Honda’s geliefde sports-naked, de CB1000R, is herboren met een opvallende en minimalistische café racer styling. De nieuwe CB1000R richt zich op functioneel en opwindend gebruik in een vormgeving die fris en verbazend is. Voor de 2018 CB1000R hebben de Honda-ingenieurs de hardcore streetfighter ziel van de bestaande CB1000R aangepast, de prestaties verbeterd (16% meer topvermogen bij net iets meer dan 10.000 tpm en 5% meer koppel in het middengebied) én het onverwachte toegevoegd.
De CB1000R is compleet, van de wielen omhoog, nieuw ontworpen. Op welke manier je er ook naar kijkt -uit esthetisch oogpunt, naar de prestaties of technologie- het is onmogelijk om de nieuwe CB1000R te negeren. Daarnaast zal er een speciale ‘CB1000R+’ versie beschikbaar zijn met vooraf geïnstalleerde premium accessoires waaronder een quickshifter.
De nieuwe 2018 CB1000R slaat een gedurfde nieuwe weg in en onderscheidt zich duidelijk van de mainstream naked bikes. Elk detail van de motor werd verfijnd, met aandacht voor stijl, uitstraling, retro-minimalisme en prestaties. Het 998 cc DOHC viercilinderblok van de 2018 CB1000R (dat zijn lay out deelt met de CBR1000RR Fireblade) werd aangepast met het oog op meer vermogen en koppel: 145pk (107 kW) bij 10.500 tpm en 104 Nm bij 8.250 tpm. De tuning van het motorblok zorgt er voor dat er vooral veel koppel beschikbaar is tussen de 6.000 en 8.000 tpm. De versnellingsbakverhoudingen zijn 4% korter zodat de acceleraties pittiger worden. De nieuwe 4-2-1 uitlaat helpt om het middengebied te versterken en het gewicht te verlagen. In de eerste 3 versnellingen en tot 130 km/u gaat de CB1000R zelfs harder dan de CBR1000RR.
Bij het hogere vermogen hoort ook Throttle By Wire (TBW) met 3 rij-modi plus een USER setting, allen selecteerbaar via een knop op de linker stuurhelft. Power (P), Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) worden in deze 3 modi gecombineerd om de beste rij ervaring te geven onder verschillende omstandigheden, waarbij de HSTC uitschakelbaar is. De nieuwe uitlaat produceert een rauwe en verslavende ‘huil’ als het blok in toeren klimt.
De instelbare voorvork is een Showa Separate Function Fr Fork Big Piston unit (SFF-BP). De demping bevindt zich in één vorkbeen waardoor het gewicht beperkt wordt en er een uitstekend comfort en een goede controle is. De Showa achterschokbreker is volledig instelbaar. Voor bedienen radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen de 310 mm zwevende remschijven. Achter is er een tweezuigerklauw en een 256 mm schijf.
De verhoudingen van de nieuwe CB1000R zijn zeer compact dankzij een trapezoïde silhouet. De dunne, ronde koplamp sluit dichter bij de voorvork aan en de combinatie nummerplaathouder/spatbord is gemonteerd op de swingarm. Een primeur voor Honda. De CB1000R heeft een nieuw en uiterst licht mono stalen ruggengraat frame en maakt gebruik van aluminium scharnierplaten -wat 2,5kg bespaart- als bevestigingspunt voor de enkelzijdige swingarm.
De 2018 CB1000R is met een rijklaargewicht van 212kg, maar liefst 12kg lichter dan zijn voorganger. De motor is compacter, maar biedt toch een natuurlijke zithouding. De rijhouding is ontspannen dankzij een 12 mm breder en 13 mm hoger geplaatst aluminium stuur en een daarbij passend 5 mm hoger zadel (830 mm). De tank is breed bovenaan en smal onderaan, zodat er veel ruimte is voor de knieën.
De nieuwe CB1000R zal beschikbaar zijn in drie kleuren:
1) Mat Bullet Silver Metallic
2) Graphite Black (in deze kleur wordt ook de CB1000R+ uitgevoerd)
3) Candy Chromosphere Red
Tevens wordt er een ‘CB1000R+’ versie beschikbaar, met nog meer aantrekkingskracht en betere standaard uitrusting. Daarbij behoren bijvoorbeeld de quickshifter, verwarmde handvaten en een reeks premium accessoires zoals een metalen meter visor en buddyseatcover, platen voor het voor- en achterspatbord en een radiator grill met CB1000R logo.
Verder uiteraard een uitgebreide line-up aan accessoires voor de nieuwe 2018 CB1000R:
– Quickshifter
– Verwarmde handvaten
– 12V contactpunt
– Minikuipje voor dashboard
– Buddyseat cover
– Aluminium plaat voor het voorspatbord
– Aluminium plaat voor het achterspatbord
– Radiator rooster
– Alcantera zadel voor rijder en passagier
– Wiel striping
– Motorbescherming
– Tank Pad
– Tanktas & ATT
– Achtertas en ATT
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde DOHC vier-in-lijn |
Aantal kleppen per cilinder | 4 |
Inhoud | 998cc |
Boring x Slag | 75 x 56,5 mm |
Compressie verhouding | 11,6:1 |
Max. Vermogen | 145pk (107kW)) @ 10.500 tpm |
Max. Koppel | 104Nm @ 8.250 tpm |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 16,2 liter |
Verbruik | 1 op 17,2 |
AANDRIJVING | |
Koppeling Manueel | Natte multi-plaatkoppeling met Assist&Slipper |
Transmissie Manueel | 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen ruggengraat frame |
Afmetingen (L x B x H) | 2.120 x 789 x 1.095 mm |
Wielbasis | 1.455 mm |
Balhoofdhoek | 25⁰ |
Naloop | 100 mm |
Zadelhoogte | 830 mm |
Grondspeling | 135 mm |
Rijklaargewicht | 212 kg |
VERING | |
Type voor | Showa SFF-BP USD vork |
Type achter | Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion) |
WIELEN | |
Voorband | 120/70 ZR17 |
Achterband | 190/55 ZR17 |
Velgen voor | Aluminium velg |
Velgen achter | Aluminium velg |
REMMEN | |
Remsysteem | 2-kanaals ABS |
Type voor | 310mm dubbele remschijven |
Type achter | 256mm enkele remschijf |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven