De Turismo Veloce is MV Agusta’s versie van het high-performance Sport Touring segment. Het bevat alle kenmerkende eigenschappen die in het DNA van elke MV Agusta zitten, maar dan vanuit een touring perspectief, voor twee personen en bagage. Comfort, een laag gewicht, prestaties en ruimte maken van de Turismo Veloce een unieke sport tourer die zich echt onderscheidt van andere motoren op de markt. Tot in het kleinste detail zorgvuldig ontworpen om comfortabel, snel en leuk te zijn. De Turismo Veloce zit vol met technische en functionele oplossingen voor iedereen die op zoek is maar geen compromissen wil sluiten op het gebied van vormgeving.
Het onophoudelijke ontwikkelingsproces en de feedback van de vele eigenaren over de hele wereld heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het ontwerp, waardoor de nadruk nog meer op comfort aan boord kwam te liggen. De driecilinder-in-lijn motor met contra roterende krukas (nog steeds uniek in het segment) heeft talrijke verbeteringen ondergaan die zijn karakter en vermogen verbeteren. Uiteraard voldoet hij aan de Euro 5-norm, maar hij heeft niet aan vermogen ingeboet.
En, vergeleken met de andere driecilinder krachtbronnen in het 800 gamma, is de motor van de Turismo Veloce expliciet ontworpen voor meer rijplezier op de weg. Nieuwe inlaat componenten, speciaal ontworpen voor dit model, verhogen het koppel bij lage en middelhoge toerentallen en verbeteren zo het vermogen bij algemeen weggebruik. Het koppel wordt met 12% opgedreven van 3000 tot 6000 tpm, en dit wordt nu overgebracht door een versnellingsbak met nieuwe overbrengingsverhoudingen. Dit verlaagt het motortoerental, verbetert verbruik en verlaagt de bedrijfstemperaturen. Dit alles vertaalt zich natuurlijk in meer rijcomfort, onder alle omstandigheden.
Er werd bijzondere aandacht besteed aan het verminderen van de interne wrijving en het geluid, waardoor de motor gemakkelijk kan voldoen aan de Euro 5 en emissiegrenswaarden , terwijl ook de prestaties verbeteren. Verdere updates zijn nieuwe klepstoters met DLC-behandeling, nieuwe materialen voor de klepgeleiders, een nieuw ontworpen uitlaatsysteem en een nieuwe generatie injectoren die gebruik maken van een verhoogde inspuitdruk (van 3,5 naar 4 bar) om zowel de brandstofverstuiving als de verbranding te verbeteren. De nieuwe elektronische regeleenheid levert een nog responsievere gasklepregeling en draagt bij tot het hogere koppel van de driecilindermotor van de Turismo Veloce. De vernieuwde koppeling verbetert de nauwkeurigheid bij het wegrijden. Tegelijkertijd is de elektronische versnellingsbak EAS 3.0, nu in zijn derde generatie, is voorzien van een nieuwe sensor en schakelt preciezer met meer schakelcomfort.
De elektronica van de nieuwe Turismo Veloce 800 heeft onbetwistbaar de grootste generatiesprong. Dankzij de komst van het IMU systeem, exclusief voor MV Agusta ontwikkeld door het in Milaan gevestigde e-Novia. Tractiecontrole en ABS (met bochtenfunctie) zijn nu zeer nauwkeurig en accuraat. Ze verhogen de veiligheid tot het uiterste, maar zonder beperkingen op te leggen aan het rijden, zelfs sportief. En het is niet alleen de elektronica die een sprong voorwaarts heeft gemaakt. Het nieuwe 5,5″ TFT-dashboard zorgt voor een onbetwistbaar hoogwaardig display. Het biedt volledige informatie en kan ook communiceren met een smartphone. De MV Ride app biedt niet alleen klassieke functies voor het vastleggen en delen van routes, maar heeft een nieuw dashboard interface die aanpassing van het motorvermogen en de elektronische bedieningselementen. Natuurlijk kan de rijder deze instellingen ook vanaf het stuur aanpassen. Voor maximale veiligheid zijn de Turismo Veloce Lusso, Lusso SCS en Lusso RC SCS ook voorzien van een geïntegreerd satelliet anti-diefstalsysteem systeem dat gebruik maakt van de Green Box app om de motor te lokaliseren in geval van diefstal.
Voor 2021 is het frame een belangrijk onderdeel van de evolutie. Nieuwe instellingen voor de Sachs semi-actieve vering zorgen voor nog preciezer rijden dan voorheen. Echter, het ergonomische onderzoek naar het herontwerpen van het gehele middendeel is nog belangrijker. Als gevolg daarvan is het zadel meer dan 20 mm lager, waardoor de voeten van de rijder de grond beter kunnen raken. Ondanks deze hoogteverlaging zorgen de verbeterde kwaliteit en de dikte van het schuim dat het zadel comfortabeler dan ooit is, zelfs over lange afstanden. De rijder voelt zich dus niet alleen veiliger bij het manoeuvreren, maar zit ook beter op de motor met verbeterde rijcontrole en aerodynamische bescherming. Het resultaat? Grotere afstanden, minder vermoeidheid.
Voor een betere toerervaring, biedt de nieuwe Turismo Veloce plaats aan een driedelige bagageset (koffers en topkoffer). De verlichting van de 2021 Turismo Veloce maakt gebruik van volledige LED-technologie voor een optimale verlichting. De introductie van een groter windscherm zorgt ook voor rijcomfort bij alle snelheden. Het nieuwe plexiglas is hoger en breder dan zijn voorganger. De hoogte kan worden ingesteld, terwijl de nieuwe zithouding een aerodynamische bescherming biedt voor rijders van alle maten. Het nieuwe plexiglas heeft ook een speciale krasbestendige behandeling voor een grotere transparantie en duurzaamheid.
TURISMO VELOCE LUSSO SCS / RC SCS
De Turismo Veloce Lusso SCS is uitgerust met het innovatieve Smart Clutch System, ontwikkeld door MV Agusta en Rekluse. Dit systeem elimineert de noodzaak om de koppeling te gebruiken. Het schakelen ligt nog steeds in de handen (of liever, de voeten) van de de berijder, die de volledige controle heeft, maar die niet de eentonigheid van het bedienen van de koppelingshendel. Natuurlijk zijn al deze updates ook gedeeld met de RC versie, direct herkenbaar door zijn speciale kleurstelling.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven