Het TT Circuit in Assen heeft van de organisatie van de Formule 1 te horen gekregen dat een Nederlandse Grand Prix in principe in Zandvoort wordt gehouden, maar dat Assen als back-up fungeert, zo meldt Motorsport.com na een interview met Arjan Bos, voorzitter van de Stichting Circuit van Drenthe, de eigenaar van het TT-Circuit. Daarnaast zei Bos onder andere tegenover RTV Drenthe al eerder dat het circuit toch eind 2019 in gereedheid wordt gebracht voor een eventuele komst van de F1, met maatregelen die nog net geen 1 miljoen euro kosten. Dit bedrag wordt betaald voor meer asfalt, meer Tecpro-kussenbarriers en meer curbstones, aanpassingen waarvan Bos zegt dat die ook al ‘handig” zijn voor de komst van een ander autokampioenschap, de Duitse DTM. Qua curbstones werden er de laatste jaren, op aandringen van de MotoGP, al vooral bredere versies aangelegd.
Voor motorrijders zal de belangrijkste wijziging gaan om het aanleggen van meer asfalt rondom de Strubben, de zeer langzame laatste bocht voor de snelle Veenslang. Deze aanpassing valt samen met een al eerdre geplande nieuwe asfaltlaag voor het circuit. “Voor de MotoGP kan dat ook een voordeel zijn, zij staan daar ook achter”, aldus Bos tegen Motosport.com over het aanpassen van de Strubben. “Zij kunnen in die bocht dan meerdere lijnen rijden, waardoor het gemakkelijker wordt om daar in te halen”.
De voorgestelde aanpassing om de Veenslang rechtdoor te trekken door het overslaan van de Ruskenhoek(en) wordt nog niet uitgevoerd, dit zal bij een eventuele toekenning van de F1 Grand Prix aan Assen opnieuw bekeken worden, maar is dan mogelijk niet meer nodig als het -bij het publiek niet bijster populaire- DRS “inhaalsysteem” zou worden afgeschaft.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven