De nieuwe Tuono V4 is eindelijk beschikbaar bij de Aprilia-dealers. Of liever gezegd, de twee nieuwe Tuono V4’s, want in 2021 werd de hypernaked, waarvan miljoenen pogingen zijn ondernomen om hem te imiteren, uitgebracht in twee versies:
- De benaming Factory onderscheidt alle motorfietsen van Aprilia die de wet voorschrijven op het circuit en in vergelijkende tests wereldwijd. Tuono V4 Factory gaat zelfs nog een stapje verder om zijn status van “onklopbare motorfiets” te bevestigen. Hij verslaat makkelijk al zijn rivalen, zowel nieuwe als oude spelers in het wedstrijdmilieu, die jaar na jaar een poging hebben gewaagd om hem van de troon te stoten in een categorie die door Aprilia zelf werd opgericht.
- Tuono V4, dankzij de nieuwe ergonomie en bijbehorende uitrusting, wordt de aard van een grote reiziger versterkt en wordt de motorfiets gepositioneerd als een uitzonderlijke touring bike – die natuurlijk snel is, of liever, zeer snel.
Aprilia Tuono V4 heeft steeds de lat heel hoog gelegd voor de “hypernaked motorfietsen” en bereikt nu een ongeëvenaard niveau van prestaties en verfijning, dankzij de knowhow en ervaring van het merk Aprilia, dat de categorie “Hypernaked” heeft uitgevonden. Het begon met een superbike en is uitgegroeid tot een motorfiets voor ultiem rijplezier op de baan en een onklopbare prestaties op het circuit: hij werd gedefinieerd als “de meest buitengewone Street Bike die beschikbaar is op de markt, met ongeëvenaarde prestaties en verfijning”.
De eerste grote verandering voor de nieuwe Tuono V4-familie voor 2021 is de nieuwe en duidelijke karakterisering van de twee modellen uit het gamma.
Tuono V4 Factory, van nature een adrenaline-producerende machine, bevestigt zijn sterke gevoelens en puur, onvervalst plezier. De motorfiets werd opgedragen aan een veeleisend publiek dat geen enkele kans onbenut laat om op het circuit te gaan racen en beschikt over talrijke componenten, waaronder het Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve veringssysteem dat standaard is ingebouwd.
Deze motor, in het typische kleurschema van Aprilia “Black”, is beschikbaar voor een prijs van € 21.975 (inclusief 21% BTW, rijklaarmaakkosten, kentekenkosten, registratiekosten en 2 jaar Road Assistance (vanaf 125cc). De onvermijdbare kosten bedragen € 290 voor de 125-serie en € 400 voor de overige modellen. Inbegrepen zijn de tenaamstelling en € 42,65 leges.)
Tuono V4 beschikt over de beste kenmerken van supersportieve motorfietsen die ook geschikt zijn voor het afleggen van langere afstanden. Het comfort van de verhoogde stuurstang en de beter beschermende kuip zijn nieuw en verbeterd. De passagier is niet langer een nauwelijks getolereerde gast, maar kan voortaan ook genieten van voldoende plaats en comfort op het zadel en de lage voetsteunen. Tuono V4 zet zijn gedachten op het snel verleggen van nieuwe grenzen, waardoor het gamma beschikbare accessoires ook een paar specifieke, asymmetrische zijtassen bevat.
Hij is beschikbaar voor een prijs van € 19.095 (inclusief 21% BTW, rijklaarmaakkosten, kentekenkosten, registratiekosten en 2 jaar Road Assistance (vanaf 125cc). De onvermijdbare kosten bedragen € 290 voor de 125-serie en € 400 voor de overige modellen. Inbegrepen zijn de tenaamstelling en € 42,65 leges.) in de kleurenschema’s Tarmac Grey en Glacier White.
De inspiratie voor de nieuwe stijl van de Tuono V4 werd gehaald bij de RS 660. Deze stijl wordt getypeerd door een innovatief concept met een dubbele kuip, met de functie van een aerodynamisch aanhangsel, een design dat wordt gekenmerkt door kleinere oppervlakken en de bovenste kuip met een nieuwe, driedubbele LED-koplamp met DRL en de draailichten die meedraaien in bochten. De nieuwe Tuono V4 heeft een nieuwe en aantrekkelijke ergonomie die meer ruimte biedt en de motorrijder een comfortabele positie biedt, dankzij de vernieuwde vorm van de tank en staartstroomlijn.
Het TFT-instrumentenpaneel in kleur is breder en de elektrische bediening is nog doeltreffender en efficiënter. Dankzij de grotere rekencapaciteit van de nieuwe Marelli 11MP ECU en het nieuwe zesassige inertie-meeteenheid, kon het elektronisch beheer worden verbeterd. Dat lijkt ongelooflijk, omwille van de bereikte volledigheid, maar de suite voor elektronische bediening werd verbeterd dankzij de verstelbare motor voor de bediening van de remmen. Er zijn nu zes verschillende Rijmodi beschikbaar – drie rijmodi voor het circuit (waarvan twee volledig aanpasbare rijmodi) en drie rijmodi voor de baan (waarvan één aanpasbare rijmodus). De motorrijder moet enkel de gewenste Rijmodus selecteren om automatisch de tractiecontrole, wielcontrole, motorrem, ABS en andere aanpasbare instellingen te verfijnen.
De vormgeving van het chassis, een referentiepunt op het vlak van efficiëntie en gevoel, evolueert aanzienlijk dankzij de nieuwe en lichtere aluminium achterbrug met lagere verstevigende beugel die we al eerder zagen op de motoren van Aprilia die domineerden in de World SBK en later nog verder werden ontwikkeld voor de MotoGP. Het nieuwe onderdeel werd ontworpen om de massa te verlagen en de stabiliteit van de achterkant tijdens versnellingen te verbeteren.
De Tuono V4 is nog steeds de enige sportieve naked bike die wordt aangedreven door een smalle 65° V4 motor met unieke eigenschappen. Zelfs met de overstap naar de Euro 5-norm, bevestigt de 1.077 cc V4 zijn onmiskenbaar geluid en uitzonderlijke prestaties. Zijn 175 PK en 121 Nm zorgen ervoor dat de motorfiets de categorie “Hypernaked motoren” kan domineren, dankzij de uitmuntende balans die de V4 kon ontwikkelen, met een vormgeving van het chassis en elektronicapakket die perfect op elkaar zijn afgestemd.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven