters betaal je het minimumtarief voor de BIV en de verkeersbelasting, of in Vlaanderen zelfs helemaal niks. Op federaal niveau is er een belastingvermindering voor een elektrische motorfiets van 15% (max. € 3.140).
4. Voor woon/werk- en professionele verplaatsingen mag je alle kosten 100% inbrengen in je aangifte van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, onderhoud, benzine, pechverhelpingscontract, …).
5. Het verbruik van bijvoorbeeld een 125cc bedraagt minder dan 3l/100km.
6. Met een motorfiets of een scooter heb je weinig last van de files en win je veel tijd. Het is toegelaten om op de snelwegen te filteren tussen de auto’s en zo in beweging te blijven (tot 50km/u en met een maximum verschil van 20km/u tov de auto’s).
7. Wist-je-dat als 10% van de automobilisten op een gemotoriseerde tweewieler zouden overschakelen, de files met 40% verminderen?
8. Een gemotoriseerde tweewieler mag je indien nodig op het voetpad parkeren mits voldoende plaats te laten voor de andere gebruikers. Dus nooit meer tijd verliezen om een parkeerplaats te zoeken.
9. Motorfietsen en scooters blijven welkom in de Lage Emissie Zones (LEZ).

Start2Ride

Heb je interesse om het motorrijbewijs te halen? Puur voor de ontspanning of om te genieten van de vele praktische voordelen in woon-werkverkeer? FEBIAC verzamelde alle praktische informatie op www.Start2Ride.be. Daar vind je alle informatie over de verschillende categorieën van het motorrijbewijs. Video’s illustreren de oefeningen voor het praktijkexamen. Via een zoekmotor vind je gemakkelijk een rijschool in je buurt.
Verder biedt de website tal van voordelen:
• Korting voor de praktijkopleiding;
• Kortingen voor de aankoop van kledij en accessoires;
• Interessante formules om de theorie te studeren.
Je vindt Start2Ride ook op Facebook en Instagram.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws