Skip to main content

KNMV voert MX-Masterplan door: vanaf 1 april 2 euro per training

Vanaf 1 april 2021 moet elke KNMV-licentiehouder bij elke vrije training op een crosscircuit twee euro betalen aan de motorsportbond. Deze extra kosten komen bovenop de verplichte licentie en worden door de motorsportbond gebruikt om door het hele land de legalisering, veiligheid, duurzaamheid en ecologie van de crossbanen te verbeteren. Dat is volgens de KNMV noodzakelijk om de crosscircuits in Nederland te behouden in een tijd van steeds strenger wordende milieu-eisen. Hiervoor kwam de bond enige tijd geleden al met het MX Masterplan, waarmee een situatie als in België voorkomen moet worden, waar bijna alle motorcrosscircuits gesloten werden. 

Het betaalsysteem werkt vanaf 1 april via de verplichte KNMV-app, waarmee bij elke training ter plekke 2 euro bij de bond afgerekend moet worden, de crossclubs staan hier dus volledig buiten. Niet iedereen was even enthousiast over deze methode van betalen voor het Masterplan, maar de bond heeft in diverse mails laten weten het toch door te gaan zetten. Voor een aantal belangrijke vraagstukken binnen het plan werd een expertgroep opgericht met vertegenwoordigers namens clubs en rijders en andere specialisten en met de promotiecampagne “Doen we NX, dan verdwijnt MX!” is geprobeerd meer draagvlak voor het plan te creëren, waarbij grote namen als Jeffrey Herlings en Glenn Coldenhoff werden ingezet. 

De KNMV wil met het geld adviesbureau Peutz de clubs laten bijstaan in het legaliseringstraject. Bij minder dan twintig procent van de Nederlandse circuits zijn de vergunningen en het bestemmingsplan nu in orde, aldus de KNMV. Peutz is al jaren de vaste partner van de bond in het geluidsdossier, maar wordt nu dus ook rechtstreeks gekoppeld aan de vergunningsaanvragen die clubs nodig hebben om voort te kunnen bestaan. Daarvoor zal het vaste adviesbureau van de bond zich bij de clubs ook met verduurzaming en flora & fauna gaan bezig houden. Verder wil de KNMV elektronische vlagsystemen bij clubs laten aanleggen en alle nieuwe licentiehouders in de motocross verplicht een dagcursus laten volgen. In 2022 wil de motorsportbond ook starten met elektrische Cupklassen in de motocross, als uitvloeisel van een project waarin Yamaha ook een rol speelt. 

“Ook in Nederland neemt de druk op de cross toe, terwijl het maatschappelijk draagvlak afneemt. Al in 2030 moet de CO2-uitstoot met 49 procent zijn teruggedrongen. Als je dan als club niet over de juiste vergunningen beschikt, heb je als ‘vervuiler en herriemaker’ een probleem.” – Camiel van Berkesteijn, Sporttechnisch manager KNMV.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws