Het wereldkampioenschap MotoGP zal in 2024 overgestapt zijn op brandstof die nog maar voor 40% uit fossiele brandstof bestaat. In 2027 moet fossiele brandstof binnen MotoGP, Moto2 en Moto3 zelfs volledig verdwenen zijn. Dat voornemen meldt organisator Dorna samen met de wereldwijde motorsportbond FIM. Met de regelgeving willen beide organisaties de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen versnellen, uitgangspunt blijft wel dat die gebruikt moet kunnen worden in een conventionele verbrandingsmotor. Op deze manier hoopt men de races als ‘labaratorium’ voor motorfietsen als transportmiddel in te gaan zetten.
“Deze brandstoffen van de toekomst zullen kunnen worden gebruikt in een standaard verbrandingsmotor en zullen ofwel in het laboratorium worden gemaakt, ofwel gebruik maken van componenten afkomstig van een koolstofafvangsysteem, of afgeleid worden van afval of non-food biomassa, waardoor aanzienlijke besparingen worden bereikt in broeikasgasemissies ten opzichte van fossiele benzine.”
Voor de ‘Koningsklasse’, MotoGP zelf, betekent dit dat alle leveranciers van benzine zich hierop moeten aanpassen, wat volgens Dorna en FIM voor concurrentie en dus snellere ontwikkeling zal zorgen. Voor Moto2 en Moto3 is dat iets eenvoudiger, daar wordt de brandstof centraal ingekocht en geleverd. Momenteel bestaan de aan de pomp geleverde benzines voor maximaal 10% uit niet-fossiele bijmengingen, maar dit leidt tot forse problemen bij veel straatmotoren.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven