De negende editie van de World Ducati Week telde meer bezoekers dan ooit tevoren en zo schrijft deze internationale bijeenkomst van Ducati fans en liefhebbers geschiedenis. De tienduizenden motorfans die bijeenkwamen op het Misano World Circuit “Marco Simoncelli” van vrijdag 1 juli tot en met zondag 3 juli, vierden en deelden hun passie en enthousiasme voor Ducati. De motoren en de fans straalden ware passie uit tijdens dit bijzondere evenement. In deze drie dagen wordt het bezoekersaantal geschat op meer dan 81.000, wat een stijging van 25% betekent tegenover de WDW van 2014, waar ongeveer 65.000 bezoekers het evenement in Misano bezochten. Er kwamen Ducati fans af van alle continenten wereldwijd, waardoor er 66 landen vertegenwoordigd waren. Maar liefst 40% van de bezoekers kwamen van landen buiten Italië, zoals de VS, Brazilië, Zuid-Afrika, India, Angola, Japan, Bahrein, Kazachstan en meer. Uit China legden vier Ducati fans zelfs 10.400 kilometer af met hun Ducati Multistrada 1200 motoren om zo de WDW te kunnen bijwonen. Dit is een mooi voorbeeld van de passie voor het merk uit Bologna, dezelfde passie vormde de rode draad voor dit spectaculaire evenement en bracht al deze unieke mensen naar Misano.
De World Ducati Week bevestigde ook de evolutie die gaande is bij Ducati in de laatste jaren. De slogan voor de WDW 2016 was dan ook: “More than Red”, wat symbool staat voor de diepe roots in de wereld van sportieve motoren, maar ook voor de komst van de nieuwe modellen voor de nieuwe segmenten van Ducati. Nieuwe modellen zoals de XDiavel, de nieuwe Ducati cruiser, de Multistrada 1200 Enduro en de nieuwe Scrambler Sixty2 en de Flat Track Pro. Deze drie recente aanvullingen op het Ducati gamma, zorgden voor nieuwe en unieke ervaringen tijdens de World Ducati Week.
De oppervlakte van het evenementen terrein was dit jaar ook significant, rond de 90.000 vierkante meter werd bezet op het Misano World Circuit, dit is maar liefst een stijging van 80% ten opzichte van de vorige editie. Dit bood ruimte om unieke mogelijkheden te beiden, zoals de DRE Enduro en de Scrambler Flat Track School, een cursus waar deelnemers konden leren om op de ovale gravel baan te rijden. Bovendien was er een massale aanwezigheid van Scrambler motoren op het circuit en de eerste ‘Scrambler Reunion’ ooit bracht meer dan 2000 ‘Scramblerists’ van wereldwijd bij elkaar. Als laatste was er meer ruimte voor speciale tentoonstellingen en het vieren van het 90-jarig bestaan van Ducati.
Veel aandacht was geschonken aan het creëren van een duurzaam evenement. Deze belangrijke prestatie voor Ducati en de World Ducati Week, ontving een ISO 20121 certificaat, dat maakte de WDW 2016 het eerste evenement voor motorfietsen in de geschiedenis deze certificering ontving.
Het hoogtepunt van de drie spectaculaire dagen kwam op zaterdag 2 juli, toen het hoogste aantal bezoekers werd bereikt. Daarnaast werden er hoogtepunten beleefd tijdens één van de vele activiteiten en ware er twee leuke races voor de Ducati MotoGP en Superbike coureurs. Zo was er de ‘Flat Track Race by TIM’, die werd gewonnen door Andrea Dovizioso op vrijdag en de ‘Diavel Drag Race by Shell Advance die werd gewonnen door Scott Redding op de zaterdag. In deze race streden racehelden uit het verleden en heden tegen elkaar. Zo deden Casey Stoner (tweemaal MotoGP kampioen, waarvan in 2007 met Ducati), Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (Ducati team), Loris Capirossi (ex-MotoGP coureur voor Ducati), Regis Laconi (oud fabrieksrijder en winnaar van de Drag Race in 2014), Scott Redding (OCTO Pramac Yakhnich) en Hector Barbera (Avintia Racing).
Op zaterdagavond groetten de CEO Claudio Domenicali en de Ducati coureurs alle Ducatisti op het podium van het Santamonica stadion in Misano Adriatico. Hierna werd de 1299 Panigale S Anniversario onthuld, een speciale versie van de Italiaanse Superbike die in gelimiteerde oplage zal worden gepubliceerd, ter ere van het 90-jarig bestaan op 4 juli. Daarna was het aan Piero Pelù om een spectaculair rockconcert te verzorgen, voordat de EK-wedstrijd van Italië tegen Duitsland werd uitgezonden. Tegelijkertijd was er de traditionele ‘Rustida’, een enorme barbecue die werd bemand door het Ducati management om zo de klassieke ‘piadina’ te serveren aan de gasten.
Zoals verwacht was de exclusieve preview van de nieuwe 2017 Supersport een groot succes. Ducati fans en liefhebbers wachtten soms uren in de rij om deze speciale motor te kunnen bewonderen.
De WDW is ook een uniek event op het gebied van organisatie, bijna alle Ducati werknemers zijn betrokken bij de voorbereidingen en op het evenement zelf waren meer dan 200 werknemers actief.
De negende editie van de World Ducati Week was een kleurrijke invasie, voor zowel het Misano World Circuit “Marco Simoncelli” als voor de Adriatische Riviera, waar het kenmerkende desmodromische geluid de boventoon voerde in dit bijzondere weekend.
Hier zijn wat cijfers over de historische negende editie van de World Ducati Week:
81.000 – bezoekersaantal in drie dagen
90.000 vierkante meter aan evenemententerrein bezet op het Misano World Circuit
10.000 rondes gereden op het circuit door auto’s en motoren
70.000 foto’s gemaakt door de fotografen van het evenement
45 uur aan video opgenomen door Ducati personeel
Deelnemers uit 66 verschillende landen
159 DOC’s (Desmo Owners Club) aanwezig uit 38 verschillende landen
3 uren duurde de ‘Rustida’ bij het Santamonica stadion, waar 80 strandmeesters en 33 Ducati managers piadina’s en worstjes maakten voor de bezoekers van de WDW2016.
121 verschillende activiteiten op het circuit verdeeld over de drie dagen
22 minuten duurde het voor de ‘Big Red Snake’ was vertrokken uit het Misano World Circuit naar Riccione
1600 deelnemers deden meer dan 7200 uitdagingen in Ducati sfeer werden tijdens de WDW2016 Treasure Hunt
72 uren werden gevuld door de ‘riding school’: ‘DRE Safety’ (met de Monster 821, Monster 1200, Monster R en Hypermotard), DRE Enduro (met de Multistrada 1200 Enduro), Flat Track (met de Scrambler Sixty2)
Meer dan 700 testritten op de XDiavel en Scrambler Sixty2 werden gemaakt
9 wereldtitels aan de start van de Flat Track Race en de Drag Race(2 x MotoGP voor Stoner, 3 x WSBK voor Bayliss, 3 voor Capirossi, 1 voor Dovizioso)
8 Pirelli “Diablo Rosso II” banden opgerookt voor de burn-out aan het einde van de Diavel Drag Race
5000 mensen bezochten de gesloten ruimte voor een preview van de nieuwe 2017 Ducati motoren
310 journalisten aanwezig (170 Italiaanse en 140 internationale journalisten)
De WDW online:
Online prestaties (alle kanalen) voor de #worldducatiweek hashtag:
Twitter: Bereik: 5.379.417,
Instagram: Bereikt: 19.251.710,
WDW App werd in totaal 3116 uren gebruikt door de WDW2016 deelnemers, om het evenement te volgen, informatie op te zoeken en om deel te nemen aan wedstrijden en spelletjes.
Honderden gebruikers praatten met elkaar met de WDW BOT via Facebook Messenger
Facebook pagina exclusief gecreëerd voor de WDW2016. Aantal mensen bereikt: 1,519,569
Live streaming van de WDW2016 activiteiten op Facebook voor 2 uur en 31 minuten in totaal.
Wat er allemaal gebeurde in de ‘International Village’:
Meer dan 7000 bezoekers waren betrokken bij activiteiten in de International Village.
2000 wheelies gedaan op de Hypermotard bij de wheelie school in het gedeelte van Duitsland
3000 Kanji tattoos gezet in het Japanse gedeelte
60 kg fruit gebruikt om Sangria te maken in het importeurs gedeelte
200 tafelvoetbal wedstrijden gespeeld
2500 dartpijlen gegooid tijdens de Engelse ‘Garden Games’
3000 deden mee aan de “Festa delle Nazioni” happy hour
Voor de eerste keer een Scrambler Reunion, die maar liefst 37 uur duurde:
50 helmen werden met de hand beschilderd door IED studenten
85 mensen geholpen bij de barbershop
10 uur lang werd er in totaal gespendeerd in de half pipe
10 uren werd er basketbal gespeeld
3 Scrambler Sixty2’s deden 1000 “rondes” in the Scrambler Silodrome
8 Scrambler Flat Track Pro’s werden geprepareerd voor de Flat Track competitie
6 journalisten deden mee aan de Flat Track Press Race
8 uur lang werd er live muziek gespeeld tijdens de Scrambler Music Marathon met 70 Ducati werknemers als muzikanten
3000 Scrambler petten werden verkocht
3500 tafeltenniswedstrijden en tafelvoetbal wedstrijden werden gespeeld
827.572 mensen bereikt via de Ducati Scrambler digitale kanalen
97.150 mensen hadden interactie via de Ducati Scrambler digitale kanalen
Hoofdsponsoren: Tim – Shell Advance- Termignoni
Officiële partners: Bosch – Canon – GData – Gruppo Hera – Prep – MilleMiglia – Volkswagen Veicoli Commerciali
Officiële bandenleverancier: Pirelli
Officiële leveranciers en technische partners: AG Motor Store- Andreani Group – Arai – Brembo – Bianchi – Cantine Ceci – Dainese – Evotech – Gates – Givi – LV8 Elevate – ME Group – Milestone – Officine Superbike – Spidi- Touratech AG – Unibat
Institutionele partners en catering: Misano World Circuit – Comune di Misano Adriatico – aMisano – Summertrade – Repubblica di San Marino
https://www.youtube.com/watch?v=Lu9CrxdT9lY|WDW 2016 highlights}

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven