Honda introduceert een stijlvolle ‘sports naked’ voor jonge motorrijders. De lichte CB125R heeft een vinnig vloeistofgekoeld blok, 6 versnellingen en een nieuw chassis met een stalen buizenframe, 41mm upsd vork, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen op een zwevende remschijf en een monoshock met instelbare veervoorspanning. Verder zijn er ook nog de LED lichten, LCD dashboard en op IMU gebaseerde ABS.
Herleid motorrijden tot de essentie en vaak betekent minder = meer. Voor iedere beginnende motorrijder is dat een goede zaak: de basis van een gemakkelijk te berijden motor gecombineerd met degelijke prestaties en goede stuureigenschappen. Combineer die kenmerken in een pakket met een herkenbare stijl, met een aantal premium eigenschappen en het resultaat is een schitterende basis om een carrière op 2 wielen op te beginnen. Honda begrijpt dit concept zeer goed en introduceert voor 2018 de compleet nieuwe CB125R. Onderdeel van de nieuwe onderscheidende Honda familie, gebaseerd op het nieuwe ‘Neo Sports Cafe’ Styling concept, waarin ook de nieuwe CB1000R en CB300R zitten. Ze distilleren de opwinding van het motorrijden in een licht en beheersbaar pakket.
De CB125R is een plezier om in je garage te hebben en vertegenwoordigt een nieuwe lichting Honda motoren. De nieuwe CB125R heeft heel wat hoogwaardige kenmerken die je ook terugvindt op de zwaardere motoren uit deze familie. Met een minimalistische en pure uitstraling, brengt de CB125R een nieuwe en frisse stijl op de Europese wegen.
De CB125R ziet er uit als een ‘grote’ motor, echter weegt hij slechts 126 kg rijklaar; waardoor het een makkelijk te beheersen motor is. Het vloeistofgekoelde blok dat vlot in de toeren klimt, biedt veel punch onderin en in het midden van het toerengebied. De nieuwe CB125R heeft een uitstraling die heel wat jonge rijders zal aanspreken.
De CB125R heeft een volledig nieuw stalen buizenframe dat, naast dat het er erg gaaf uitziet, zorgt voor een hogere stijfheid en goede feedback. Daarnaast hoogwaardige 41mm upsd voorvorken, schokbreker met instelbare veervoorspanning, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen op een zwevende remschijf, op IMU gebaseerde ABS en volwaardige Dunlop radiaalbanden. Andere hoogwaardige kenmerken van de nieuwe CB125R, die je vaak alleen op zwaardere motoren tegen komt, zijn het taps toelopende stuur, LCD-dashboard en volledige LED verlichting. Dit alles draagt bij aan de kwaliteit en het gevoel van trots de nieuwe CB125R te bezitten.
Chassis en styling
– Industrieel en minimalistische styling voor een sterk imago
– Licht frame is een mix van buizen en geperst staal
– 41mm upsd voorvork en stalen swingarm
– Radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw en 296mm zwevende remschijf
– ABS wordt aangestuurd door IMU (Inertial Measurement Unit)
– Volledige LED verlichting en LCD dashboard
De CB125R heeft een eigen typische styling, waardoor de zwarte onderdelen extra zichtbaar worden. Dit volgt het ‘Neo Sports Café’ design van de nieuwe CB1000R: minimalistisch en brutaal. Hierdoor maakt deze uitgesproken styling ook zijn intrede op Honda’s instapmodel uit deze reeks. Het korte kontje brengt dat minimalisme naar het extreme en is het bevestigingspunt voor het nylon spatbord. De voetsteunen voor de rijder en passagier zijn beide vervaardigd in aluminium.
Het frame -dat de minimalistische styling mede ondersteunt- is gebouwd met stalen buizen en geperst staal. De swingarm bestaat uit geperste stalen platen. Beide zijn ontworpen voor het verkrijgen van een hoge longitudinale stijfheid en torsiestijfheid, zόnder overdaad in stijfheid of gewicht te krijgen. De kern van de stijfheid van het frame wordt ondersteund door stalen scharnierplaten en de swingarm. Dit resulteert in een stabiel en controleerbaar rijgedrag en goede stuureigenschappen. De balhoofdhoek en naloop bedragen 24,2⁰/90,2mm. De hoogwaardige 41mm upsd voorvork draagt verder bij tot de uitstekende stuureigenschappen van de nieuwe CB125R, dankzij een aangepaste demping en veerweg.
De monoshock biedt een 5-voudig instelbare veervoorspanning. De gewichtsverdeling van 51,6% voor- en 48,4% achteraan zorgt voor goede grip vooraan en makkelijk sturen. Dit wordt verder ondersteund door het lage rijklaar gewicht van 125,8 kg en de 1345mm wielbasis. Het aluminium ‘Fat Bar’ stuur laat een stuuruitslag van 40° toe met daaraan gekoppeld een erg kleine draaicirkel van 2,3 m. De zadelhoogte bedraagt 816 mm. Wederom gegarandeerde, makkelijke stuureigenschappen voor in bijvoorbeeld druk stadsverkeer.
De 296mm zwevende remschijf vooraan wordt bediend door een radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauw. De 220mm schijf achteraan heeft een enkele zuigerklauw. Beide worden gestuurd door 2-kanaals ABS. Dit hoogwaardige ABS systeem wordt bediend door de IMU (Intertial Measurement Unit). Verder is de nieuwe CB125R uitgerust met een 150/60-17 achter- en 110/70-17 voorband.
Een dun (23,5mm) en licht (230 gram) LCD dashboard biedt informatie over snelheid, toerental, benzinepeil en de gekozen versnelling, met bovenin een reeks van (mogelijke) waarschuwingslampjes. De volledige LED-verlichting (inclusief knipperlichten) verhoogt de premium uitstraling van deze motor en draagt bij tot de massacentralisatie. De koplamp werpt een dubbele lichtstraal uit, de bovenste voor de stadsverlichting, de onderste voor het grootlicht. Het achterlicht is het kleinste ooit gemonteerd op een Honda motorfiets. De 10,1 liter benzinetank is verborgen onder een cover waarop ook de benzinedop in vliegtuig-stijl gemonteerd is. Met een verbruik van 1 op 48,4 of 2 liter op 100km (WMTC-mode) heeft de CB125R een actieradius van 480 km.
3.2 Motorblok
– Aangenaam SOHC 2-kleps monocilinder
– 13pk (9,8 kW) en 10 Nm topvermogen
– PGM-FI benzine injectie
– 6-versnellingsbak
De compacte 125cc SOHC 2-kleps vloeistofgekoelde monocilinder (afgeleid van de CBR125R) is ontworpen voor een goede respons. Met een topvermogen van 13 pk (9,8kW) bij 10.000 tpm en 10Nm koppel bij 8.000 tpm. Boring x slag bedraagt 58 x 47,2mm met een 11:1 compressieverhouding. De PGM-FI injectie zorgt voor een goede gasrespons over het volledige toerenbereik. De uitlaat loopt onderdoor en gaat over in een demper met dubbele kamer. De 6-versnellingsbak zorgt voor een goede spreiding van het vermogen met veel kracht onderin en het in het middengebied. De CB125R haalt 50 km/u in 11,4 seconden.
De nieuwe CB125R zal beschikbaar zijn in vier kleuren:
1) Black
2) Mat Axsis Gray Metallic
3) Pearl Metalloid White
4) Candy Chromosphere Red
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt, 2 kleppen SOHC mono cilinder |
Inhoud | 125 cc |
Kleppen per cilinder | 2 |
Boring x Slag | 58 x 47,2 mm |
Compressie verhouding | 11,0:1 |
Max. Vermogen | 13pk (9,8kW) / 10.000 tpm |
Max. Koppel | 10Nm / 8.000 tpm |
Olie reservoir | 1,3 liter |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI elektronische brandstof injectie |
Tankinhoud | 10,1 liter |
Verbruik | 2 liter / 100 km |
ELECTRONICA | |
Startsysteem | Elektronisch |
Accu | YTZ6V 12V 5 Ah MF |
ACG Output | 250W / 5.000 tpm |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multi-plaatkoppeling |
Transmissie | 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen buizenframe |
Afmetingen (L x B x H) | 2.015 x 920 x 1.055 mm |
Wielbasis | 1.345 mm |
Balhoofdhoek | 24,2⁰ |
Naloop | 90,2 mm |
Draaicirkel | 2,3 meter |
Zadelhoogte | 816 mm |
Grondspeling | 140 mm |
Rijklaargewicht | 126 kg |
VERING | |
Type voor | 41mm upsd voorvork |
Type achter | Mono-shock |
WIELEN | |
Voorband | 110 / 70R 17 M/C 54H |
Achterband | 150 / 60R 17 M/C 66H |
Velgen voor | 17 M/C x MT 3.00 |
Velgen achter | 17 M/C x MT 4.00 |
REMMEN | |
Remsysteem | Voor- en achter onafhankelijke ABS met IMU |
Type voor | 296mm zwevende remschijf met radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauw. |
Type achter | 220mm schijf met een enkele zuigerklauw |
DASHBOARD | |
Instrumentenpaneel | LCD Display |
Koplamp | Low: 13W High: 8,8W (LED) |
Achterlicht | 0.4W Stop: 2,5W (LED) |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven