In de afgelopen weken heeft het TT-Circuit in Assen nieuw asfalt gekregen. Op het 4,5 kilometer lange circuit werd zo’n 60.000 vierkante meter aan toplaag vervangen met een dikte van 4 centimeter. Eerst werd met een 3D laserscan de bestaande situatie in kaart gebracht, waarna de oude toplaag met uiterste precisie is weggefreesd, met veel aandacht voor de afwatering. Daarna werden zo’n 1000 meter aan kerbstones vervangen door vooraf geproduceerde exemplaren van zelfverdichtend hogesterktebeton. De vorige asfaltlaag in Assen stamde uit 2006. Met de tijdige vernieuwing loopt het TT-Circuit ver vooruit op veel andere circuits wereldwijd, waar de asfaltlaag vaak veel langer mee moet gaan, met hobbels en scheuren als gevolg.
Vorig jaar was het TT-circuit nog in de race om de Formule 1 te mogen organiseren, maar die ging uiteindelijk toch naar Zandvoort. Dit betekende dat er geen aanpassingen nodig waren in Assen, zoals toen direct al door het circuit zelf werd gemeld. Dit omdat er enige consternatie ontstond, toen partijen buiten het circuit aangaven dat het circuit weliswaar niet de F1 zou krijgen, maar toch de daarvoor benodigde aanpassingen zou doorvoeren. Dit bleek onjuist en is nu dus ook niet gebeurd. Ook is de aangekondigde extra ruimte in de Strubben (bocht 6) er niet gekomen, omdat dit voor motorsport niet nodig bleek. Verder zijn allebei de versies van de Ruskenhoek gebleven, de “snelle” alleen voor coureurs in wereldkampioenschappen, de “langzame” voor alle andere races. Peter Schorer, woordvoerder namens het TT-Circuit: “Het is en blijft een motorcircuit, auto’s zijn welkom maar zijn wel van ondergeschikt belang.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven