Skip to main content

Zomerse afsluiting wegen Tirol voor ‘luide’ motoren wordt permanent

De tijdelijke rijverboden op vijf wegen voor ‘bijzonder luide motorfietsen’ in een deel van de Oostenrijkse regio Ausserfern in het deels zelfstandige Land Tirol, werden vandaag na de proeffase geëvalueerd. Ondanks zeer lage aantallen overtreders en een zeer afwijkend verkeerpatroon door corona, besloot de betreffende minister van De Groenen toch van de afsluiting van vijf wegvakken een jaarlijks terugkerend systeem te maken. Dit betekent dus dat Europees gehomologeerde motorfietsen toch geweigerd blijven worden. 

De resultaten van de proef werden na één seizoen gepresenteerd door Landeshauptmann-Stellvertreterin Mag. Ingrid Felipe (Die Grünen). De vertegenwoordigster van De Groenen was duidelijk positief over de maatregel, waarbij wegen van 15 april tot 31 oktober zijn afgesloten voor motorfietsen die weliswaar een volledige Europese homologatie hebben, maar een “near field” meetwaarde van 95 dB overschrijden. “De genomen maatregelen hebben effect en worden ook door de bevolking in Ausserfern met grote instemming begroet. Bovendien is het aantal motorfietsen met ruim een derde afgenomen. Dit alles pleit voor handhaving van de genomen maatregelen, ook in de komende jaren”, aldus Felipe tegenover de Tiroler Landesregierung. 

Invloed van corona

De door Felipe opgevoerde resultaten zijn gebaseerd op deze cijfers, die werden gecombineerd met een enquete onder de bevolking van de betrokken regio Ausserfern. Toch is op die resultaten wel wat af te dingen: door corona is het verkeer in de regio volledig anders dan normaal. 

Qua verkeerscijfers werden de gegevens van vijf automatische permanente telstations geëvalueerd, na de periode van 1 juni tot 30 september, waarin de wegen waren afgesloten. In totaal werd op zomerzondagen een geluidsreductie van gemiddeld 36 procent – op de Hahntennjoch zelfs 50 procent – vastgesteld ten opzichte van 2017, wat overeenkomt met een geluidsverlaging voor motorfietsen van gemiddeld 2 dB. Toch is het onmogelijk om hier harde resultaten uit op te maken, omdat door de corona-pandemie het aantal toeristen sowieso zeer sterk daalde, wat natuurlijk ook gold voor de motorrijders die de regio normaal bezoeken. Definitieve uitspraken over de omvang van de invloed op het aantal motorfietsen op de betrokken wegen zijn dan ook nog niet mogelijk, aldus de rapporteurs. 

Meer verkeers- dan geluidsovertredingen

Het aantal motorrijders dat met te luide motoren op de weg was, was gedurende de betreffende periode constant laag, aldus de controleurs. In totaal werden 8.917 motorfietsen gecontroleerd, waarvan 135 in strijd met de geluidsregels. Er waren echter ongeveer 800 andere overtredingen, zoals te hard rijden, verboden inhalen of ‘bochten afsnijden’, die werden bestraft tijdens de controleactiviteiten.

Aan de bewoners van de populaire motorroutes werd gevraagd naar de effecten van de rijverboden. Meer dan tweederde van de respondenten gaf aan dat hun perceptie van motorgeluid is afgenomen 

LHStv Felipe vindt blijkbaar dat de resultaten, ondanks de corona-factor, toch duidelijk zijn. “De huidige resultaten bevestigen, ongeacht de significante impact van de coronapandemie op het verkeersvolume, de aanpak die in het vorige pilotseizoen is gekozen. Daarom hebben we vanaf 15 april tot 31 oktober van elk jaar de rijverboden voor motorfietsen met een “near-field” geluidsniveau van meer dan 95 dB ingesteld. op de vijf wegvakken met een totale lengte van 126 kilometer ”, aldus Felipe.

Ook wil ze iets doen aan de geluidsproductie door in overleg te gaan met de motorfabrikanten: “Om zoveel mogelijk mensen te beschermen tegen overmatig lawaai, maar tegelijkertijd motorliefhebbers hun rijplezier niet te ontnemen met gedeeltelijke rijverboden, zijn duidelijke richtlijnen nodig voor de fabrikanten. Ik heb hierover al gesproken met belangengroepen uit de motorgemeenschap en de industrie, en we waren het erover eens dat dit de weg moet zijn voor een stiller samenzijn op en langs de populaire motorroutes.”

Afgesloten wegen Ausserfern (Tirol), Oostenrijk voor motoren >95 dB – van 15 april tot 31 oktober

– B 198 Lechtalstraße van Steeg naar Weißenbach am Lech
– B 199 Tannheimerstraße van Weißenbach am Lech tot Schattwald (grens Duitsland)
– L 21 Berwang van Bichlbach tot Stanzach
– L 72 Hahntennjochstraße van Pfafflar tot Imst (pas Hahntennjoch)
– L 246 Hahntennjochstraße van Imst (Hahntennjoch) tot Imst
– L 266 Bschlaber Straße van Elmen naar Pfafflar

Snelheidsboetes Oostenrijk verhoogd

Er zijn meer redenen waarom te sportieve motorrijders Tirol zouden willen mijden: de boetes op snelheidsovertredingen werden in Oostenrijk recent weer fors verhoogd. Het land werkt niet met vaste boetes waarmee de overtreding ook direct is afgedaan, maar met een “instapboete”, waar dan nog een eventuele extra straf overheen kan komen. Maximaal kan daarbij nu 5000 euro als boete voor ‘bijzonder snel rijden’ worden geëist, maar ook is inbeslagneming van voertuig en/of rijbewijs een optie. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws