Na een rumoerige aanloop heeft de KNMV op het allerlaatste moment alsnog besloten het controversiële betaalsysteem voor het “MX-Masterplan” terug te trekken, na grote weerstand vanuit de motorcrosssport. Het idee van het MX-Masterplan was dat elke motorcrosser voor elke training bij elke crossclub 2 euro aan de KNMV moest betalen, die dan via een verplichte app rechtstreeks door de motorsportbond geïncasseerd zou worden. In feite betekende dit dat de crossclubs zelf geen zeggenschap over het te innen geld hadden, maar dat ze toch al haar leden pas op de crossbaan mocht toelaten als die betaald hadden aan de bond. Een week geleden meldde de bond nog maar eens dat het plan, ondanks alle weerstand, gewoon door zou gaan, maar nu haalt ze toch bakzeil: het betaalplan is van tafel. De bond spreekt in een mail eerst van “uitgesteld”, maar uit het verdere bericht blijkt dat het gewoon niet doorgaat.
De doelstelling van de KNMV werd vanaf het begin door iedereen onderschreven: alle motorcrosscircuits staan onder zware druk vanuit hun omgeving wegens steeds strenger wordende geluid- en milieu-eisen. Hierdoor is het noodzakelijk dat in de nabije toekomst al die clubs een permanente vergunning hebben, die in veel gevallen nu nog ontbreekt of niet de juiste is. De doelstelling om die clubs beter te helpen het vergunningstraject te doorlopen, werd dan ook door bijna iedereen positief beoordeeld.
Dat gold echter niet voor de gevoelde dwang rondom de te volgen route, het daarbij verplicht te consulteren adviesbureau, de verdere inhoud van het plan, het verplicht gebruik van de app en vooral de manier waarop het verplichte betaalsysteem eenzijdig werd opgelegd. Dit kwam bij zowel clubs als crossers zeer dwingend over, waarbij de sportbond gebrek aan communicatie en ontbrekende kennis van de doelgroep werd verweten.
Ondanks het forse gezichtverlies rondom het gesneuvelde betaalsysteem, meldt KNMV’s Sporttechnisch manager Camiel van Berkesteijn overigens dat het MX-Masterplan vanaf komende donderdag toch gewoon van start gaat en “linksom of rechtsom, wél gefinancierd moet worden”.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven