Na een zeer lange zomerstop van 6 weken in de kalender van British Superbikes ging Vasco weer met Stena Line naar Snetterton, alweer een circuit waar hij nog nooit eerder gereden had. De baan staat daar bekend als “Europees”, omdat het flink snelle stukken heeft en een paar stop-en-go punten, dus Vasco zag dat vooraf zeker zitten omdat zulke banen hem goed liggen. In de eerste training was het nog wat zoeken, maar met een twaalfde plaatst zat hij er goed bij. Wel werd snel duidelijk dat het verschil met de motoren van de koplopers op zo’n circuit best groot is, de ex-Grand Prix motoren en andere enorm getunede (lees: dure) motoren maken makkelijk meer snelheid over die snelle delen van het circuit. In de eerste kwalificatie probeerde Vasco te hard om toch met deze mannen mee te komen, zodat hij wat foutjes begon te maken. Waar de tijden juist minder van werden, omdat in elke ronde het wel ergens een heel klein beetje mis ging. In de tweede kwalificatie ging het met een 12e tijd weer veel beter, maar hij moest toch starten vanaf P14. In de eerste race ging het goed mis met Vasco’s vriend Jorel Boerboom, die niet wegkwam van zijn startplaats en hierop van achter hard aangereden werd, gelukkig zonder grote gevolgen. De herstart ging prima, Vasco moest de snelle “kanonnen” wat laten gaan, maar kwam in een soort Nederlands onderonsje terecht met Mike Brouwers en Bryan Slooten. Die waren vooral in de laatste ronde net wat sneller naar de finish, Vasco werd 12e.
In Race 2 ging de start weer lekker, waarna hij in een mooi groep kwam te rijden en zijn rondetijden nog weer eens flink naar beneden gingen, vooral op de “exit”, dus het uitkomen van de bocht maakte hij flink progressie. Na een aantal ronden kwam hij samen met Polden en Lodge te rijden, op de rechte stukken liepen ze steeds weg, waarop hij in de bochten het gat weer makkelijk dicht stuurde. In de laatste ronden wisselden die drie steeds van plaats, waarop zowel Polden als Lodge zichzelf in de laatste ronden onderuit reden en Vasco onbedreigd naar een negende plaats kon rijden. Een welverdiende Top 10 notering en een zeer tevreden team, dat goed gezien had dat hij qua sturen met de besten mee kon komen maar het minder van de power uit de bijna standaard Honda moest hebben. Iets waar de komende twee weken aan gewerkt wordt!
Zelf eens naar een british Superbikes race kijken? Stena-Line heeft zeer voordelige tarieven en een zeer ontspannen overtocht, daarbij is het vanuit Harwich heel makkelijk rijden naar (bijna) alle BSB-circuits. Klik hier voor meer informatie en tarieven.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven