Met Valentino Rossi op pole position gaat het hele veld door bocht één. Rossi komt als eerste door gevolgd door Lorenzo. Miller, Bautista en Loris Baz raken elkaar en gaan er allen af. Met nog 14 rondes te gaan is het Lorenzo die de eerste plaats in handen heeft gevolgd door Rossi en Marquez. Op een gegeven moment is de snelheid van Rossi er volledig uit en komen er zwarte rookwolken uit de Yamaha. Het blok heeft het begeven en het is einde wedstrijd voor de publiekslieveling. Marquez kruipt langzaam naar Lorenzo toe maar maakt in eerste instantie geen aanstalten om een inhaalmanouvre uit te gaan voreren. De beide Ducati’s zijn te vinden op plaats 3 en 4. Meerdere positiewisselingen tussen beide coureurs zorgen ervoor dat ook Pedrosa aansluiting kan vinden bij de Ducati’s. Doviziozo gaat wijd aan het einde van het rechte stuk en kan de derde plaats vergeten. Met 3 ronden voor het einde steekt Pedrosa voorbij aan Iannone. De laatste ronde is een bizar spannende ronde, Lorenzo en Marquez vechten om de overwinning en wisselen een keer of 5 van positie. Het lijkt dat de Honda eerste gaat worden maar Lorenzo kan vanuit de slipstream dit voorkomen. Met een voorsprong van een franctie van een seconde weet hij hier voor de vierde keer in vijf jaar te winnen. Andrea Iannone weet toch derde te worden en voorkomt dat het podium volledig is bezet door Spanjaarden.
Moto2
De start van de Moto2 verliep zonder problemen, er ontstond een kopgroep met vijf rijders die los konden rijden van de rest van het veld. Xavi Vierge ging er hard af en sloopte een airfence. Om veiligheidsredenen werd er een rode vlag gegeven en werd de wedstrijd stilgelegd. Bij de herstart waren er een aantal coureurs te laat op de grid, die er door de wedstrijdleiding weer af werden gehaald. Totale chaos alom door oververhitte motoren en het geheel werd van de baan gehaald en een half uur later ging de wedstrijd, ingekort tot 10 rondes, wederom van start. De coureurs die te laat op de grid kwamen hebben een penalty gekregen omdat zij de herstart hebben vertraagd, zij moesten achteraan starten. De Belg Simeon crasht in de sighting lap en voordat de herstart een feit was lag hij uit de race. Na de start zijn het Zarco, Lowes, Baldassarri, Lüthi en Syahrin die voorin lijken te vechten om de prijzen van deze sprintrace. Met nog 4 rondes te gaan is het Baldassarri die het gevecht met Zarco flink aangaat. Veel positiewisselingen waarbij de coureurs elkaar regelmatig raken tot gevolg. De sprint vaan de streep werd gewonnen door Zarco die met een neuslengte Baldassarri verslaat. Alex Lowes blijkt de beste van de rest te zijn en pakt de derde plaats.
Moto3
De Moto3 race was één en al spektakel. Vanaf de start tot de voorlaatste bocht was het niet duidelijk wie er op de hoogste trede zou komen te staan van het ereschavot. De vanaf de twaalfde plaats gestartte Bo Bendsneyder had het vandaag moeilijk. Op het rechte stuk kon hij niet goed meedoen met de slipstreamgevechten en werd daar steeds ingehaald. Later verklaarde Bendsneyder dat hij flink baalde van deze race. “Natuurlijk ben ik niet tevreden met deze uitslag, ik ben langer en zwaarder dan de rest en werd daarom op het rechte eind steeds ingehaald.” Bendsneyder kwam als 18e over de finish. Livio Loi reed net buiten de punten, hij wist als 16e te finishen. De slimste man van het veld was Brad Binder. Tijdens de wedstrijd is hij steeds voorin het veld te vinden en in de laatste ronde weet hij een heel klein gaatje te slaan op zijn achtervolgers en heeft daar net genoeg aan om de eerste plaats op te eisen. De eerste 5 coureurs komen binnen 0.077 seconden over de finish. Op de tweede plaats is het Giannantonio en plaats drie is voor Bagnaja die verrassend genoeg met de Mahindra zeer competatief blijkt te zijn. Binder heeft zijn eerste plaats in het kampioenschap stevig in handen. Zijn directe concurrenten Navarro en Fenati kregen beide een DNF achter hun naam staan door een crash. Geen punten voor hen en daardoor heeft Binder een voorsprong van 49 punten op de nummer twee van het kampioenschap Jorge Navarro.
Foto: YamahaMotoGp

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven