Investeringsmaatschappij Bridgepoint laat financieel experts van Lazard onderzoek doen naar de mogelijkheden om haar aandeel in Dorna, rechtenhouder en organisator van zowel MotoGP als World Superbikes (WorldSBK), te verkopen. Dit meldt de vooraanstaande Financial Times (FT) vandaag, nadat het al eerder berichtte dat vooral de voormalige eigenaar CVC, ook een investeerder, Dorna terug zou willen kopen. Naast CVC zullen er echter nog veel andere geïnteresseerden zijn; momenteel brengen sportrechten miljarden op en wordt daar, naast investeringsmaatschappijen, vooral op geboden door grote mediapartijen, die dan het hele kampioenschap op televisie en online willen uitzenden. Opvallend was de laatste tijd al wel dat Dorna vooral langlopende contracten afsloot, zowel met circuits als motorfabrikanten, waardoor de waarde meer vastligt en de verhandelbaarheid makkelijker is geworden.
CVC moest MotoGP in 2006 van de Europese Commissie verkopen, omdat ze eigenaar van de Formule 1 werden. Echter, ondertussen is F1 weer verkocht aan Liberty Media, waardoor CVC nu haar handen weer vrij heeft. Deze geschiedenis lijkt een verkoop van Dorna aan Liberty dan weer uit te sluiten, dit omdat in het verleden anti-kartelwetgeving al voorkwam dat beide kampioenschappen in één hand zouden komen. Volgens FT zou CVC indertijd Dorna voor 500 miljoen hebben verkocht, terwijl de waarde nu 1 miljard zou zijn. Dit komt deels omdat Dorna nu niet alleen meer MotoGP organiseert, maar ook de rechten op WorldSBK erbij kreeg nadat Bridgepoint dit kampioenschap van Infront overnam. Naast MotoGP en WorldsSBK is Dorna ook eigenaar van de Red Bull Rookies, Asia Talent Cup, British Talentcup en Repsol CEV, die alledrie als opleidingstraject voor MotoGP gelden.
Het in Londen gevestigde Bridgepoint is naast eigenaar van Dorna ook aandeelhouder in tientallen grote bedrijven, met als bekendste naam Burger King UK. Bridgepoint heeft een aandeel van 40% in Dorna, nadat het in 2012 al 39% van het Spaanse Dorna aan het Canadese pensioenfonds CPPIB verkocht, naar verluidt voor dezelfde 500 miljoen als waar Bridgepoint zelf het hele bedrijf voor had gekocht. De overige 20 procent is in hand van het Dorna management, waarvan CEO Carmelo Ezpeleta het grootste deel in handen zou hebben.
Foto: Honda Pro Racing
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven