Skip to main content

Alles over de 2018 Honda NC750X

Honda’s veelzijdige commuter, de NC750X, heeft een stoere en avontuurlijke uitstraling, een met koppel overladen paralleltwin, lange veerwegen, interne opbergruimte, LED verlichting en LCD dashboard met gepersonaliseerde kleur opties. Het blok krijgt 2 niveaus van Honda Selectable Torque Control (HSTC) en er is ook een 35 kW-versie voor houders van een A2-rijbewijs. 

Sinds de eerste introductie in 2012 is de NC750X enorm populair in heel Europa en niet weg te denken uit de top-10 noteringen van Europa’s best verkopende motoren. Er zijn meerdere redenen voor dit succes: de innovatieve en koppelrijke tweecilinder motor, die zuinig met benzine omspringt terwijl de motor toch een pittig karakter heeft, de ontspannen rijhouding, het brede stuur, het comfortabele zadel, de soepele vering met lange veerwegen en de specifieke adventure stijl. Allemaal spelen zij een rol in de populariteit van de Honda NC750X.

In de ruimte, waar zich normaal de benzinetank bevindt, past een integraal helm. Honda’s Unieke DCT (Dual Clutch Transmission) die gekozen wordt door meer dan één op de drie Honda klanten is een andere troef die de NC750X onderscheidt van de concurrentie. Als totaalpakket combineert de NC750X diverse eigenschappen die ervoor zorgen dat de motor bijzonder goed presteert. De tweecilinder kan alle soorten rijstijlen en elk gebruik aan: woon-werk verkeer, stedelijke omgeving, secundaire wegen, touring en het gewoon rijden voor plezier. Het is een motorfiets met een echte all-round uitstraling.

De NC750X heeft een avontuurlijk kant, maar wel met veel comfort voor zowel de rijder als passagier. Een groter windscherm biedt betere windbescherming en er is meer ruimte in de opbergvakken. De LED koplamp en achterlicht geven een stijlvolle aanblik aan de motor. Het dashboard met variabele kleurendisplay kan gepersonaliseerd worden en biedt een verbeterd imago aan de motor en zijn rijder. De achterschokbreker heeft nu ook instelbare veervoorspanning en er is een nieuwe Showa voorvork met SDBV (Showa Dual Bending Valves).

Het 745cc tweecilinderblok is sterk onderin en in het middengebied, met krachtige acceleratie vanaf de start. De NC750X heeft een verbruik van 1 op 28,6 of 3,5 liter/100 km (WMTC mode) en heeft nu ook de Honda Selectable Torque Control (HSTC) met twee niveaus. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden.
Het DCT systeem op de Honda NC750X heeft een vederlicht koppelgedrag. Bovenop de zuinige D-modus, zijn er drie niveaus in de S-modus. Voor rijders met het A2 rijbewijs is er in 2018 een 35 kW-versie beschikbaar. Deze kan eenvoudig door een Honda-dealer teruggezet worden tot een full power versie wanneer dat van toepassing is.

– De avontuurlijke vormgeving met comfort voor de rijder en passagier.
– 22 liter opbergruimte met voldoende ruimte voor een integraalhelm
– Negatief LCD dashboard kan gepersonaliseerd worden
– LED koplamp en achterlicht
– Wave type sleutel met Honda Ignition Security System (HISS)

Motorrijden heeft veel te maken met gevoel. De stijl van de NC750X valt onder de noemer ‘Sensual Performance’. Vanaf het vooraanzicht ziet de motor er avontuurlijk uit met een goed gevormde LED koplamp. Het windscherm is 70mm hoger, waardoor de luchtstroom beter rond het lichaam van de rijder geleid wordt. De centrale luchtgleuf zorgt ervoor dat de winddruk afvlakt, turbulentie rond de helm vermindert en het rijgeluid beperkt wordt. De zijdes van de NC750X hebben krachtige lijnen. De stoere lijnen van het zadel, het clear-smoke LED achterlicht worden kracht bijgezet door de demper. De complete stijl is minimalistisch te noemen.

In het 22 liter opslag compartiment (op de plaats waar normaal de tank zit) past met gemak een integraalhelm. De buitenkant heeft een geribd oppervlak, waardoor een tanktas eenvoudig blijft zitten. De binnenkant heeft 4 haken om je bagage te bevestigen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van het totale volume. Het dashboard met negatief LCD display laat een kilometerteller, snelheidsmeter, tripmeter, versnellings indicator, benzineverbruik en benzinemeter zien. Optioneel is er een temperatuurmeter voor de verwarmde handvaten en een indicator voor de drievoudig instelbare S modus bij het DCT model.

De kleur van de toerenteller is instelbaar met een keuze uit in totaal negen verschillende opties. Je kunt er zelfs voor kiezen om de kleur te laten veranderen naargelang de gekozen versnelling, het toerental of (in DCT versie) de rij-modus. ECO en SHIFT modus zijn andere opties als je rijdt met het display in één kleur of (op de DCT versie) een setting gelinkt aan de gekozen rij mode. ECO modus laat het display licht blauw kleuren wanneer je rijdt met een normaal verbruik en groen als je nog economischer gaat rijden. SHIFT modus zal de kleur naar oranje veranderen als het toerental hoger is dan door de rijder vooraf ingesteld. Een ‘wave style’ contactsleutel voegt extra kwaliteit toe en beschikt over het Honda Ignition Security System (HISS). Als de ID chip die in de sleutel verwerkt zit niet overeenkomt met de ECU (Engine Control Unit), start de motor niet.

De NC750X zal beschikbaar zijn in vier verschillende kleurstellingen:
1) Matt Pearl Glare White
2) Candy Arcadian Red
3) Matt Gunpowder Metallic
4) Glint Wave Blue Metallic

Via de Genuine Honda Accessories zijn volgende opties beschikbaar:
– Een speciaal ontworpen kofferhouder
– 35 liter en 45 liter topkoffer
– 29 liter zijkoffers
– Binnentassen
– Middenbok
– Mistlampen
– Bevestigingsbuizen voor de kuip
– Vijfvoudig instelbare handvatverwarming
– Beugelslot
– 12V contactpunt.

Motorblok
– 54,8pk (40,3kW) topvermogen en 68Nm koppel
– 35kW versie beschikbaar voor A2 rijbewijs
– 2 niveaus Honda Selectable Torque Control (HSTC) standaard
– HSTC kan uitgeschakeld worden
– Begrenzer grijpt 900 tpm later in; i.e. bij 7.500 tpm
– 400 km bereik met 14,1 L benzinetank

Het ontwerp van de NC750X vloeistofgekoelde SOHC achtkleps twin verzekert een pittig karakter in de lage en middelste toeren. Zijn relatief lange slag en de speciaal gevormde verbrandingskamers worden gekoppeld aan een hoge inertie van de krukas om hoge koppelwaarden te produceren bij lage toeren. Het topvermogen is 54pk (40,3kW) bij 6.250 tpm, met een maximum koppel van 68Nm bij 4.750 tpm. Voor 2018 is het ingrijpmoment van de toerenbegrenzer verhoogd naar 7.500 tpm waardoor het blok meer natuurlijk en met meer gemak gebruikt kan worden bij hogere toeren.

Voor A2-rijbewijs houders is er nu een 35 kW-versie beschikbaar. Deze kan gemakkelijk door een Honda-dealer teruggevormd worden naar een full power versie wanneer dat van toepassing is. Omgekeerd kan een Honda-dealer ook een full power uitvoering terugbrengen tot 35 kW, door het standaard gasklephuis te vervangen en andere mappings in te voeren in de ECU. In de meeste omstandigheden is de beperking tot 35 kW niet te voelen en de acceleratie van 0-100 km/u is identiek aan die van de full power uitvoering.

Ook nieuw voor 2018 NC750X (zowel manueel als DCT), is de komst van de Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 2 niveaus; niveau 1 laat beperkt spinnen van het achterwiel toe –bijvoorbeeld op gravel of zand–, terwijl niveau 2 vertrouwen geeft door voor optimale tractie te zorgen op glad of natte ondergrond. Level 2 staat standaard ingesteld bij het aanzetten van het contact. Een druk op de knop op de linker stuurhelft, schakelt de setting terug naar Niveau 1. De knop langer ingedrukt houden, schakelt het systeem uit.

Twee balansassen verhinderen trillingen bij hoge toerentallen, waardoor het rij-gevoel comfortabeler wordt, maar tegelijkertijd zorgt de 270° ontstekingsvolgorde ervoor dat de motor zeer potent en direct aanvoelt. Boring en slag bedragen 80 x 77mm. Door het aantal afzonderlijke onderdelen tot een minimum te beperken, blijft het blok licht, efficiënt en betrouwbaar. Waar mogelijk worden de onderdelen gebruikt voor meer dan één doel. De nokkenas drijft ook de waterpomp aan terwijl één van de balansassen ook de oliepomp bedient.

De vijfhoekige demper maakt gebruik van twee afzonderlijke kamers die verbonden zijn door een geperforeerde pijp die uitkomt in een resonantiekamer. Dit resulteert in een dieper en zwaarder geluid. De ingebouwde katalysator heeft een structuur met twee lagen die zorgt voor een lagere uitstoot. Het blok van de NC750X voldoet aan de EURO4 normen voor een CO2 uitstoot van 81g/km. Het verbruik van 1 op 28,6 km of 3,4 liter/100 km (WMTC mode) biedt een actieradius van meer dan 400 km uit een 14,1 liter benzinetank onder het zadel.

Dual Clutch Transmission (DCT)
– Aangepaste Clutch Capability Control geeft een natuurlijk gevoel
– 3 niveaus van de sportieve S mode

Honda’s DCT technologie bevindt zich in het zevende jaar en wint ieder jaar aan populariteit op alle motoren waar dit systeem als optie op aangeboden wordt. DCT maakt gebruik van twee koppelingen. Eén om te starten en voor de 1e, 3e en 5e versnelling. De andere voor de 2e, 4e en 6e versnelling. Waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere gemonteerd is, voor een compactere bouw. Elke koppeling wordt afzonderlijk gestuurd door een eigen hydraulisch circuit. Als er van versnelling veranderd wordt, selecteert het systeem de gekozen versnelling via de niet-gebruikte koppeling. De eerste koppeling wordt dan elektronisch uitgeschakeld terwijl de andere koppeling gelijktijdig in werking treedt.

Er zijn drie verschillende basis modes beschikbaar. MT-modus biedt manuele controle waarbij de rijder kan op- en terugschakelen via de knoppen op het stuur. De automatische D-modus is bijzonder geschikt voor stadsverkeer of rijden op de snelweg en biedt het meest optimale verbruik. De automatische S-modus is sportiever en de ECU laat het blok toe om hogere toeren te draaien voor door te schakelen. Met verhoogde prestaties en een sportiever rijgedrag tot gevolg. In S-modus zijn er nog drie afzonderlijke motormappings beschikbaar zodat het sportieve rijgedrag nog beter op de wensen van de rijder en de rij-omstandigheden aangepast kan worden. Op die manier kan de rijder in alle omstandigheden in de S modus blijven rijden. Het geselecteerde niveau wordt als standaard S modus opgeslagen en op die manier hoeft de bestuurder niet iedere keer naar de gekozen modus terugkeren.

Het DCT syteem op de 2018 NC750X biedt nu ‘Adaptive Clutch Capability Control’. Dit regelt de kracht die door de koppeling verdeeld wordt en resulteert in een zeer natuurlijk en licht gevoel wanneer het gashendel open of dichtgedraaid wordt. Het uiteindelijke resultaat is een soepeler rijgedrag.
Andere verbeteringen omvatten een snellere bediening van de N-D schakelaar wanneer je het contact aanzet en een controlesysteem in AT modus die vast stelt of er bergop of -af gereden wordt. Het schakelpatroon wordt daarop automatisch afgesteld.

Chassis
– Stevig stalen diamant type frame
– Showa Dual Bending Valve voorvork met lange veerweg
– Pro-Link achterophanging met schokbreker met instelbare veervoorspanning
– 320 mm remschijf vooraan met dubbelzuigerklauw / 240 mm met enkelzuiger achteraan

Het stalen diamant type frame biedt een grote stijfheid voor een grote wendbaarheid een snelle respons onder alle omstandigheden; van rustige landwegen tot het drukke stadsverkeer. De balhoofdshoek bedraagt 27° en de naloop 110 mm. Wielbasis is 1.535mm en de gewichtsverdeling is 48/52. Het rijklaargewicht is 220 kg (230 kg met DCT). De zadelhoogte is 830 mm. Een belangrijk voordeel van de ‘Adventure’ rijdhouding is een betere controle bij lage snelheden. In combinatie met het lage zwaartepunt en de grote stuuruitslag biedt dit een uitzonderlijke wendbaarheid en controle bij lage snelheden.

De 41mm voorvork biedt een veerweg van 153,5mm en de Showa Dual Bending Valves voorvork heeft een betere in- en uitgaande demping. Dit zorgt ervoor dat de dempingskracht afgestemd wordt op de zuigersnelheid van de vork. Wat weer zorgt voor een comfortabeler ophanging bij alle snelheden en in het bijzonder bij lage snelheden. De verhoogde demping biedt een progressievere en strakkere ophanging en verhindert dat de vork te diep duikt bij hevig remmen. Grey Alumite kapjes bieden een verfijnde afwerking.

De monoshock achteraan heeft een aanpasbare veervoorspanning en 150 mm veerweg. Hij werkt via het gekende Pro-Link systeem dat een zachte initiële veerwerking biedt -geschikt voor wie met lage snelheid over drempels rijdt- en een uitstekende algemene controle. Vooraan biedt de 320 mm wave schijf met dubbelzuigerklauw controleerbare en efficiënte stopkracht. Deze wordt ondersteund door de 240 mm ‘wave’ schijf met enkelzuigerklauw achteraan. Een zeer lichte en tweevoudig ABS geeft vertrouwen te remmen, zelfs op gladde of natte wegen. Het gebruik van een nieuwe aluminium velg met L-vormig ventiel vergemakkelijkt het controleren en aanpassen van de bandenspanning. Aluminium voor- en achterwielen met maten 17 x 3.50-inch en 17 x 4.50-inch zijn uitgerust met 120/70 ZR17 en 160/60 ZR17 banden.

MOTOR  
Type Vloeistofgekoelde viertakt, SOHC, parallel 2-cilinder
Cilinderinhoud 745cc
Boring x slag (mm) 77 x 80
Compressieverhouding 10,7:1
Max. vermogen 54,8pk (40,3kW) @ 6.250 tpm
Max. koppel 68Nm @ 4.750 tpm
Olievolume DCT: 4,1 liter. Manueel: 3,7 liter
BENZINE HUISHOUDING  
Carburatie PGM-FI
Tank inhoud 14,1 liter
Verbruik 1 op 28,6 km of 3,4 liter/100 km (Manueel en DCT in D-Mode)
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Batterij 12V-11.2AH
ACG Manueel 420W @ 5.000 tpm
ACG DCT 450W @ 5.000 tpm
OVERBRENGING  
Koppeling Natte meerplaten koppeling met Hydraulische DCT
Versnellingsbak 6 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
FRAME  
Type Stalen Diamant frame
CHASSIS  
Afmetingen (LxBxH) 2.230 x 845 x 1.350
Wielbasis 1.535mm
Balhoofdshoek 27°
Naloop 110mm
Zithoogte 830mm
Grondspeling 165mm
Drooggewicht DCT 230 kg. Manueel 220 kg
Draaicirkel 2,8m
OPHANGING  
Voorvork 41 mm Telescoopvork, 153,5 mm veerweg
Schokbreker Pro-link met schokbreker met instelbare veervoorspanning
WIELEN  
Voorwiel 17-inch multispaak aluminium
Achterwiel 17-inch multispaak aluminium
Voorband 120/70 ZR17 M/C (58W)
Achterband 160/60 ZR17 M/C (58W)
REMMEN  
Remsysteem 2 Kanaals ABS
Remmen voor 320 mm wave schijf met dubbelzuigerklauw
Remmen achter 240 mm wave schijf met een enkele zuigerklauw
INSTRUMENTEN & ELECTRICITEIT
Instrumenten Digitale snelheidsmeter, blok type toerenteller, klok, blok type benzinemeter, twee trip meters, versnellings indicator, verbruiksindicator en temperatuurmeter
Koplamp en achterlicht LED
Veiligheid HISS

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws