In 2018 is de Gold Wing helemaal opnieuw ontworpen met een radicale gewichtsvermindering, nieuw frame, dubbele wishbone voorophanging, Apple CarPlay, elektrisch windscherm, Smart Key, 4 rij-modi, Hill Start Assist, Honda Selectable Torque Control (HSTC) en 4 kleppen per cilinder op de iconische zescilinder. Voor 2020 zijn er nog een paar extra vernieuwingen toegevoegd en geniet de Gold Wing van een nieuwe FI en DCT-updates om de wendbaarheid met lage snelheid te optimaliseren. De Gold Wing Touring versies genieten nu van vernieuwde ophanging en grotere handvatten voor de passagier, om het comfort over lange afstanden nog verder te verbeteren. De nieuwe Matte Ballistic Black Metallic Gold Wing Bagger mét DCT, krijgt gezelschap van een Pearl Glare White Gold Wing Touring Deluxe.
Sinds zijn introductie in 1975 als een naked bike is de Honda Gold Wing altijd de ultieme reismotor geweest. En het is een motor die ook zelf een reis aflegt, met een groei in omvang en cilinderinhoud door de verschillende decennia heen. Daarbij werd tevens een reputatie opgebouwd op het vlak van comfort, luxe en kwaliteit. Als antwoord op de ontwikkelingen in demografie en in de motormarkt, koos Honda voor een radicaal nieuw ontwerp in plaats van een traditionele evolutie van het bestaande model. De GL1800 kreeg een nieuwe richting en werd compleet nieuw ontworpen: slanker, lichter en wendbaarder – echt een motorfiets om vaak en ver mee te rijden.
Er kwamen ook vele nieuwe kenmerken om de reputatie van technologisch vlaggenschip nog verder te versterken. Het resultaat was dat de Gold Wing zich kon richten op een breder publiek en ook interesse opwekte bij een jongere generatie motorrijders, die geen aandacht schonken aan de vorige modellen of er gewoon geen weet van hadden. Voor 2020 komen er verbeteringen aan de ophanging en wordt de wendbaarheid bij lage snelheden geoptimaliseerd. Dit alles ter ondersteuning van de iconische flat six motor, het hart van Honda’s premium tourmotor, dat nog steeds in stijl een overvloed aan koppel en vermogen blijft leveren aan zowel de rijder als de passagier.
Model overzicht
Met het blok en het rijwielgedeelte als gemeenschappelijk platform, zal de nieuwe ‘Wing’ beschikbaar zijn in een basiseditie maar ook in een Touring-uitvoering met afneembare topkoffer. De Gold Wing Touring Deluxe heeft DCT én een airbag, voor nog meer veelzijdigheid en comfort. Het blok en rijwielgedeelte werden in 2018 samen ontwikkeld zodat de rij-houding meer naar voor verplaatst werd en de motorfiets een stuk compacter is geworden. Het aluminium balkenframe is gebouwd rond de link-voorvork waardoor het blok een heel stuk verder naar voor kon geplaatst worden – omdat het voorwiel in een meer verticale lijn beweegt – en er betere kwaliteit van de voorophanging verzekerd wordt. Dit dankzij een stijvere structuur en een verminderde wrijving. De demping kan elektronisch aangepast worden.
De afmetingen van het blok werd geoptimaliseerd, maar op het vlak van vermogen en koppel werd er helemaal niets ingeleverd. De zescilinder wordt sinds 2018 gestuurd door Throttle By Wire en er zijn 4 rij-modi: TOUR, SPORT, ECON en RAIN. De Honda Selectable Torque Control (HSTC) zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de best mogelijke grip heeft terwijl de demping van de ophanging en het Combined Braking System (CBS) afhankelijk zijn van de gekozen rij-mode. Hill Start Assist (HSA) en Idling Stop verhogen het gebruiksgemak en de efficiëntie. De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen terwijl het nieuwe DCT-systeem 7 versnellingen heeft. Daarbij worden het koppelingsgevoel, de schakelsnelheid en het toerenbereik voor op- en terugschakelen bepaalt door de gekozen rij-modus. De manuele geschakelde motor gebruikt dezelfde techniek voor de achteruitversnelling als het vorige model, op de DCT-versie is er een ‘wandelmodus’ functie die je toestaat stapvoets voor- én achteruit te rijden. Boven alles, vind je een nieuw gevoel van vrijheid op de 2020 Gold Wing. Het prestatieniveau gaat hand in hand met een nog groter gevoel van ontspanning. Het nieuwe kuipwerk geleidt de lucht rond de rijder en het elektrische windscherm kan naar elke voorkeur ingesteld worden. Kenmerken zoals het Smart Key Systeem, Apple CarPlay en Bluetooth connectiviteit verhogen het gebruiksgemak nog verder.
Beschikbare kleuren:
-Gold Wing: Matte Majestic Silver Metallic
-Gold Wing met DCT: Matte Ballistic Black Metallic. (nieuwe kleur)
– Gold Wing Touring: Candy Ardent Red / Darkness Black Metallic
– Gold Wing Touring Deluxe (met DCT & air bag): Darkness Black Metallic / Grey, Ardent Red / Black en Pearl Glare White (nieuwe kleur!)
Styling en uitrusting
Vloeiende lijnen met een moderne vorm, geven een duidelijk beeld van de motor die er onder zit.
Comfort, warmteverdeling en luchtgeleiding sterk verbeterd
Elektrisch windscherm, in hoogte en hoek instelbaar
Cruise control werkt via Throttle by Wire
Handige bagagecapaciteit voor lichte tourriten, met nog steeds ruimte voor twee integraalhelmen in de topkoffer
7-inch TFT-scherm met informatie over navigatie en audio
Apple CarPlay
Volledige LED verlichting en zelf afsluitende richtingaanwijzers
Smart Key controle biedt groter gebruiksgemak voor het starten en de bagage.
2 USB-poorten
‘Touring’ versies hebben nu LED mistlampen als standaarduitrusting
Touring versies hebben tevens grotere handvatten voor passagier
De 2018 Gold Wing bracht een totaal nieuwe kijk op het overvloedige design van de vorige generatie en verving de relaxte lijnen van de vorige Gold Wing door een scherpere en meer vloeiende styling, met atletische uitstraling. De kernwoorden voor het Honda-designteam waren ‘Verfijnde vormen, Gedurfde stijl’. Deze stijl biedt een uniek silhouet en combineert comfort met dynamische kwaliteiten van het chassis en het motorblok met het traditionele luxe niveau, de afwerking en hoogwaardige materialen van de vorige versies. De nieuwe voorkant is kleiner, meer voorwaarts gericht en gedurfd. Het geeft een meer energieke uitstraling. De lijnen van de motorfiets benadrukken dat de algemene afmetingen van de motor drastisch beperkt zijn. Een centraal element is het kuipwerk, met betere aerodynamische kwaliteiten en grote vlakke delen.
Maar er is meer dan stijl. Ook de motor werd grondig anders. Met de dubbele wishbone voorophanging, het flat six motorblok en de mooie nieuwe uitlaten. Allemaal functioneel, maar ook passend in het geheel, zodat ze bijdragen aan de totale schoonheid van de nieuwe Gold Wing. Ook al werd de Gold Wing in 2018 een stuk kleiner en compacter, toch werd er ook veel aandacht besteed aan comfort, warmteverdeling en vooral luchtgeleiding. Een klein elektrisch bediend windscherm, biedt een uitstekende windbescherming (rijder en passagier zitten er dichter bij dan vroeger) en toch geeft het ook een gevoel van ruimte en vrijheid. Zowel de hoek als de hoogte van het scherm zijn instelbaar. Als opties is er ook een groter windscherm en windgeleiders voor de armen, het bovenlichaam, de onderbenen en de voeten beschikbaar. Het zadel is tweedelig. De rijder kan volop genieten van het rijden met de motor, de passagier kan ontspannen achterop zitten. Het zadel is comfortabel en laat iets meer beweging toe, passend bij de nieuwe, dynamische stijl van de motor. Het is ook gemakkelijk om met beide voeten aan de grond te komen.
De verlichting is volledig in LED en in 2020 krijgen de ‘Touring’ modellen LED mistlampen als standaarduitrusting. Het onderste deel van de koplamp gebruikt 5 gepolierde optische lenzen aan beide kanten, zodat er een juweel-oog illusie gewerkt wordt rijden met stadslicht. Als je het groot licht opzet krijg je een stereoscopische indruk. De richtingaanwijzers zijn zelf afsluitend en bevinden zich in de spiegels. Het systeem controleert de snelheid van het voor- en achterwiel en beslist wanneer de aanwijzers uit mogen. Ook de cruise control is verder door ontwikkeld. De snelheid die je kiest is afleesbaar links onderaan op de snelheidsmeter. Het Throttle by Wire systeem zorgt voor een veel soepeler rijgedrag met de cruise control. Met name voor het bergop rijden. Op de manuele versies wordt de cruise control uitgeschakeld wanneer de koppeling, rem of gashendel gebruikt wordt. In de manuele modus op de DCT-versies zal de Gold Wing na een vertraging terug keren naar de ingestelde cruise control snelheid met een bijbehorend schakelpatroon.
Na onderzoek besliste Honda in 2018 ook om het volume van de bagage te beperken. Meestal wordt de Gold Wing gebruik voor ritten van 2-3 dagen en dan is de bagagecapaciteit voldoende. In de topkoffer van de Touring versie passen 2 integraalhelmen. In combinatie met de zijkoffers is er in totaal 110 liter opbergruimte beschikbaar. Je opent de koffers met de knop of de Smart Key. De inhoud van de benzinetank is 21 liter met een verbruik van 5,6 L/100 km of 1 Liter op 17,85 km. Het dashboard heeft LED verlichting met heel wat kleurvarianten verwerkt in de luxueuze instrumenten. Het 7-inch kleuren TFT LCD scherm biedt infotainment gerelateerde info voor het audio en navi-systeem, maar geeft ook informatie over het HSTC en de aanpassing van de elektronische ophanging weer. Allemaal heel overzichtelijk, zodat de rijder in één oogopslag alle informatie kan zien. De helderheid wordt automatisch aangepast met een lumineuze capaciteit van 1000 cd, waarbij de rijder kan kiezen tussen 8 helderheidsniveaus. Ook de bandenspanning kan op het scherm afgelezen worden.
De trots van het dashboard en de Smart Key, is het nieuwe Gold Wing embleem. Het is modern, 3D en tweekleurig chroom en mengt de kracht van de leeuwenkop met de majestueuze vleugels van een adelaar. Het activeert alle systemen van de motor en behuisd ook de noodsleutel. De ontsteking en het stuurslot kunnen aan of uitgezet worden als je de Smart Key op zak hebt. Het gebruik van de bagage werd eenvoudiger. Als de Smart Key aanwezig is, kunnen de zijkoffers en de topkoffer geopend worden. Je kunt de koffers ook tijdelijk ontgrendelen via de afstandsbediening. Daarvoor gebruik je de knop op de Smart Key. Hydraulische dempers maken het openen en sluiten gemakkelijker. Als je de ‘call button’ op de Smart Key ingedrukt houdt, gaan de vier richtingaanwijzers aan. De Gold Wing is compatibel met Apple CarPlay, dus kan de rijder persoonlijke info, het adresboek of de afspeellijsten van zijn of haar iPhone gebruiken. De Bluetooth connectiviteit werd toegevoegd en voor 2020 is er ook de mogelijkheid om twee USB-kabels in te pluggen. Lichte speakers zijn gericht op de rijhouding en bieden een uitstekende geluidskwaliteit. Ook de passagier heeft bedieningsknoppen binnen handbereik. De knoppen zitten op de rechter zijkoffer, waarmee je het volume en de bron kunt kiezen of door te klikken naar het volgende nummer. Het navigatiesysteem wordt afgebeeld op het TFT-scherm in het centrale gedeelte van het dashboard, inclusief een gyrokompas dat toestaat om met de begeleiding verder te gaan, ook als je in een tunnel rijdt. Het is ook mogelijk om al rijdend elk waypoint te verwijderen en een ‘Go Home’ instructie te geven. Voor 2020 kregen alle kaarten een update en is er nu ook de mogelijkheid om tot 99 waypoints op voorhand in te voeren, met het oog op een gedetailleerde reisplanning.
Chassis
– Nieuw aluminium balkenframe plaatst motorblok en rijder meer naar voor.
– Double wishbone voorophanging en Pro-Arm
– Verbeterde ophanging voor nog meer comfort op de Gold Wing Touring
– Demping voor- en achter passen zich aan de geselecteerde rij modus aan.
– Veervoorspanning van de achter schokbreker is elektronisch instelbaar.
– ABS en DCBS (Dual Combined Braking System)
Het 2018 aluminium balkenframe werd ontworpen om het nieuwe en kleinere motorblok perfect te omhullen. Het blok werd 40 mm meer naar voren geplaatst en de structurele dikte van elk onderdeel van het frame werd geoptimaliseerd, om een stabiel en comfortabel rijgedrag te creëren. Bij elke snelheid en onder alle omstandigheden. Rijder en passagier kwamen 36 mm meer naar voren te zitten en dankzij de nieuwe voorophanging kwam de achterzijde van de voorband, onder volledige compressie van de voorveer, 24 mm verder naar voren. Nog een voordeel van de dubbele wishbone ophanging is de verminderde wrijving. De voorkant van de Gold Wing werkt met 30% minder wrijving dan wanneer er een conventionele vork op gezeten had. Er worden ook zoveel mogelijk lagers gebruikt bij de slag zodat wrijving nog verder verminderd wordt. De input van het stuur –via de dubbele vorkhouders- staat los van de ophanging geleverd door de mono shock. De Gold Wing heeft nu een wendbaarheid die met 40% verbeterd is en is gemakkelijker dan ooit te sturen.
Het Dual Combined Braking System (D-CBS) verdeelt de remkracht optimaal over de voor- en achterrem. Op dit model is er een circulaire ABS-modulator die in de ECU verwerkt zit. Dat is goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 1,3 kg op het remsysteem alleen. Er is ook een link met de gekozen rij modus, de remeigenschappen worden aangepast naargelang de keuze van de rijder. Dubbele 320 mm remschijven worden bediend door vierzuigerklauwen vooraan en de enkele 316 mm schijf achter heeft een driezuigerklauw. De Gold Wing gebruikt, voor het eerst voor Honda in 2018, een Pro-Arm. Het design maakt gebruik van een systeem dat werkt via een pivoterende as en vastgemaakt is aan de linkerzijde van het frame. De rechterkant dient voor een gemakkelijker toegang bij het onderhoud. Dit heeft verandering tot gevolg op de bewegende delen van de swingarm aan het frame, met name door een veel grotere vrijheid te bieden in het design en in de opwaardering van de stuurkwaliteiten van de motor. Het draagt ook bij tot een betere stabiliteit. De Pro-Link zorgt voor een progressieve veerwerking en comfort. De linkplaten werden geoptimaliseerd en samen met de sferische dichtingen zorgt dit voor een veel grotere torsiestijfheid.
Naargelang de gekozen rij modus wordt de demping elektronisch aangepast. Stapmotoren in de voor- en achterveer bewegen naalden die de oliestroom controleren. Dit zorgt voor een dempingskarakteristiek op maat. De veervoorspanning van de achter schokbreker wordt elektronisch geregeld. Het is eerder een intuïtief dan een numeriek systeem. Los van de 4 rij-modi zijn er 4 settings voor de voorspanning op basis van de belasting: rijder alleen, rijder met bagage, rijder en passagier en rijder, passagier en bagage. De setting is zichtbaar op het TFT-scherm en kan via een knop ingesteld worden. De verbeterde ophanging voor de 2020 versies van de Gold Wing Touring zijn er op gericht, om op lange afstanden, het comfort voor zowel de rijder als de passagier nog verder te verhogen. Balhoofdhoek en naloop zijn 30,5°/109mm met een wielbasis van 1.695mm. De Gold Wing weegt 365 kg rijklaar en de DCT-versie weegt 364 kg. De Gold Wing Touring weegt 380 rijklaar en de Gold Wing Touring Deluxe (met DCT en Airbag) weegt 383 kg rijklaar.
Motorblok
– Flat Six motorblok met 4 kleppen per cilinder
– Throttle By Wire (TBW) voegt 4 rij-modi toe voor op een maat te kiezen motorkarakter
– FI verbeteringen zorgen voor betere controle bij lage snelheid
– De rij-modi regelen ook HSTC, demping en remkracht
– Vrijloopstop en Integrated Starter Generator (ISG) op DCT-versies
– Hill Start Assist (HSA)
– Zes versnellingsbak op de manuele versie met assist slipper koppeling (DCT = 7 versnellingen)
Het hart van de vorige Gold Wing is sinds 2002 de vlotte Flat Six die koppel leverde van helemaal onderin met een heel herkenbare vermogensafgifte en een verslavend gevoel. Om de ambities omtrent de stuureigenschappen en de wendbaarheid waar te maken, moest in 2018 niet alleen het frame, maar ook het blok verbeterd worden. Dat blok is nog steeds een Flat Six, maar het heeft 4 kleppen per cilinder (i.p.v. 2), is compacter en weegt 6,2 kg minder. Het topvermogen bedraagt 93 kW (126,5 pk) bij 5.500 tpm en het maximum koppel is 170 Nm bij 4.500 tpm. De boring van 73 mm past bij de 73 mm slag. De cilinderwanden zijn aluminium en de compressieverhouding bedraagt 10,5:1. Voor 2020 komen er verbeteringen aan de FI (benzine injectie) om de wendbaarheid bij lage snelheden te verbeteren. De verbrandingskamers van de Unicam cilinders hebben een vierklepsdesign waarbij de inlaatpoorten ontwikkeld zijn om een betere gasstroom te bewerkstelligen. De zuigerwanden hebben een molybdeen coating om de wrijving te verminderen.
Door Throttle by Wire te gebruiken, kwamen er ook 4 rij-modi die het motorkarakter aanpassen via Honda Selectable Torque Control (HSTC), alsook de demping van de ophanging en het D-CBS. Tour modus is de basiskeuze voor comfort en kracht. Het biedt een onmiddellijke opening van 100% tussen het gashendel en de gasklephuizen en een standaard demping en gelijkmatige verdeling tussen voor- en achterrem. Sport verhoogt de openingssnelheid van de gasklephuizen naar 150% na openen van de gashendel en garandeert een felle acceleratie. Er is ook een strakkere dempingskarakteristiek en extra druk op de achterrem.Econ modus biedt een zo laag mogelijk verbruik en staat voor ‘easy cruising’ met een 60% openingsratio van de gasklephuizen en een standaard demping en gelijkmatige verdeling tussen de voor- en achterrem. Rain richt zich op het gebruik op een glad wegdek met een opening van de gasklephuizen tussen 35 en 50%, normale remverdeling en een zachtere dempingskarakteristiek. In alle rij-modi biedt HSTC een controleerbare acceleratie op een glad wegdek.
Een enkele gasklephuis heeft sinds 2018 de dubbele vervangen van het vorige model. Met aanpassingen voor de diameter en dikte van de inlaat om gewicht te besparen. Het volume van het inlaatkanaal werd verminderd met 10%, waardoor er een betere luchtgeleiding kwam en een betere gasrespons. Er zijn twee inlaatkanalen, een links voor en een rechts achter. Deze structuur zorgt voor wervelende luchtstroom en daardoor wordt er beter gebruik gemaakt van de totale oppervlakte van de luchtfilter. De vorm van beide kanalen is erop gericht om beter te passen bij de inlaatpulsen van het blok bij lage toeren. Hierdoor is er een betere respons en wordt er meer koppel vrijgegeven, al bij de kleinste opening van het gas. De uitlaten produceren sinds 2018 een mooie diepe grom, zonder excessief lawaai te maken. De gekruiste secties van de uitlaten werden met 20% verminderd voor 2 van de 6 cilinders, waardoor dit diepere geluid geproduceerd wordt.
De ISG (Integrated Starter Generator) combineert de generator en startmotor in één geheel. De generator wordt effectief gebruikt als startmotor als er omgekeerde stroom naartoe geleid wordt. Kenmerkend voor het vrijloopstop systeem is de uiterst stille start van de motor door de ISG en de combinatie van DCT en Throttle by Wire controle. Bij een stop, slaat de motor automatisch af na 3 seconden. Om te vertrekken, moet de rijder gewoon aan de gashendel draaien, het blok slaat onmiddellijk aan. Het DCT systeem zorgt ervoor dat er op voorhand oliedruk opgebouwd wordt zodat de koppeling activeert zodra de motor start. Er is dus geen tijd meer nodig om in beweging te komen, op het moment dat de rijder de gashendel opent. Mocht er al een abrupte reactie zijn, dan vangt het Throttle by Wire systeem dit op. Vrijloopstop kan handmatig in- of uitgeschakeld worden.
Op een helling starten vereist normaal het gelijktijdig loslaten van de koppeling en het openen van het gas. Om dit te vergemakkelijk is er de Hill Start Assist (HSA). Als je stopt op een helling zal het inhouden van het remhendel resulteren in een hydraulische druk aan de achterste remklauw. Zelfs als je het remhendel loslaat om te vertrekken, zorgt de opgebouwde druk ervoor dat de remkracht tijdelijk aangehouden wordt (ongeveer 3 seconden) zodat je enkel met gas geven kunt vertrekken op een helling. Bij gebruik is er een HSA waarschuwing op het dashboard. De manuele zes versnellingsbak krijgt een ‘nok demper’ tussen de koppeling en de transmissie. Hierdoor worden de inertie massa’s gescheiden. Een mechanisch geassisteerde slipper koppeling verving in 2018 de hydraulisch ondersteunde versie van het vorige model. Hierbij kunnen minder koppelingsplaten gebruikt worden en is er minder oliedruk nodig. Hierdoor is de koppelingsbediening nu 20% gemakkelijk geworden en terugschakelen gaat nog soepeler. Het achteruitrij mechanisme is identiek aan dat van de vorige generatie.
Dual Clutch Transmission
– Derde generatie DCT met 7 versnellingen
– In 2020 nieuwe DCT-versie beschikbaar op de Gold Wing (Bagger)
– Soepeler, stiller en sneller
– Wandel modus staat je toe om met de motor vooruit of achteruit te ‘kruipen’
– De 4 rij-modi regelen ook het DCT voor een optimale respons.
– Geoptimaliseerde controle bij lage snelheden voor 2020
Honda verkocht ruim 100.000 DCT motorfietsen in Europa sinds het systeem zijn intrede deed op de VFR1200F in 2009. Als bewijs van de populariteit: in het voorbije financiële jaar werden 48% DCT-motoren verkocht op modellen waarop het systeem als optie beschikbaar is. Honda’s unieke DCT past perfect bij de Gold Wing. Meer zelfs, het motorblok werd ontwikkeld rekening houdend met DCT gebruik. Dit is de derde generatie van het systeem en het eerste met 7 versnellingen, speciaal gericht op het cruisen over lange afstand. Het schakelt zacht en snel. Bovendien is het systeem lichter dan de vijfversnellingsbak van het vorige model. Voor 2020 is het DCT-systeem op de Gold Wing nog verder verbeterd, om de wendbaarheid op lage snelheid te verbeteren. Met kortere versnellingsratio’s om het eventuele schokken te verminderen. Op hogere snelheden zijn de ratio’s juist vergroot om overmatig hoge toeren tegen te gaan. Met welke snelheid dan ook, het DCT-systeem is dusdanig verbetert dat zowel het op- als terugschakelen van de hoogste kwaliteit is. DCT levert een naadloos en snel schakelgedrag en het wordt al snel een tweede natuur om het te gebruiken. Het systeem gebruikt 2 koppelingen, een voor start, 1e, 3e, 5e en 7e versnelling en de andere voor de 2e, 4e en 6e versnelling. Elke koppeling is onafhankelijk gecontroleerd door een eigen elektro hydraulisch circuit. Als er van versnelling veranderd wordt, kiest het systeem de volgende versnelling die zal gebruikt worden. De eerste koppeling wordt dan elektronisch losgekoppeld op hetzelfde moment waarop de tweede koppeling aanpikt. Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelpatroon. Het door- en terugschakelen voelt dus erg soepel aan en er kan ook geen schade aan de tandwielen optreden omdat er niet fout kan geschakeld worden. Je kunt de motor ook niet laten afslaan bij vertrek en het is minder vermoeiend. Schakelgeluid en abrupte reacties zijn grote aandachtspunten geweest tijdens de ontwikkeling van DCT. Dempende rubbers op beide einden van de schakelvorken verminderen het schakelgeluid drastisch. Een veerdemper tussen de koppeling en de hoofdas zorgt er verder voor dat het schakelgedrag bijzonder soepel verloopt.
Het nieuwe Gold Wing DCT-systeem biedt een 1,8 km per uur ‘Wandel modus’ en een 1,2 km per uur achteruit. Gemakkelijk te bedienen vanop het stuur. Het achteruit rij systeem is bijzonder licht. De hoofdas heeft een dubbele buizenstructuur met de buitenste hoofdas (die verbonden is aan de even versnellingen) gelinkt aan de binnen as via een ketting op de tandwielen van de tegen-as. Deze structuur geeft de buitenste hoofdas de rol van de achteruit vrijloop as. Het resultaat is een uiterst licht achteruit mechanisme met een compacte structuur. En zonder nood aan een afzonderlijke achteruit vrijloop as. Wanneer je de ‘Wandel modus’ activeert, worden beide koppelingen gebruikt; om achteruit te rijden met koppeling 1 en om vooruit te rijden met koppeling 2. Je hoeft niet te schakelen en het Throttle by Wire systeem controleert de snelheid en het toerental, zodat je soepel kunt manoeuvreren.
De 4 rij-modi zijn ook gelinkt aan het DCT-systeem. Hetzelfde motorkarakter wordt behouden en vermogensafgifte en dempingskarakteristieken zijn zoals op het model met manuele transmissie. Er worden DCT specifieke parameters aan toegevoegd: Tour maakt gebruik van de standaard instellingen voor een vlot aanpakken van de koppeling en schakelen in de manuele modus met lage toeren. Sport geeft een meer direct aanpakken van de koppeling en heeft een schakelpatroon dat gericht is op het middengebied of hogere toerentallen. Econ heeft een zachte koppelingswerking met meer schakelen onderin het toerengebied. RAIN heeft diezelfde instellingen, maar zal een trager schakelgedrag bieden.
4. Technische Specificaties
MOTOR | |
Type | Vloeistof gekoelde Flat Six viertakt. 4 kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 1.833cc |
Kleppen per cilinder | 4 |
Boring x Slag | 73 x 73 mm |
Compressieverhouding | 10,5:1 |
Max. Vermogen | 93kW (126,5pk) @ 5500 tpm |
Max. Koppel | 170Nm @ 4500 tpm |
Olie Capaciteit | 4,4 liter (MT) / 5,6 liter (DCT) |
CO2-emissies | Gold Wing en Gold Wing Touring manuele versies: 128 g/km |
Gold Wing Touring Deluxe: 131 g/km | |
BENZINE SYSTEEM | |
Carburatie | PGM-FI elektronische benzine injectie |
Gasklephuis diameter | 50mm |
Luchtzuivering | Patroon type papieren filter |
Inhoud benzinereservoir | 21,1 liter |
Benzineverbruik | 5,6 liter/100km (1 op 17,85km) |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Starter | Geïntegreerde stargenerator |
Battery Capaciteit | 12V/20AH |
ACG Vermogens capaciteit | 12V/120A |
OVERBRENGING | |
Koppeling | (MT) Hydraulische natte meerplaatskoppeling met slipper/assist functie |
(DCT) Hydraulische natte meerplaatskoppeling op oliedruk. | |
Transmissie type | 6 versnellingen MT (Inclusief overdrive. Plus elektrische achteruit) |
7-versnellingsbak + vooruit en achteruit. | |
Primaire overbrenging | 1.795 (79/44) |
Versnellingsbakverhoudingen | DCT |
1e: 2.167 | |
2e: 1.696 | |
3e: 1.304 | |
4e: 1.038 | |
5e: 0.821 | |
6e: 0.667 | |
7e: 0.522 | |
Rev: 1.190 | |
MT | |
1e: 2.200 | |
2e: 1.417 | |
3e: 1.036 | |
4e: 0.821 | |
5e: 0.667 | |
6e: 0.522 | |
Eindverhouding | Motorzijde 0.972 |
Aan achterwiel 2.615 | |
Eindoverbrenging | Cardan |
FRAME | |
Type | Aluminium dubbele buis |
CHASSIS | |
Afmetingen L x B x H | Gold Wing 2.475 x 925 x 1.340 mm |
Gold Wing Touring DCT 2.575 x 905 x 1.430 mm | |
Gold Wing Touring MT 2.575 x MT 925 x 1.430 mm | |
Wielbasis | 1.695 mm |
Balhoofdshoek | 30.5° |
Naloop | 109 mm |
Draaicirkel | 3,4 m |
Zithoogte | 745 mm |
Grondspeling | 130 mm |
Rijklaar Gewicht | Gold Wing: MT 365kg / DCT 364kg |
Gold Wing Touring: MT 380kg / DCT 379kg | |
Gold Wing Touring Deluxe: 383kg | |
OPHANGING | |
Type Voor | Dubbele Wishbone |
Type Achter | Pro Link |
WIELEN | |
Type Voor | 130/70R 18 |
Type Achter | 200/55R 16 |
Velgmaat voor | 18 x MT3.5 |
Velgmaat achter | 16 x MT6.0 |
REMMEN | |
Systeem | Elektronisch gestuurd gecombineerd ABS-systeem |
Type Voor | 320mm x 4.5mm dubbele hydraulisch bediende schijf met zeszuigerklauw, zwevende rotors en remblokken in gesinterd metaal |
Type Achter | 316mm x 11mm geventileerde schijf met driezuigerklauw en remblokken in gesinterd metaal |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven