Honda heeft nog een belangrijk nieuw model in de line-up voor 2018: de CB300R. Onderdeel van de geheel nieuwe Sport Naked familie, waarin ook de nieuwe CB1000R en CB125R zitten. De lichte, nieuwe CB300R heeft een vinnig vloeistofgekoeld 286cc monocilinderblok en 6 versnellingen. Een compleet nieuw chassis met een stalen buizenframe, 41mm upsd voorvorken, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen op een zwevende remschijf en een monoshock met 5-voudige instelbare veervoorspanning.
De Honda CB300R is een belangrijk opstapmodel voor jonge of beginnende motorrijders. Het is de eerste motor (na de 125cc) met de opwindende prestaties van het blok en het chassis, zonder de kosten, het gewicht of de eis voor het volwaardige rijbewijs die bij ‘zware’ motoren horen. De compacte 286cc DOHC 4-kleps vloeistofgekoelde monocilinder is een echt juweeltje dat op een grote schare fans kan rekenen, vanwege zijn gretige karakter en de manier waarop het in de toeren klimt. Het is een blok dat de adrenaline laat stijgen, maar goed bruikbaar is in de stad, op secundaire wegen en de snelweg. Het topvermogen van 31pk (23,1 kW) wordt geleverd bij 8.500 tpm met een koppel van 27,5 Nm bij 7.500 tpm. De 6-versnellingsbak zorgt voor een goede spreiding van het vermogen en een stevige acceleratie. De CB300R legt 200 meter af in slechts 9,2 seconden.
De nieuwe CB300R heeft een volledig nieuw stalen buizenframe met een hoge stijfheid en goede feedback. Daarnaast is hij uitgerust met hoogwaardige 41mm upsd voorvorken en een schokbreker met 5-voudig instelbare veervoorspanning. De 296mm zwevende remschijf vooraan wordt bediend door een radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauw. De 220mm schijf achteraan heeft een enkele zuigerklauw. Beide worden gestuurd door 2-kanaals ABS, gebaseerd op de IMU. Dit resulteert in een stabiel en controleerbaar rijgedrag met goede stuureigenschappen.
Met al het bovenstaande en door het beperkte gewicht -de CB300R weegt slechts 143 kg rijklaar- heeft Honda’s nieuwe lichtgewicht een duidelijk voordeel. Met zijn ‘Neo Sports Cafe’ minimalistische en pure / brutale uitstraling, brengt de CB300R een nieuwe en frisse stijl op de Europese wegen, net zoals de 1000 en 125cc naamgenoten. Andere hoogwaardige onderdelen van de nieuwe Honda CB300R zijn het in rubber gemonteerde, taps toelopende ‘Fat Bar’ stuur, LCD-dashboard en volledige LED verlichting.
De nieuwe CB300R zal beschikbaar zijn in vier kleuren:
1) Black
2) Mat Axsis Gray Metallic
3) Mat Crypton Silver Metallic
4) Candy Chromosphere Red
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde mono cilinder |
Inhoud | 286 cc |
Boring x Slag | 76 x 63 mm |
Compressie verhouding | 10,7:1 |
Max. Vermogen | 31pk (23,1kW) / 8.500 tpm |
Max. Koppel | 27,5Nm / 7.500 tpm |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 10 liter |
Verbruik | 30,2 km/liter – 3,3 liter/100 km |
ELECTRONICA | |
Startsysteem | Elektronisch |
Accu | 12V – 7AH |
ACG Output | 318W |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Hydraulische natte multi-plaatkoppeling |
Transmissie | 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen buizenframe |
Afmetingen (L x B x H) | 2.012 x 802 x 1.052 mm |
Wielbasis | 1.352 mm |
Balhoofdhoek | 24⁰ |
Draaicirkel | 2,3 meter |
Zadelhoogte | 799 mm |
Grondspeling | 151 mm |
Rijklaargewicht | 143 kg |
VERING | |
Type voor | 41mm telescopische vork, 130mm veerweg |
Type achter | Mono-shock, Pro-Link swingarm, 107mm veerweg |
WIELEN | |
Voorband | 110 / 70R 17 M/C 54H |
Achterband | 150 / 60R 17 M/C 65H |
Velgen voor | 17 inch |
Velgen achter | 17 inch |
REMMEN | |
Remsysteem | 2-kanaals ABS met IMU |
Type voor | 296mm zwevende remschijf met radiaal gemonteerde Nissin 4-zuiger remklauw |
Type achter | 220mm remschijf met enkele zuigerklauw |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief