Skip to main content

2024 Triumph Tiger 1200 model-update

Voor 2024 stelt Triumph een zeer grondige update op de Tiger 1200 voor. Triumph is aan de slag gegaan met de feedback op de Tiger 1200 die eind 2021 gelanceerd werd en wist op basis daarvan enkele aanzienlijke verbeteringen aan te brengen voor deze 2024-versie. De belangrijkste verbeteringen zijn:

  • Wijzigingen in de motor (aan o.a. krukas, alternatorrotor en balansas) zorgen voor soepelere en nauwkeurigere koppelafgifte
  • Vernieuwd ontwerp koppeling voor soepeler aangrijpmoment
  • Stuur gedempt en verhoogd voor betere zithouding en minder trillingen
  • Vlakker zadel voor meer ruimte en dus comfort voor de rijder
  • Hogere voetsteunen en dichter bij de motor voor meer grondspeling op GT Pro & GT Explorer
  • Active Preload Reduction, waardoor de motor met 20mm zakt bij stilstand
  • Nieuwe opvallende kleurstellingen
  • De Tiger 1200-familie is nog geavanceerder en verfijnder in 2024
  • De geüpdatete T-Plane driecilinder levert een pak extra verfijning en superieure controle bij lage snelheden
  • Verbeterd comfort voor lange motorritten
  • Het GT-model krijgt nog meer zijdelingse bodemvrijheid om nog vlotter bochten te nemen

Triumph Motorcycles heeft nieuwe functies en verbeteringen onthuld voor de Tiger 1200-familie voor 2024, waardoor de reeks nog geavanceerder en verfijnder wordt. De updates omvatten verdere verfijningen aan de motor, verbeterd comfort en dito ergonomie, verbeterde bodemvrijheid in bochten, verlaagde zithoogte met Active Preload Reduction en opvallende nieuwe kleurstellingen.

Motor updates

Triumphs 1160 cc triple levert nu een nog verfijndere rijervaring, met superieure controle bij lage snelheden, terwijl het opwindende en onmiskenbare driecilinderkarakter van zijn T-Plane-krukas behouden blijft.

Met wijzigingen aan de krukas, de rotor van de alternator en de balansas om de inertie van de motor te verhogen, plus enkele bijbehorende wijzigingen aan de motorkalibratie, is het technische team van Triumph erin geslaagd om een soepelere en nauwkeurigere koppelafgifte bij lage toerentallen te creëren. Klanten zullen de extra souplesse voelen tijdens het accelereren of vertragen, vooral bij lage toerentallen. Een vernieuwd koppelingsontwerp zorgt er ook voor dat rijders een soepeler aangrijpmoment ervaren bij het schakelen naar de eerste versnelling.

Meer comfort

Triumph heeft ook het comfort van de Tiger 1200 verbeterd voor rijders die op zoek zijn naar touringcapaciteiten voor lange afstanden. De motor zelf is nu nog soepeler en verfijnder, dankzij een herziene motorbalans, die het comfort op alle belangrijke contactpunten voor de berijder verbetert.

Het gedempte stuur en de stuurverhogers, die zo populair zijn gebleken in de Explorer-modellen, zijn ook geïntroduceerd in de GT Pro en Rally Pro, voor een soepeler rijgedrag met beter zicht in de spiegels.

Het bestuurderszadel is opnieuw ontworpen met een vlakker profiel, waardoor de rijder meer ruimte heeft en minder snel moe wordt tijdens langere ritten. Het optioneel verkrijgbare lage zadel, dat de zadelhoogte met 20 mm verlaagt tot 830 mm bij de GT Pro en 855 mm bij de Rally Pro, is ook ontworpen om aanzienlijk comfortabeler te zijn. Er is ook een langer koppelingshendel beschikbaar, dat de vingers van de rijder meer ruimte biedt en vooral tijdens langere ritten voor nog meer comfort zorgt.

Meer bodemspeling

Triumph heeft ook de zijdelingse bodemvrijheid van de Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer modellen vergroot door de voetsteunen te verhogen en ze dichter bij de motorfiets te plaatsen. De nieuwe Active Preload Reduction-functie, die in augustus 2023 het levenslicht zag, biedt de berijder meer vertrouwen door de veervoorspanning van de ophanging achteraan te verminderen wanneer de Tiger 1200 tot stilstand komt, waardoor de zithoogte tot 20 mm wordt verlaagd, simpelweg door de ‘Home’-knop één seconde in te drukken.

Vier varianten

De Tiger 1200 is nu verkrijgbaar in vier varianten, met nieuwe kleurstellingen voor 2024. De Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer, de ideale compagnons voor een weggerichte, avontuurlijke rit, zijn nu verkrijgbaar in het opvallende Carnival Red, naast het reeds beschikbare Snowdonia White en Sapphire Black. De Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer kunnen elk terrein aan, en zijn verkrijgbaar in het stijlvolle nieuwe Matt Sandstorm en Jet Black, naast het populaire Matt Khaki.

Tiger 1200-familie

  • Tiger 1200 GT-familie: ideaal voor de perfecte weggerichte, avontuurlijke rit, met gegoten aluminium wielen van 19” vooraan en 18” achteraan
  • Tiger 1200 GT Pro (20-litertank)
    • Tiger 1200 GT Explorer (30-litertank)
  • Tiger 1200 Rally-familie: op maat gemaakt voor avontuur op elke ondergrond, met tubeless spaakwielen van 21” vooraan en 18” achteraan
    • Tiger 1200 Rally Pro (20-litertank)
    • Tiger 1200 Rally Explorer (30-litertank)

Transformatie in gewicht, vermogen en specs

  • Specifieke wielafmetingen voor betere prestaties op maat van de rit
    • 21” voorwiel / 18” achterwiel, tubeless spaakwielen voor optimale offroadprestaties (Rally Pro & Rally Explorer)
    • 19” voorwiel / 18” achterwiel, gegoten aluminium wielen voor dynamisch rijgedrag op de weg (GT Pro & GT Explorer)
  • Grote tankinhoud
    • 20 liter (GT Pro & Rally Pro)
    • 30 liter (GT Explorer & Rally Explorer)
  • Lichtgewicht rijwielgedeelte en toonaangevende uitrusting
    • Vederlicht frame met opgeschroefd aluminium subframe en handvatten voor de passagier
    • Lichte en sterke ‘tri-link’ swingarm
    • Klasse-leidende Brembo Stylema® monobloc-remmen, aangevuld met geoptimaliseerd, hellingshoekgevoelig ABS via IMU
    • Geavanceerde Showa semi-actieve ophanging, afgestemd op maximale prestaties op de weg en offroad.
  • Slanke taille en compact design
  • Op een comfortabele en stabiele rit gerichte ergonomie voor de rijder
  • Verstelbare zadelhoogte, die verder verlaagd kan worden met het optionele lage zadel

Voordelen van de T-plane Triple

  • 150 pk bij 9.000tpm en 130Nm bij 7.000tpm.
    Unieke triple T-plane krukas met oneven ontstekingsvolgorde
    • Verbeterde responsiviteit en trekkracht onderin
    • Spannend middengebied en uitdagende top-end
  • Karaktervolle en uitgesproken uitlaatnoot
  • Lichtgewicht en onderhoudsarme cardanaandrijving

Uitgebreid pakket aan technologie

  • Triumph Blind Spot Radar System, samen met Continental ontwikkeld
    (enkel GT Explorer en Rally Explorer)
  • Showa semi-actieve ophanging voor dynamische controle voor de rijder
  • 7” TFT-dashboard met geïntegreerd My Triumph Connectivity System
  • Geoptimaliseerde, hellingshoekgevoelige tractiecontrole via IMU
  • Tot zes rijmodi
  • Keyless bediening, inclusief starten, en de bediening van het stuurslot en de tankdop
  • Ledverlichting met DRL, plus Adaptive Cornering Lights
  • Triumph Shift Assist behoort tot de standaarduitrusting
  • Verwarmde handvatten en zadels (verwarmde zadels zijn enkel op de GT Explorer & Rally Explorer standaarduitrusting)
  • Tyre Pressure Monitoring System (enkel standaard op GT Explorer & Rally Explorer)
  • Hill Hold (heuvelhulp)

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws