Skip to main content

MotoGP: nieuwe elektrische MotoE klasse in 2019

Vanaf 2019 zal de FIM Enel MotoE World Cup aan het programma van de MotoGP races worden toegevoegd, zo maakte organisator Dorna vandaag bekend. In deze klasse wordt met gelijke elektrische motoren van fabrikant Energica geraced tijdens 5 Europese races van de MotoGP. De wedstrijden zullen korte sprintraces zijn van zo’n 8 tot 12 ronden, zodat met één accu een gehele wedstrijd uitgereden wordt. Alle coureurs komen daarbij op een gelijke Energica EgoGP motorfiets te rijden, die rond de 250 kilo weegt, wat wel veel is voor een racemotor. De Italiaanse fabrikant geeft op dat de EgoGP een topwvermogen van 147 pk en een maximaal koppel van 200 Nm heeft.  

De 18 startplaatsen in de nieuwe Cup worden in eerste instantie aan reeds bestaande MotoGP privé-teams uitgegegeven, met daarnaast ook één team uit Moto2 en één uit Moto3. Loris Capirossi, die de motorfiets aan de pers onthulde, gaf aan dat er rondetijden verwacht kunnen worden die gelijk zijn aan die in de Moto3. De races zullen in de wedstrijdweekenden op zondag worden verreden, in de pauze tussen de warmup voor MotoGP en de Moto3-race. Hoofdsponsor is de Italiaanse energieleverancier Enel. 

MotoE MotoGP Energica bike 2019

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws