Skip to main content

Bandenmerken ruilen: Pirelli MotoGP, Michelin WorldSBK

Nadat al eerder bekend werd dat het MotoGP-wereldkampioenschap in 2027 van Michelin als enige bandenleverancier overstapt naar Pirelli, wordt nu officieel gemeld dat Michelin exact de omgekeerde route gaat volgen en dus de exclusieve bandenleverancier van het WorldSBK Superbikes wereldkampioenschap wordt. Beide kampioenschappen zijn eigendom van het Spaanse Dorna.

Single Tire Supplier

In 2004 werd Pirelli de ‘single tire supplier’ van het wereldkampioenschap Superbikes, toen nog onder leiding van de gebroeders Flammini. Daarna volgde overname van het kampioenschap door Infront, wat zelf weer werd opgeslokt door investeerder Bridgepoint. Daardoor kwamen zowel MotoGP als WorldSBK onder dezelfde eigenaar te hangen. Kort daarna werden beide kampioenschappen ondergebracht bij MotoGP-organisator Dorna.

Sinds die tijd gaat het steeds beter met MotoGP, maar zakt World Superbikes juist weg qua TV-kijkers en bezoekersaantallen. Voor Michelin is het wereldkampioenschap WorldSBK Superbikes dus duidelijk wel een veel mindere positie, maar ook eentje die veel minder geld kost. Dit gaat niet alleen om het ‘kopen’ van de rechten om te mogen leveren, maar ook om ontwikkelingskosten en hoeveelheid te leveren banden. Bij Pirelli werd dan ook continu duidelijk gemaakt dat de in het WorldSBK kampioenschap gebruikte banden ook te koop zijn voor consumenten, waar de Michelin’s uit de MotoGP puur ontwikkeld werden voor dat kampioenschap en dus zelf verder geen commerciële waarde hadden.

Dorna laat bandenmerken ruilen

Drie maanden geleden was de aankondiging van de komst van Pirelli naar de MotoGP groot nieuws. De Chinees/Italiaanse bandenleverancier was al bandenleverancier van de Moto2 en Moto3 klassen, maar gaat vanaf 2027 dus ook de MotoGP overnemen, nadat Michelin het de laatste 10 jaar deed. Daarmee wordt Pirelli wel een dominante macht in de motorsport, als exclusieve leverancier van MotoGP, Moto2, Moto3, British Superbikes en Formule 1. Merken als Dunlop en Bridgestone worden daarmee buitengesloten, wat ook leek te gaan gelden voor Michelin. Mogelijk wil Dorna nu klachten over kartelvorming voorkomen, door Michelin alsnog aan World Superbikes te koppelen.



Nieuwsbrief Signup

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven