Vooraf aan de GP van Frankrijk op Le Mans was er nog de stille hoop dat de wedstrijd voor het eerst in de MotoGP geschiedenis gewonnen zou worden door een Fransman. Helaas, voor de Fransen, is het ook deze editie niet gelukt.
De Ducati’s op de eerste startrij dachten er heel anders over en het is vooral Miller die vanaf de tweede startplaats een goede start heeft en het veld achter zich laat. Hij weet meteen een kleine gaatje te slaan naar Bagnaia die op pole position stond.
In de derde ronde weet Bagnaia het gaatje dicht te rijden en vindt aansluiting bij zijn teamgenoot. Niet veel later gaat Bagnaia voorbij aan Miller.
In ronde 12 passeert ook Bastianini Miller en neemt de tweede plaats over. Bagnaia en Bastianini weten vervolgens weg te rijden bij Miller die op zijn beurt Aleix Espargaro en Quartararo dichterbij ziet komen.
In ronde 21 (van de 27) komt Bastianini voor het eerst voorbij Bagnaia, twee bochten later weet Bagnaia meteen te counteren. Een paar bochten later maakt Bagnaia een fout en gaat wijd, Bastianini neemt de leiding over. Wederom een paar bochten later schuift Bagnaia in de achtervolging zijn fabrieks Ducati onderuit.
Bastianini wint de GP van Frankrijk met drie seconden verschil naar Miller. De derde plaats is voor Aleix Espargaro die zijn Aprilia nog net voor Quartararo over de streep brengt.
In het kampioenschap blijft Quartararo de leider met 102 punten. In zijn kielzog volgen Aleix Espargaro met 98 punten en Bastianini met 94 punten.
In de Moto2 weet Fernandez de wedstrijd te winnen voor Canet en Chantra.
Bendsnyder komt na een matige start en long lap penalty toch nog als 14e over de streep. Zonta van den Goorbergh, gestart als 26e, weet de finish als 17e te passeren.
De Moto3 kende in de beginfase een rode vlag situatie doordat het (licht) ging regenen. Hierdoor gingen meerdere rijders onderuit.
Na het overtrekken van de korte bui kon de herstart plaatsvinden. Masia weet de Moto3 wedstrijd op zijn naam te zetten voor Sasaki en Guevara.
29 mei is de volgende race op Mugello in Italië.
Foto: Facebookpagina Enea Bastianini
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven