Het ontwerp van de Tuono 457 is geheel nieuw en ontstaan op een blanco vel, waarop de ontwerpers van Aprilia de sobere lijnen en compacte oppervlakken van een echte Naked Bike hebben geschetst – een evolutie van de stilistische taal die alle Aprilia-motoren onmiddellijk herkenbaar en volkomen uniek maakt. Het volledige LED-koplampcluster behoudt de karakteristieke drievoudige koplamp die alle Aprilia-modellen typeert, hier op een innovatieve manier geïnterpreteerd, met een kleine lagere spoiler – een eerbetoon aan die van de legendarische Tuono 1000 R-tweecilinder die ook het ontwerp van alle Aprilia racefietsen in het assortiment, waarbij de toepassing van geavanceerde aerodynamische oplossingen duidelijk zichtbaar is.
De nieuwe tankvorm straalt een gevoel van sportiviteit uit en heeft een ergonomisch ontwerp dat speciaal is ontworpen om bij het brede stuur te passen, voor een dynamische, leuke rit. Ook nieuw is het ontwerp van de zijpanelen en het staartstuk, die de essentiële styling van de Tuono 457 weerspiegelen. Het achterlicht is ook volledig LED, terwijl de tweecilindermotor met dragende functie opzettelijk onbedekt is gelaten, wat het unieke karakter ervan benadrukt in deze categorie, net als het aluminium frame. De beslissing om het uitlaatsysteem onder de motor te plaatsen draagt ook bij aan het strakke uiterlijk van de motorfiets en biedt tegelijkertijd meer vrijheid bij het positioneren van de voetsteunen van de passagier. Het zadel, dat zich 800 mm boven de grond bevindt, loopt aan de zijkanten taps toe om de berijder te helpen bij het plaatsen van een voet op de grond.
tekst gaat door onder bericht
Vermogen/gewichtsverhouding van het hoogste niveau
De Tuono 457 is gebouwd rond de ultramoderne tweecilindermotor van 457 cc die zojuist is geïntroduceerd op de RS 457. Het is een vloeistofgekoelde, parallelle tweecilindermotor vooraan met dubbele nokkenas timing en vier kleppen per cilinder, die een maximaal vermogen heeft van 35 kW (47,6 pk) bij 9.400 tpm – het maximaal mogelijke voor een motorfiets waarop kan worden gereden met rijbewijs A2 – en een koppel van 43,5 Nm bij 6.700 tpm, waarvan 82% al beschikbaar is bij 3.000 tpm. De motor biedt record prestaties voor een tweecilinder vooraan met dit motorvermogen.
Deze motor van de nieuwste generatie is uiterst compact en licht, waardoor een recordverhouding vermogen/gewicht, de belangrijkste prioriteit voor de ontwerpers van Noale: het droge gewicht van de fiets bedraagt slechts 159 kg. De specifieke indeling van de motor is gekozen om de lichtheid en compactheid zoveel mogelijk te optimaliseren, waardoor er veel vrijheid overblijft bij het ontwerpen van het chassis. Het motorblok heeft ook een dragende functie, waarbij de achterbrug bevestiging in de achterkant is verwerkt.
De tweecilindermotor van Aprilia bouwt voort op de ervaring die is opgedaan met de superkrachtige 1100 cc V4-motor die op de RSV4 werd gemonteerd en later met de 659 cc tweecilinder motor die op de 660-serie werd gemonteerd.
De technici van Aprilia hebben gewerkt aan het optimaliseren van de totale afmetingen, door het koelcircuit volledig in de motor te integreren, waardoor externe leidingen konden worden geëlimineerd. Het carter is horizontaal in twee delen gesplitst om het volume verder te verminderen en de structuur robuuster te maken. In tegenstelling tot de RS 457 is de eindaandrijflijn van de Tuono 457 korter wat een nog grotere responsiviteit mogelijk maakt bij elke aanraking van de elektronische Ride-by-Wire gashendel.
Het chassis: absolute lichtheid en wendbaarheid
De nieuwe Tuono 457 profiteert van de onschatbare expertise van Aprilia en is de enige fiets in zijn segment met een aluminium frame. Om het allerbeste compromis tussen stijfheid en gewicht te bereiken, werden de vormen van het chassis geoptimaliseerd met behulp van Computer Aided Engineering (CAE), samen met een groot aantal ontwikkeling sessies op de weg. De resulterende lay-out is gewijd aan maximale lichtheid, wat zorgt voor het dynamische gedrag en het karakteristieke stuurgevoel dat alle Aprilia-motoren gemeen hebben. Het chassis is gesmeed uit twee zijdelingse aluminium balken, vastgeschroefd op het balhoofd en aan de achterkant. Het motorblok functioneert als een dragend element waardoor een compacte, lichte en stijve structuur mogelijk is. Deze oplossing levert de beste vermogen/gewichtsverhouding in de categorie.
Het remsysteem is voorzien van radiale ByBre-remklauwen die werken met twee stalen schijven van 320 mm aan de voorkant en 220 mm aan de achterkant. Het systeem wordt bijgestaan door een Bosch tweekanaals ABS-systeem met dubbele mapping, verkrijgbaar op beide wielen of alleen aan de voorkant. De 17 inch velgen zijn voorzien van banden in de maat 110/70 aan de voorzijde en 150/60 achter.
Elektronica
De elektronische apparatuur van de Tuono 457 zet de technologische traditie van Aprilia voort en is de meest uitgebreide in deze categorie, ontwikkeld met het dubbele doel om het rijplezier te vergroten en maximale veiligheid onder alle omstandigheden te garanderen. Het Ride by Wire-systeem kan gekozen worden uit drie rijmodi die de vermogens- en koppel afgifte aanpassen.. De Aprilia-rijmodi zijn ook ontworpen om het leven in het zadel gemakkelijker te maken, de rijder selecteert eenvoudigweg de modus die het beste past bij zijn rijstijl of situatie om te genieten van het optimale motormanagement en de tractiecontrole-instellingen.
De ATC (Aprilia Traction Control) systeem kan altijd aangepast worden, ongeacht de geselecteerde rijmodus, ook tijdens het rijden, met behulp van de handige knoppen op de linker stuurschakelaar. In alle rijmodi is het ABS op het maximale niveau ingesteld en op beide wielen ingeschakeld. Het ABS kan worden uitgeschakeld van het achterwiel wanneer de fiets stilstaat.
De uitrusting van de Tuono 457 omvat ook een TFT 5” dashboard, evenals de praktische, intuïtieve bediening met achtergrondverlichting op het stuur. De Aprilia MIA-systeem is een ander accessoire dat de functionaliteit van het dashboard verder uitbreidt: dit multimediaplatform stelt de berijder in staat zijn smartphone met de fiets te koppelen. Het systeem biedt een verbindingsprotocol dat het batterijverbruik van smartphones minimaliseert, en omvat zowel de Infotainmentsysteem – voor het beheren van de stemassistent, oproepen en muziek via de intuïtieve stuurbediening – en de navigatiefunctie, waarmee de rijder pictogram aanwijzingen direct op het instrumentenpaneel kan bekijken. Met de Aprilia MIA-app kunnen ook de afgelegde routes worden onthouden en kunnen de gegevens die rechtstreeks in de app zijn verzameld, worden geanalyseerd met behulp van de telemetrie functie met georeferentie.
Versies en kleuren
De Aprilia Tuono 457 komt in twee verschillende livery’s. De Piranha Rood livery pronkt met de klassieke kleuren uit de geschiedenis van Aprilia – zwart en rood – die het sportieve karakter van de Tuono 457 benadrukken. De tweede grafische versie heet Poema grijs en is voorzien van de kleuren, grijs en wit, die de Tuono 457 een meer stedelijke uitstraling geven.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven