Alles over de 2018 Honda CB300R

Honda heeft nog een belangrijk nieuw model in de line-up voor 2018: de CB300R. Onderdeel van de geheel nieuwe Sport Naked familie, waarin ook de nieuwe CB1000R en CB125R zitten. De lichte, nieuwe CB300R heeft een vinnig vloeistofgekoeld 286cc monocilinderblok en 6 versnellingen. Een compleet nieuw chassis met een stalen buizenframe, 41mm upsd voorvorken, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen op een zwevende remschijf en een monoshock met 5-voudige instelbare veervoorspanning.

De Honda CB300R is een belangrijk opstapmodel voor jonge of beginnende motorrijders. Het is de eerste motor (na de 125cc) met de opwindende prestaties van het blok en het chassis, zonder de kosten, het gewicht of de eis voor het volwaardige rijbewijs die bij ‘zware’ motoren horen. De compacte 286cc DOHC 4-kleps vloeistofgekoelde monocilinder is een echt juweeltje dat op een grote schare fans kan rekenen, vanwege zijn gretige karakter en de manier waarop het in de toeren klimt. Het is een blok dat de adrenaline laat stijgen, maar goed bruikbaar is in de stad, op secundaire wegen en de snelweg. Het topvermogen van 31pk (23,1 kW) wordt geleverd bij 8.500 tpm met een koppel van 27,5 Nm bij 7.500 tpm. De 6-versnellingsbak zorgt voor een goede spreiding van het vermogen en een stevige acceleratie. De CB300R legt 200 meter af in slechts 9,2 seconden.

De nieuwe CB300R heeft een volledig nieuw stalen buizenframe met een hoge stijfheid en goede feedback. Daarnaast is hij uitgerust met hoogwaardige 41mm upsd voorvorken en een schokbreker met 5-voudig instelbare veervoorspanning. De 296mm zwevende remschijf vooraan wordt bediend door een radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauw. De 220mm schijf achteraan heeft een enkele zuigerklauw. Beide worden gestuurd door 2-kanaals ABS, gebaseerd op de IMU. Dit resulteert in een stabiel en controleerbaar rijgedrag met goede stuureigenschappen.

Met al het bovenstaande en door het beperkte gewicht -de CB300R weegt slechts 143 kg rijklaar- heeft Honda’s nieuwe lichtgewicht een duidelijk voordeel. Met zijn ‘Neo Sports Cafe’ minimalistische en pure / brutale uitstraling, brengt de CB300R een nieuwe en frisse stijl op de Europese wegen, net zoals de 1000 en 125cc naamgenoten. Andere hoogwaardige onderdelen van de nieuwe Honda CB300R zijn het in rubber gemonteerde, taps toelopende ‘Fat Bar’ stuur, LCD-dashboard en volledige LED verlichting.

De nieuwe CB300R zal beschikbaar zijn in vier kleuren:
1) Black
2) Mat Axsis Gray Metallic
3) Mat Crypton Silver Metallic
4) Candy Chromosphere Red

MOTOR  
Motortype Vloeistofgekoelde mono cilinder
Inhoud 286 cc
Boring x Slag 76 x 63 mm
Compressie verhouding 10,7:1
Max. Vermogen 31pk (23,1kW) / 8.500 tpm
Max. Koppel 27,5Nm / 7.500 tpm
BRANDSTOF SYSTEEM  
Injectie PGM-FI
Tankinhoud 10 liter
Verbruik 30,2 km/liter – 3,3 liter/100 km
ELECTRONICA  
Startsysteem Elektronisch
Accu 12V – 7AH
ACG Output 318W
AANDRIJVING  
Koppeling Hydraulische natte multi-plaatkoppeling
Transmissie 6 versnellingen
Aandrijving Ketting
FRAME  
Type Stalen buizenframe
Afmetingen (L x B x H) 2.012 x 802 x 1.052 mm
Wielbasis 1.352 mm
Balhoofdhoek 24⁰
Draaicirkel 2,3 meter
Zadelhoogte 799 mm
Grondspeling 151 mm
Rijklaargewicht 143 kg
VERING  
Type voor 41mm telescopische vork, 130mm veerweg
Type achter Mono-shock, Pro-Link swingarm, 107mm veerweg
WIELEN  
Voorband 110 / 70R 17 M/C 54H
Achterband 150 / 60R 17 M/C 65H
Velgen voor 17 inch
Velgen achter 17 inch
REMMEN  
Remsysteem 2-kanaals ABS met IMU
Type voor 296mm zwevende remschijf met radiaal gemonteerde Nissin 4-zuiger remklauw
Type achter 220mm remschijf met enkele zuigerklauw

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal - Colofon

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven voor Nieuwsbrief