Er is een nieuwe versie van Honda’s populaire adventure motor. De CRF1000L Africa Twin Adventure Sports. Met een grotere benzinetank die hem een bereik van meer dan 500 km geeft, hogere zitpositie, meer grondspeling, verwarmde handvaten, meer kuipwerk en langere veerwegen. De nieuwe Africa Twin Adventure Sports beschikt ook over Throttle By Wire, 3 rij-modi, uitgebreide Honda Selectable Torque Control parameters en aangepaste in- en uitlaatkanalen. Daarnaast komt de Africa Twin Adventure Sports in een unieke kleurstelling, om het 30 jarig jubileum van de originele Africa Twin te vieren.
In 2018 is het precies 30 jaar geleden dat de Honda XRV650 Africa Twin voor het eerst in Europa kwam. De motor die nu dezelfde naam draagt -geintroduceerd in 2016 als de CRF1000L Africa Twin- deelt geen onderdelen met zijn iconische voorganger, maar de essentie en True Adventure ‘Spirit’ die juist de originele Africa Twin zo populair maakt zeker wel. De balans tussen vermogen en gewicht was toen, net als nu, de basis van het concept van de Africa Twin. De huidige motorfiets heeft zich al bewezen als een allrounder en hij is erg populair bij adventure rijders, commuters en bij fans van touring motoren. Gewoon omdat hij met het veelzijdige blok en een sterke chassis zowel on- als offroad goed preseteerd. In 2018 bouwt Honda verder op de kracht en het succes van de Africa Twin. Het basismodel ontvangt een flink aantal verbeteringen, zowel voor de manuele als voor de versie met DCT. De nieuwe Africa Twin Adventure Sports verbreedt het platform en biedt nog ruimere mogelijkheden voor lange afstanden en offroad rijden.
Dhr. K. Morita, Large Project Leader (LPL) 2018 CRF1000L Africa Twin: “De CRF1000L Africa Twin heeft bewezen een waardige opvolger te zijn voor het origineel. Het is een motor waar je letterlijk en figuurlijk alle kanten mee op kunt. De afgelopen twee jaar hebben de Honda Africa Twins miljoenen kilometers afgelegd en we ontvingen heel wat feedback van de eigenaren. Voor de Africa Twin Adventure Sports hebben we de standaard Africa Twin als uitgangspunt genomen en daar alles aan toegevoegd wat lange afstandsrijders nodig kunnen hebben om het meeste uit hun avontuur te halen.”
Zij-aan-zij vergeleken met zijn CRF1000L Africa Twin broer, is de Adventure Sports duidelijk hoger gebouwd, met een vlakker zadel en een rechtere rij houding. Het kuipwerk en het windscherm bieden meer windbescherming. Daarnaast is er betere bescherming van het motorblok dankzij de grotere carterbescherming en een buizenframe. Met 5,4 liter meer inhoud voor de benzinetank, wordt het bereik vergroot tot meer dan 500 km. Verwarmde handvaten en een 12V contactpunt bieden meer comfort.
Het geheim van de veelzijdigheid van de Africa Twin start bij het motorblok. Dat moet offroad uitdagingen aankunnen, maar ook op de openbare weg, bij woon-werk verkeer en in de stad. Daarvoor is er een optimale balans nodig tussen koppel, vermogen, massa en afmetingen. De vierkleps 998cc Unicam paralleltwin is zeer breed inzetbaar en ook erg compact. Dat is het resultaat van knap designwerk, waarbij bijvoorbeeld de waterpomp binnen de carterbehuizing geplaatst is en de balansassen gebruikt worden als aandrijving voor de water- en oliepompen. Het resultaat is dat de lengterichting dezelfde afmetingen heeft als Honda’s populaire 500cc blok en de beperkte hoogte draagt bij tot de grote grondspeling van 270mm op de Africa Twin Adventure Sports.
Voor 2018 is er een verbeterde luchtfilterkast waardoor er een betere respons is in het middengebied. Ook het lagere gewicht van de balansas draagt hieraan bij. De verbeterde uitlaat zorgt voor een nog indrukwekkender motorgeluid, terwijl het hogere bereikbare toerental ook de prestaties verbetert. Een andere belangrijke aanvulling is de komst van het Throttle By Wire (TBW) systeem, dat 3 rij-modi met zich meebrengt, waardoor het motorkarakter kan aangepast worden aan de omstandigheden. Ook nieuw is het toegenomen aantal parameters voor de Honda Selectable Torque Control (HSTC).
De unieke DCT (Dual Clutch Transmission) biedt de standaard manuele modus – die de rijder toelaat om van versnelling te veranderen door middel van knoppen op het stuur – en twee automatische modi. D-modus biedt het beste evenwicht tussen prestaties en verbruik terwijl de S-modus drie, sportievere, schakelpatronen biedt. De DCT is ook goed inzetbaar bij offroad gebruik en wordt ondersteund door de G-knop. Het indrukken van de G-knop in welke modus dan ook, resulteert in een aanpassing van de koppelingsbediening en een meer directe aandrijving.
Het stalen semi-dubbel wiegframe van de Africa Twin biedt de perfecte balans tussen stijfheid, stabiliteit en offroad potentieel doordat het kracht en flexibiliteit combineert. Het blok is opgehangen aan 6 punten waardoor de trillingen tot een minimum beperkt worden en er geen stuurdemper nodig is. Voor 2018 is er een lithium-ion batterij die ook bijdraagt aan de totale gewichtsbesparing van 2,3 kg. Verdere detail aanpassingen op de Africa Twin Adventure Sports vergroten het offroad potentieel en de duurzaamheid van de motor.
De volledig instelbare 45mm Showa upsd vork, volledig instelbare achterschokbreker en de dubbele 310 mm zwevende remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen blijven ongewijzigd. De spaken van het 21-duims voor- en 18-duims achterwiel zijn nu uit roestvrij staal en noppenbanden zijn nu goedgekeurd voor gebruik op deze wielen. De dubbele LED koplamp behoudt de bekende vorm van de Africa Twin en de zithoogte is met 20 mm aanpasbaar tussen 900 en 920 mm (beide 50 mm hoger dan het standaard model). De 24,2 liter benzinetank – en het brandstofverbruik van 1 op 21,8 km of 4,58 liter op 100 km – zorgen voor een bereik van meer dan 500 km. De 2018 CRF1000L Africa Twin Adventure Sports zal beschikbaar zijn in een Tricolore kleurstelling, ter ere van de 30ste verjaardag na de introductie van de XRV650 in 1988.
Chassis
– Langere veerwegen, vlakker zadel en een rechtere rijhouding
– Ruimer bemeten kuipwerk en een groter windscherm voor betere protectie
– Standaard met verwarmde handvaten en een 12V contactpunt
– Bevestigingspunten voor voetsteunen rijder en passagier ontworpen voor offroad gebruik
– Roestvrij stalen spaken bieden grotere duurzaamheid en gebruiksgemak
– Nieuwe noodstop functie voor richtingaanwijzers achteraan
Het semi dubbel stalen wiegframe van de Adventure Sports combineert wendbaarheid met stabiliteit bij hoge snelheden en is voorbereid op intensief offroad gebruik. Dankzij de compacte bouw van het blok en het frame, bedraagt de grondspeling 270mm (20mm meer dan de Africa Twin) met een wielbasis van 1575mm en balhoofdshoek/naloop van 27,5°/115 mm. Het nieuwe 2018 model weegt 242kg rijklaar (252kg voor de DCT-versie).
Met een veerweg van 252mm (22mm meer dan de Africa Twin) is de 45mm Showa upsd vork de top in zijn klasse. Voor goede allround prestaties, wordt standaard een setting met lage veervoorspanning gebruikt. Zowel de in- als uitgaande demping is volledig instelbaar. De bovenste kroonplaat uit geperst aluminium en een gegoten exemplaar beneden, houden de vork stevig vast via dubbele bouten boven- en onderaan. Passend bij de voorvork, is er ook achteraan een Showa. Deze monoshock biedt 20mm extra slag op de as zodat er 240mm as-beweging is. Hij is gepositioneerd met het oog op massacentralisatie en heeft een 46 mm cilinder met afzonderlijk reservoir voor een goede dempingscontrole. Veervoorspanning is instelbaar op het veerelement zelf en ook de in- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar.
Een groot aantal andere verbeteringen voor 2018 zullen zeker in de smaak vallen bij offroad rijders. De voetsteunen zijn breder en zijn bevestigd op stevige stalen montageplaten. Ook de voetsteunen voor de passagier zijn herontworpen en bieden meer ruimte. Daarnaast is het dashboard iets meer gekanteld, zodat het beter zichtbaar is wanneer de rijder staat bij offroad rijden.
De stijl van de Adventure Sports is minder minimalistisch dan die van de Africa Twin. De dubbele koplampen zijn identiek, maar het kuipwerk is groter en er is een 80mm hoger scherm voor betere windbescherming. Er zijn ook verwarmde handvaten en een 12V contactpunt.
De grote carterbescherming is uniek op deze motorfiets en een buizenframe beschermt het bodywork. Zijpanelen in geborsteld aluminium dragen bij tot de avontuurlijke uitstraling. Het achterspatbord en het roestvrij stalen rek kunnen eenvoudig verwijderd worden. Er is ook een zijtasje verborgen aan de rechter achterzijde. Als accessoire zullen er aluminium zijkoffers beschikbaar zijn.
Gericht op offroad gebruik, heeft het zadel een vlakkere vorm. Het is ook 50mm hoger dan dat van de Africa Twin en is met 20mm in de hoogte aanpasbaar tussen 900 en 920 mm (vergeleken met de 850 en 870 mm op de Africa Twin). Om te passen bij de nieuwe zadelhoogte, staat het stuur 32,5mm hoger en 5mm maar naar achter.
Voor 2018 is er ook een noodstopfunctie voor de richtingaanwijzers achter. Met een minimumsnelheid van 53 km/u en als er een sterke remwerking is of wanneer er een vertraging van minimaal 6,0m/s2 geregistreerd wordt, gaan de waarschuwingslichten aan om andere weggebruikers te laten weten dat er hard geremd wordt. Met dezelfde snelheid en ABS in werking, onder natte omstandigheden, wordt de parameter gewijzigd naar 2,5m/s2.
De richtingaanwijzers schakelen nu ook automatisch uit. In plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, meet het systeem de snelheid van het voor- en achterwiel en berekent het voor elke situatie afzonderlijk wanneer de richtingaanwijzers uitgeschakeld moeten worden.
Compacte tweedelige radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen werken op de dubbele wave-type zwevende 310mm remschijven met gesinterde remblokken. Zij bieden constante en sterke stopkracht op de weg en bij offroad gebruik. De 256mm wave-type schijf achteraan is geperforeerd en levert uitstekende remkracht. Het lichtgewicht 2-kanaals ABS kan voor de achterrem uitgeschakeld worden.
Net zoals de CRF450R Rally gebruikt de CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 21/18 inch spaakwielen voor- en achteraan met respectievelijk 90/90-21 en 150/70-18 banden. Voor 2018 worden roestvrij stalen spaken gebruikt met een grote duurzaamheid en een groter onderhoudsgemak. Voor 2018 heeft Honda ook het gebruik van noppenbanden (Continental 90/90-21M/C 545 en 150/70 B18M/C 70Q, respectievelijk voorzien op 180km/u en 160km/u) goedgekeurd.
3.2 Motor management elektronica
– TBW biedt 3 rij-modi voor een motorkarakter en tractie op maat
– De rij-modi zijn samengesteld uit verschillende niveaus van Power (P), Engine Braking (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC)
– HSTC heeft nu 7 niveaus en een off-stand
Voor 2018 krijgt de 998cc SOHC 8-kleps paralleltwin van de Africa Twin Adventure Sports een upgrade door het Throttle By Wire (TBW) systeem met de verschillende rij-modi en een uitbreiding van de Honda Selectable Torque Control (HSTC). De introductie van TBW biedt de rijder bredere mogelijkheden voor wat betreft motorkarakter, motorgevoel en tractie. Terwijl het vorige model 3 niveaus van tractiecontrole en een off-stand had, biedt het nieuwe systeem 7 opties. Waarbij niveau 1 past bij agressief offroad rijden op noppenbanden en niveau 7 de meest gevoelige stand is voor meer veiligheid op glad, nat asfalt. Het blijft mogelijk om de HSTC volledig uit te schakelen en er zijn ook 3 niveaus van vermogen en motorrem beschikbaar.
In een set up die voor het eerst gebruikt werd op de RC213V-S – Honda’s gehomologeerde versie van de MotoGP racer – bieden 3 rij-modi een pre-set combinatie voor elke afzonderlijke parameter zodat er onder alle omstandigheden voor de juiste instelling kan gekozen worden:
– TOUR: gebruikt het hoogste vermogen (1), gemiddelde motorrem (2) en hoge HSTC (6)
– URBAN: biedt medium vermogen (2), motorrem (2) en hoge HSTC (6)
– GRAVEL: levert het laagste vermogen (3) en motorrem (1), met hoge HSTC (6)
Een vierde modus -USER- geeft de rijder de mogelijkheid de voorkeur op het vlak van vermogen, motorrem en tractiecontrole zelf in te stellen en op te slaan. Zowel de rij-modus als het niveau van de HSTC kunnen ten alle tijden aangepast worden door een knop op de linker stuurhelft.
Motor
– Nieuw in- en uitlaat design helpen de motorreactie in het middengebied
– Nieuwe uitlaat is ook ontworpen om een mooier geluid te produceren
– Nieuw en lichter balans as gewicht.
– Nieuwe Lithium-ion batterij bespaart 2,3 kg en heeft een langere levensduur
– Soepele en consistente vermogensafgifte, met lineair koppel
– Assist/slipper koppeling helpt bij op- en terugschakelen
Naast de nieuwe elektronica is er een 20mm langere inlaat van de luchtfilterkast, passend bij het nieuwe binnenwerk van de uitlaat, waardoor het vermogen in het middengebied een duidelijke boost krijgt en het geluid veller wordt. De 2-1 neerwaartse lopende uitlaat stuwt de uitlaatgassen nu door 2 katalysatoren (i.p.v. 1) naar een eenvoudige en kleinere demper (4 liter i.p.v. 4,6 liter) waarin zich nu 2 kamers bevinden i.p.v. 3. Het topvermogen van 95Pk (70 kW) wordt bereikt bij 7.500 tpm en het maximum koppel van 99Nm bij 6.000 tpm. Boring x slag bedraagt 92 x 75,1mm met een compressieverhouding van 10:1. De 270° krukas met oneven ontstekingsinterval zorgt voor het onderscheidende motorgevoel en een uitstekende tractie.
De grondspeling -cruciaal voor off road gebruik- begint bij een compact en kort motorblok. De carterhelften zijn verticaal gesplitst met de waterpomp in het koppelingshuis en de thermostaat in de cilinderkop. De manuele en DCT-versie hebben dezelfde carterstructuur met slechts enkele kleine externe verschillen. De water- en oliepomp worden aangedreven door de balansas van het blok. Voor 2018 werd er 300 gram bespaard op het gewicht van die as waardoor de inertie met 306g/cm2 verminderd wordt en er een scherpere gasrespons is.
De vierkleps cilinderkoppen worden gevoed door het PGM-FI systeem en werken via dubbele bougies en een sequentiële ontsteking voor een gelijkmatige verbranding. Honda’s SOHC Unicam klepaandrijving is een eigenschap geleend van de CRF450R. De lage positie van de krukas draagt bij aan het compacte ontwerp van de cilinder en cilinderkop. De inlaatkleppen hebben een doorsnee van 36,5 mm, de uitlaatkleppen 31 mm.
Het blok maakt gebruik van een semi-droge karter systeem met een in-tank oliepomp. Dit laat een minder diepe oliepan toe, wat op zijn beurt voor een beperking van de hoogte van het blok zorgt. De druk-gevoede pomp is gesitueerd in de tank waar de olie vandaan komt, waardoor er geen extra druk-toevoer-verbinding nodig is. Wederom een besparing in gewicht en ruimte. Een andere besparing in gewicht wordt gerealiseerd door de gewichtsverdeling in de bi-axiale balansassen. De voorste as gebruikt 2 gewichten en de achterste slechts een. Op deze manier worden trillingen vermeden, het comfort verhoogd en niet ingeleverd op sportief vlak.
De centrale aluminium koppelingsplaten maken gebruik van ondersteuningsnokken om het opschakelen te vergemakkelijken en slipper-nokken voor soepeler terugschakelen. De zesversnellingsbak maakt gebruik van speciale ‘pierced’ vorken voor de eerste 4 versnellingen, waardoor er een kleinere en lichtere koppeling kan gebruikt worden. Olieribben op de primaire versnellingsas verzekeren een constante smering.
De lichtgewicht manuele zesversnellingsbak heeft hetzelfde ontwerp van die op CRF450R. Dit zorgt voor soepel en precies schakelen. Daarnaast is er een aluminium assist-slipperkoppeling. Nieuw voor 2018 is de lithium-ion batterij die 2,3 kg lichter is dan de voorgaande loodhoudende batterij. De duurzaamheid op het vlak van levensduur en het vasthouden van de lading is groter. Een quickshifter is beschikbaar als optie.
Dual Clutch Transmission (DCT)
– Supersnel en naadloos schakelen in Manuele Transmissie (MT) of Automatische D-modus
– S-modus (met 3 niveaus) klimt hoger in de toeren en schakelt sneller terug, voor een meer agressieve rijstijl.
– G-schakelaar verbetert de achterwiel tractie bij offroad gebruik
– Hellingshoek detectie past het schakelpatroon aan
Honda’s unieke DCT levert constant, snel en naadloos schakelgedrag en wordt al snel een tweede natuur. Het maakt gebruik van twee koppelingen, één voor start en 1e, 3e en 5e versnelling, de andere voor de 2e, 4e en 6e. De hoofdas voor elke koppeling bevindt zich ook in de andere koppeling voor een compacte bouw. Elke koppeling is onafhankelijk gecontroleerd door een eigen elektro hydraulisch circuit. Wanneer er van versnelling veranderd wordt, kiest het systeem de volgende versnelling die zal gebruikt worden. De eerste koppeling wordt dan elektronisch losgekoppeld, op hetzelfde moment waarop de tweede koppeling aanpakt. Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelpatroon. Het op- en terugschakelen voelt dus erg soepel aan. Tevens kan er geen schade aan de tandwielen optreden, omdat er niet fout geschakeld kan worden. Je kunt de motor ook niet laten afslaan bij vertrek en het is minder vermoeiend.
Er zijn 3 modi: MT geeft je manuele controle via de knoppen op de linker stuurhelft. D modus is ideaal voor de stad en maakt de motor ook zuiniger. S modus is sportiever en de ECU zorgt ervoor dat het blok wat hoger in de toeren klimt voor op te schakelen. Zowel in D als S modus kun je ook onmiddellijk gebruik maken van het manuele schakelen. Wanneer je daarmee stopt, dan schakelt het systeem automatisch terug naar D of S, afhankelijk van de rijstijl op dat moment.
Het DCT systeem op de Africa Twin Adventure Sports is ook uitgerust om in een avontuurlijke omgeving te werken. De offroad capaciteiten worden vergroot door de G-knop die zich op de rechterzijde van het dashboard bevindt. Wanneer de G-knop geactiveerd wordt, in welke rijmodus dan ook, wordt de tractie en de controle over de motor verbeterd door het niveau van de koppelings slip te verminderen bij het schakelen. Een ander voordeel van DCT is er in de vorm van hellingshoek detectie, waardoor het schakelpatroon aangepast wordt op basis van de hellingshoek. Ook hier komt een betere controle uit voort.
4. Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod aan accessoires beschikbaar voor de CRF1000L Africa Twin Adventure Sports:
– Touring tassen
– Rubber voetsteunen passagier
– DCT schakelpedaal
– Mistlampen
– Wiel stripes
– Alarm systeem
– Middenbok
– Bescherming motorblok
– 2 soorten lager zadel
– Quickshifter
– Tanktas
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt, 8 kleppen parallel twin |
Inhoud | 998cc |
Boring x Slag | 92 x 75,1mm |
Compressie verhouding | 10:01 |
Max. Vermogen | 95pk (70kW) / 7.500 tpm |
Max. Koppel | 99Nm / 6.000 tpm |
Olie reservoir | 4,4 liter (manueel) / 5,6 liter (DCT) |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Tankinhoud | 24,2 liter |
Verbruik | 1 op 21,7 Manueel / 1 op 21,8 DCT |
AANDRIJVING | |
Koppeling Manueel | Natte multi-plaatkoppeling met Assist&Slipper |
Koppeling DCT | Dubbele natte multi-plaat koppeling |
Transmissie Manueel | 6 versnellingen constant mesh |
Transmisse DCT | DCT met on- en offroad rijmodi |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Semi dubbel stalen wiegframe |
Afmetingen (L x B x H) | 2.340 x 930 x 1.570 mm |
Wielbasis | 1.580 mm |
Balhoofdhoek | 27,5⁰ |
Naloop | 113 mm |
Draaicirkel | 2,6 meter |
Zadelhoogte | 900 / 920 mm |
Grondspeling | 270 mm |
Rijklaargewicht | 243kg Manueel. DCT: 253kg |
VERING | |
Type voor | 45mm Showa upsd vork met volledig instelbare in- en uitgaande demping |
Type achter | Showa monoshok biedt 220mm met afzonderlijk reservoir en instelbare veervoorspanning, in- en uitgaande demping. |
WIELEN | |
Voorband | 90/90-R21 Tube type |
Achterband | 150/70-R18 Tube type |
Velgen voor | Alinium velg met stalen spaken 21M/C x MT2.15 |
Velgen achter | Alinium velg met stalen spaken 18M/C x MT4.00 |
REMMEN | |
Remsysteem | 2-kanaals ABS. Uitschakelbaar achter. |
Type voor | 310mm dubbele wave zwevende remschijven met gesinterde remblokken en tweedelige radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen |
Type achter | 256mm wave remschijf met enkele zuigerklauw |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief