Skip to main content

MotoGP: Bagnaia wint eenvoudig in Oostenrijk

Op de startgrid staat Bagnaia op pole met naast hem Viñales en Brad Binder. Jack Miller start vanaf de 4e startpositie op de thuisbaan van KTM. De eerste motor van Japanse makelij zien we op P9 en dat is Fabio Quartararo. 93.000 toeschouwers zagen Pecco Bagnaia als eerste door bocht 1 gaan. Achter hem zat Binder en daar weer achter Jack Miller. Viñales heeft een slechte start, hij zakt terug naar P8. Bagnaia en Binder kunnen wegrijden van Miller, na drie ronden hebben de twee 1.8 seconden voorsprong. Het lijkt er op dat Miller het tempo niet kan bijbenen en Alex Marquez weet hem op een gegeven moment in te halen en hij zet de achtervolging in op de leiders van de wedstrijd. Miquel Oliveira is de eerste uitvaller, hij gaat met een technisch probleem de pits in.

Bagnaia kan zich langzaam maar zeker losweken van Binder, Alex Marquez zit op P3 met 1.7 seconden achter de KTM van Binder. Mir gaat onderuit en met zijn teamgenoot Marc Marquez gaat het ook niet echt lekker. Hij koos als enige van het veld de zachte achterband maar dat werpt zijn vruchten nog niet af, hij zit namelijk op P16. Halverwege de race heeft Pecco Bagnaia een voorsprong van 1.4 seconden op Binder en Alex Marquez zit 2.8 seconden achter de Zuid-Afrikaan. Het kan bijna niet anders dat Bagnaia de wedstrijd gaat winnen en Binder twee gaat worden.

Alex Marquez heeft de derde plaats nog niet in handen, vlak achter hem is het Bezzecchi die aanstalten maakt om in te halen. Na een aantal pogingen lukt dat. Bagnaia krijg een track limit warning maar hij heeft ruim 5 seconden voorsprong op Binder dus ruimte genoeg voor een eventuele long lap. Dit blijkt niet nodig te zijn want Pecco Bagnaia wint met twee vingers in de neus de race op de Red Bull Ring. Binder pakt de tweede plaats en Bezzecchi maakt het podium compleet.

Moto2

Acosta neemt vanaf de start de leiding en voor de Nederlanders is het dringen in de eerste bocht. Zonta van den Goorbegrh verliest twee plaatsen en Bo Bendsneijder blijft op de twintigste plaats. Binder en Lowes raken elkaar en gaan er best hard af, beide heren kunnen op eigen kracht de grindbak verlaten en wie er schuldig is was niet duidelijk. Even later is het Zonta van den Goorbergh die de voorkant verloor in bocht drie. Hij heeft de motor overeind kunnen zetten en is terug de baan op gegaan.

Vooraan is het Acosta, Ogura, Dixon en Vietti. Het heeft er alle schijn van dat Acosta weg gaat rijden bij de rest en eenvoudig de winst op gaat eisen maar hij heeft teveel gevraagd van zijn banden. Vietti heeft dat beter gedaan en hij kruipt naar Acosta toe. Laatstgenoemde heeft een tracklimit warning gekregen en moet nog voorzichtiger aan gaan doen om geen long lap penalty te krijgen. Vietti gaat hem eenvoudig voorbij en pakt de leiding. Acosta blijft achter Vietti maar maakt geen aanstalten om de Italiaan in te halen. Acosta kiest voor de 20 punten waardoor hij zijn eerste plaats in het klassement verstevigd. Vietti dus 1, Acosta 2 en Ogura 3. Zonta van den Goorbergh werd laatste en Bo Bendsneijder pakt één punt door op de 15e plaats te eindigen.

Moto3

Collin Veijer had op de zaterdag een geweldige kwalificatie waardoor hij vandaag vanaf pole position mocht vertrekken. Na de start moest de Nederlander twee KTM’s voor laten gaan bij het ingaan van de eerste bocht. Veijer kan het tempo goed bijhouden en de drie prorberen los te komen van de rest. Dit lukt niet en er ontstaat een kopgroep van 5 rijders. Veijer pakt na 8 ronden brutaal de kop over van Holgado maar deze pakt P1 na een ronde weer over. Alonso gaat er af in de nieuwe chicane en dus zijn er halverwege de wedstrijd nog vier rijders over die straks de prijzen gaan verdelen.

Als de laatste fase van de wedstrijd is aangebroken gaat het tempo omhoog, Veijer heeft P4 in handen en kan het tempo goed bijhouden. De laatste ronde is een spannende, Öncü wint met een verschil van 0.005 op Holgado, Sasaki pakt P3 en Collin Veijer is 0.017 seconde achter zijn teamgenoot en pakt een mooie vierde plaats.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws