Alles over de 2018 Honda Super Cub 125: terug in Europa
De best verkochte motorfiets wereldwijd komt terug naar Europa; de Honda Super Cub! Met behoud van de beroemde en de uitermate toegankelijke prestaties en unieke, tijdloze styling. Het koppelrijke 125cc motorblok is soepel en maakt gebruik van een semi-automatische versnellingsbak. Verder heeft de nieuwe Super Cub een nieuw frame, langere veerwegen, volledige LED-verlichting en een Smart-Key. De allereerste Super Cub C100 werd geïntroduceerd in 1958, bij het 10-jarig jubileum jaar van Honda. Ontworpen door Soichiro Honda zelf en zijn business partner Takeo Fujisawa, met een duidelijk doel voor ogen; “op een plezierige manier een belangrijk deel uitmaken in het leven”.
Bijna 60 jaar later in 2017, werd de 100 miljoenste Super Cub gebouwd en maakte deze mijlpaal het de meest populaire motorfiets die de wereld ooit gezien heeft. Door de jaren heen zijn de simpele basiselementen van de Super Cub als styling, betrouwbaarheid en pure bruikbaarheid bewaard gebleven. De doelstelling van Soichiro en Takeo werd zeker behaald; mensen mobiel maken én houden. Tot op heden was het laatste model van de Super Cub, de C110, beschikbaar in Japan en Zuid-Oost Azië, waar het zijn populariteit onverminderd doorzette als zakelijk voertuig voor de postkantoren, voor privé gebruik of zelfs ter decoratie in diverse woonkamers.
Zich bewust zijnde van de demografische kenmerken, het vele stadsverkeer en het zoeken van zowel jonge als de wat oudere rijders naar ‘Retro’ machines, heeft Honda besloten de Super Cub C125 naar de Europese wegen te brengen. Met de betrouwbaarheid en de duidelijk herkenbare styling is deze nieuwe Super Cub speciaal ontworpen voor het moderne leven in een drukke stad. En begint deze legendarische machine aan een nieuw hoofdstuk van zijn lange levensverhaal.
Modeloverzicht
De nieuwe Super Cub C125 slaat een nieuwe pagina om in het unieke verhaal van een machine met zo’n universele aantrekkingskracht dat het in meer dan 160 landen verkocht is. En met zijn zeer herkenbare looks was het de eerste motorfiets in Japan die het 3-dimensionale handelsmerk toegekend kreeg. De looks van de klassieke Super Cub zijn dan ook behouden gebleven. Echter is het vermogen en het koppel toegenomen door het 125cc motorblok, waardoor je het stadsverkeer voor kunt blijven. Daarnaast is de automatische centrifugaal koppeling bijpassend verbeterd en heeft het een super soepel schakelpatroon. Verder is ook de stijfheid van het stalen frame aangepast, om de beroemde handling en bruikbaarheid van de Super Cub te behouden. De langere veerwegen zowel voor als achter, de 17-inch aluminium velgen en de remschijf voor leveren een soepele rit met vertrouwen en voldoende stopkracht. De volledige LED verlichting en het Smart Key systeem zorgen voor een moderne touch en gebruiksgemak voor iedere dag.
Verfaccenten in parelmoer benadrukken het suggestieve design van de nieuwe Super Cub 125, welke beschikbaar zal zijn in twee kleuropties:
Pearl Viltava Blue
Pearl Nebula Red
De nieuwe Super Cub 125 is vanaf november 2018 bij de Honda dealers verkrijgbaar, voor een introductieprijs van € 4.258,- (incl.BTW, BPM en alle rijklaarmaakkosten)
Styling en Frame
Subtiele verbeteringen aan het klassieke en tijdloze design van de Super Cub, met volledige LED-verlichting
Gebruiksvriendelijk met een comfortabele rijpositie en soepele handling
Langere veerwegen, 17-inch wielen, remschijf voor en 1-kanaals ABS
Honda Smart-Key systeem met ‘antwoord’ functie voor het alledaagse gebruiksgemak
De Super Cub 125 is ontworpen met maar één doel voor ogen; algemeen gebruiksgemak. Met andere woorden, iedereen moet kunnen opstappen en wegrijden. Voor een groot deel is dit gerealiseerd door het licht voorwaarts gerichte S-silhouette, dat doorloopt van voor het zadel tot aan het achterspatbord. Zo kan iedereen makkelijk op- en afstappen. Qua styling heeft de nieuwe Super Cub een hoge kwaliteit look-and-feel, zelfs tot in de kleinste details, met een mooie balans tussen de soepel licht ronde kuipdelen en de sterke hoeken van bijvoorbeeld de beenbescherming. Het achterspatbord is super dun en gemaakt van geperst staal in plaats van plastic, om bij te dragen aan de klassieke S-vorm.
Een kern element van het eerste model Super Cub dat ook nu weer overnomen is, zijn de verschillende stuur-elementen. Zo worden de voorvorken, stuur en handvatten en beenbescherming duidelijk apart zichtbaar, maar vormen ze toch één geheel. Net zoals op het origineel is het stuur en de handvatten vormgegeven als de ‘vleugels van een vogel’. Een duidelijk uniek verkooppunt voor zowel de originele als de nieuwe Super Cub. Uiteraard met daarin de richtingaanwijzers, spiegels en andere instrumenten verwerkt.
Alle verlichting op de nieuwe Super Cub is in LED, zo ook die van het dashboard. Bijpassend in de stijl van de motor is de dashboard klok vormgegeven met twee chromen ringen. De buitenste ring geeft een analoge snelheidsmeter met de diverse waarschuwingslampjes weer, waarbij de binnenste ring het volledig digitale dashboard weergeeft.
Een ander modern element aan de nieuwe Super Cub is het Honda Smart Key systeem. De Smart Key controleert de startonderbreker en is uitgerust met een ‘antwoord’ functie. Daarnaast, met een knipoog naar de voorgaande Super Cub modellen, heeft de sleutel het historische, oude 3D ‘Wing’ logo.
Plezierige en eenvoudige handling zijn altijd al de sterke herkenbare punten van de Super Cub geweest en inspireerden zelfs tot een Beach Boys song (‘My little Honda’) in 1960.
De nieuwe Super Cub C125 is begonnen met het C110 stalen ruggengraat frame als basis. Echter ge-upgrade naar een 125cc motorblok, moest ook de stijfheid van het frame aangepast worden waarbij het stuur en het zadel in rubber opgehangen zijn. Om het comfort wat te verhogen is het zadel van dikker en met hogere dichtheid urethaan schuim gemaakt dan de C110. Wel aan beide zijden wat bijgeschaafd om makkelijker met de voeten aan de grond te komen.
De balhoofdhoek en naloop van de nieuwe Super Cub zijn respectievelijk 25⁰ en 82mm, met een wielbasis van 1.245mm. De telescopische voorvork heeft een 100mm veerweg, terwijl de dubbele achtervering tot 84mm inveert om schokken te absorberen (10 /19mm meer dan de C110). De elegante 17-inch wielen zorgen voor stabiliteit en het precies sturen, met tubeless banden; 70/90 voor en 80/90 achter. De 220mm remschijf voor met een enkele-zuiger remklauw verzorgt het remwerk samen met de 130mm trommelrem achter.
Motor
Het motorblok van de Super Cub C125 in een notendop; simpel, robuust, betrouwbaar en economisch. Het luchtgekoelde, twee kleps, benzine injectie, monocilinder 125cc motorblok is cosmetisch afgewerkt met een Matt Metallic laag en chrome details. Het motorblok is intern verbeterd om de rij ervaring nog verder te verbeteren.
Het motorgeluid is tot een minimum beperkt door het gebruik van spiraalvormige primaire tandwielen en nauwkeurige krukaslageringen. Lagers zijn toegevoegd aan de schakeltrommel voor een verbeterde versnellingsverandering; er wordt rubber gebruikt op de schakelarm (ook om het geluid te verminderen) en dankzij een geoptimaliseerd rubber in de koppelingsdemper worden schokken tijdens het schakelen verminderd.
De boring x slag is 52,4 x 57,9, met een compressieverhouding van 9,3:1. De nieuwe Super Cub heeft een topvermogen van 9,6pk (7,1kW) bij 7.500 tpm en een maximaal koppel van 10,4Nm bij 5.000 tpm. Waarbij zowel de vermogens- als koppel curve lineair verlopen, met een gezonde bobbel van het midden tot top vermogen. De 4-versnellingsbak is, zoals in de Super Cub traditie, aangedreven door een automatische centrifugaal koppeling. Dus zonder een koppelingshendel nodig te hebben.
Het verbruik van de Super Cub C125 is afgegeven op 1 op 66,7 km in WMTC modus. Wat met een 3,7 liter tank een rijbereik van ongeveer 245 km geeft.
Technische specificaties 2018 Honda Super Cub 125
Motortype | Luchtgekoelde viertakt, 2 kleppen mono-cilinder SOHC |
Inhoud | 125cc |
Boring x Slag | 52,4 x 57,9 mm |
Compressie verhouding | 9,3:1 |
Max. Vermogen | 9,6pk (7,1kW) / 7.000 tpm |
Max. Koppel | 10,4Nm / 5.000 tpm |
Olie reservoir | 1,0 liter. |
Brandstof systeem | PGM-FI |
Tankinhoud | 3,7 liter |
Verbruik | 1 op 66,7 km (WMTC modus) |
Starter | Elektrisch |
Accu | 12V – 3,5AH |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multi-plaat met automatische centrifugaal koppeling |
Transmissie | 4 versnellingen |
Frame type | Stalen ruggengraat frame |
Afmetingen (L x B x H) | 1.915 x 720 x 1.000 mm |
Wielbasis | 1.245 mm |
Balhoofdhoek | 26,5⁰ |
Naloop | 71 mm |
Zadelhoogte | 780 mm |
Grondspeling | 125 mm |
Draaicirkel | 2 meter |
Rijklaargewicht | 109 kg |
Type voorvering | 26mm telescoop vork, 100mm veerweg |
Type achtervering | Dubbele achtervering, 84mm veerweg |
Voorband | 70/90 17M/C 48P |
Achterband | 80/90 17M/C 50P |
Velgen voor | Aluminium spaakvelgen (10) |
Velgen achter | Aluminium spaakvelgen (10) |
Type voorrem | 220 mm enkele remschijf, 1-kanaals ABS |
Type achterrem | 130 mm trommelrem |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven