De nieuwe PCX125 behoudt zijn unieke uitstraling en wordt meer volwassen, steviger en scherper. Behalve de opgefriste LED-verlichting kreeg het koetswerk ook meer opbergruimte onder het zadel, meer ruimte aan de vloer en een USB Type C-oplaadpoort. Een nieuw breedbeeld instrumentenpaneel geeft de nodige informatie weer en Honda’s Smart Key bedient de ontsteking en de zadelvergrendeling.
Het stalen buizenframe van de PCX125 werd hertekend en het enhanced Smart Power Plus (eSP+)-motorblok met vier kleppen is eveneens nieuw. De motor levert meer vermogen en koppel af en is uitgerust met het Honda Selectable Torque Control (HSTC). De achtervering beschikt over een langere veerweg en beide bandenmaten zijn een maatje gegroeid.
De 2021 PCX125 komt in volgende kleurstellingen; Matt Dim Gray Metallic (nieuw), Pearl Jasmine White, Candy Luster Red en Matt Galaxy Black Metallic.
Belangrijkste kenmerken
Styling & uitrusting
• Volledig vernieuwd koetswerk voor futuristische uitstraling
• Nieuwe LED-koplamp met het kenmerkende running light
• Meer ruimte onder het zadel; USB-oplaadpoort in het handschoenkastjes
• Smart Key bediening van ontsteking en zadelvergrendeling
Het koetswerk van de PCX125 – met een uitgesproken karakter en kleur – fungeert zoals steeds als een consistente ontwerpsignatuur die de voor- en achterkant soepel met elkaar verbindt. Dat zet zich ook voort in 2021 op een stevigere en scherpere wijze: het futuristische gevoel dat de PCX125 typeert is nu nog beter voelbaar.
De complete premium LED-verlichting onderscheidt de PCX125 van de groep. Het nieuwe ontwerp levert een typische lichtbundel af met vijf smalle paralellijnen. Het past bij het X-vormig achterlicht dat een intens 3D-effect aflevert dankzij de multi-optic technologie
De lijnen en hoeken werden subtiel hervormd voor een dramatischer effect. De voorkuip springt in het oog bovenaan en vloeit over in een elegant middendeel. Het iets grotere, zwarte scherm zorgt voor betere windbescherming zonder overdreven groot te zijn.
De vorm van het zadel maakt het eenvoudig om voet aan de grond te zetten en zorgt voor extra comfort voor rijder en passagier. Er is ook 30 mm meer voetruimte vooraan en aan de zijkanten. De zadelhoogte blijft 764 mm en is extra handelbaar dankzij de kruishoogte van 540 mm.
Onder het zadel is dan weer 2,4 liter meer ruimte voor opslag, wat het totaal op 30,4 liter brengt – ideaal voor een integraalhelm en meer. Je hebt nu ook een USB Type C-oplaadpoort in het handschoenenkastje ter vervanging van de ACC-oplader van het vorige model. Zelfs het klepje van de benzinetank werd opnieuw ontworpen en maakt het nu mogelijk om de tankdop even op te bergen tijdens het tanken.
Een Smart Key is een andere moderne toevoeging aan het arsenaal van de PCX125. Het systeem bedient zowel de hoofdontstekingsschakelaar als de opbergruimtes aan de scooter en kan ook de (optionele) Smart topkoffer van 35 liter openen en vergrendelen. De Smart Key blijft eenvoudigweg in je zak zitten wanneer je de topkoffer ontgrendelt en wanneer je wegwandelt, vergrendelt de topkoffer automatisch. Je kan ook de reguliere sleutel gebruiken.
Een nieuw breedbeeld centraal instrumentenpaneel presenteert alle informatie overzichtelijk en geordend in een gemakkelijk afleesbaar format. Een LCD-display met inversieweergave geeft de snelheid weer. Andere weergegeven informatie omvat een toerenteller, tripteller, benzinemeter, gemiddeld verbruik en start-stopindicator.
Het brede chroom stuur is typisch voor de PCX. Gemonteerd op traditionele stuurklemmen (met een geoptimaliseerde rubberdichtheid) zorgt het voor nauwkeurige bedienbaarheid en een leuke retro-toets.
De handgreep achteraan is dunner van vorm en spaart 310 gram uit ten opzichte van het vorige ontwerp. Het zorgt voor comfortabel en ondersteund houvast voor de passagier onderweg.
Motorblok
• Nieuw, krachtiger vloeistofgekoeld SOHC eSP+-motorblok met vier kleppen
• Honda Selectable Torque Control (HSTC) geïntegreerd voor 2021
• Start-/stoptechnologie en EURO5-compatibel
Het enhanced Smart Power Plus (eSP+) vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen levert 12,3 pk (9,2 kW) @ 8.750 tpm met piekvermogen van 11,8 Nm @ 6.500 tpm. Boring x slag staat op 53,5 x 55,5 mm met een compressieratio van 11.5:1 (ten opzichte van 52,4 x 57,9 mm op het vorige model). De kortere slag maakt meer ruimte vrij voor twee extra kleppen en reduceert wrijving.
De acceleratie vanuit stilstand of rollend gaat erop vooruit en de PCX rijdt gemoedelijk aan 90 km/u. Topsnelheid is 98 km/u. Dankzij een benzine-efficiënt verbruik van 2,1l/100km (47,6 km/l), WMTC-mode, en een tankcapaciteit van 8,1 liter is de afstand tussen twee tankbeurten ongeveer 385 km.
Het nieuw toegevoegd Honda Selectable Torque Control (HSTC) geeft je zelfvertrouwen een boost onderweg. Wanneer de ‘T’ op het dashboard flikkert, grijpt het HSTC in om de tractie op het achterwiel te houden en wielspin te verminderen. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden.
Honda’s eSP motorblok is uitgerust met de beste wrijvingsverminderingstechnologie. Slim verpakte items in het blok (zoals de oliepomp die in de krukas is ingebouwd) verhogen de efficiëntie. De compacte ontbrandingskamer en het PGM-FI injectiesysteem – met een gasklepdiameter van 28 mm, 2 mm groter – optimaliseren de ontbrandingssnelheid en de afkoeling.
Een offset cilinder reduceert wrijving die veroorzaakt wordt door contact tussen zuiger en de cilinderwand wat zorgt voor efficiënte overdracht van ontbrandingsenergie naar de krukas. Een geribde gietijzeren cilinderwand gaat elke verstoring aan de binnenste boordoorsnee tegen, wat zorgt voor minder spanning aan de zuigerveren.
Oliesproeiers aan de zuigers zorgen – net zoals toegepast bij de CRF450R MX competitiemotor – voor consistente koeling. Dat resulteert in betere ontstekingstiming en voorkomt abnormale verbranding. Een nieuwe hydraulische nokkenkettingspanner optimaliseert verder de efficiëntie: het reduceert interne vibraties, werkt stiller en verlaagt het benzineverbruik.
Een efficiënte radiator – geïntegreerd in de buitenkant van het rechtse carter – werkt met een kleine, lichte ventilator die wrijvingsverlies vermindert en de weerstand verlaagt. Drie lagewrijvingslagers, bestand zijn tegen de hardere klappen die ze moeten verwerken, verminderen de werkingsweerstand van het versnellingsmechanisme. Een geoptimaliseerde koppeling en riemschijven vullen de verbeterde prestatie aan.
De elektronisch gestuurde borstelloze ACG starter is een geïntegreerd component en staat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddelijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt.
Start-stoptechnologie zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt. De technologie controleert de status van de accu voortuderend en schakelt zichzelf uit indien nodig om de accu niet te laten leeglopen.
De 2021-update voorziet ook een opgefrist motorblokcover en swingarm om bij het nieuwe koetswerk te passen. De interne structuur van de demper werd gereviseerd en de katalysator verplaatst, wat resulteert in een betere gaszuivering en op die manier bijdraagt aan het halen van de EURO5-norm
Frame
• Nieuw stalen frame zorgt voor duurzaamheid en nauwkeurige wendbaarheid
• Dubbele schokdemper achteraan met grotere veerdiameter en langere veerweg voor verbeterd comfort
• Stijlvolle nieuwe wielen passend bij de opgefriste uitstraling. De grotere wielmaat verbetert de wegligging
De nieuwe PCX125 is opgebouwd rond een duplexstalen wiegframe dat de nodige duurzaamheid levert voor het ruwe leven op straat zonder daarbij in te boeten aan beweegbaarheid in het verkeer. Net als de gebruiksvriendelijk en de ergonomische rijpositie is dat een van de absolute sterktepunten van de PCX.
De wielbasis is 1.315 mm met 26° 30’ balhoofdhoek en 80 mm naloop. Rijklaar gewicht is 130 kg. Het stijlvolle nieuwe design van beide wielen past bij het nieuwe koetswerk. Het achterwiel is 13 inch, 1 inch kleiner. De bandenmaten zijn groter: 110/70-14 vooraan en 130/70-13 achter (ten opzichte van 100/80-14 en 120/70-14). De voorvorken van 31 mm diameter blijven onveranderd met een veerweg van 89 mm. Achteraan werd 10 mm extra slag toegevoegd voor 95 mm totaal. Stevigere veren zorgen voor een soepeler gevoel op de ruwe stadstraten.
De remkracht vooraan komt vanuit de tweezuigerklauw en de 220 mm diameter remschijf (met ABS), ondersteund door een 130 mm trommelrem achter.
Accessoires
De PCX125 is uitbreidbaar met enkele Honda Genuine Accessories zoals een windscherm en de Smart topkoffer van 35 liter.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven