Skip to main content

Yamaha: toch geen waterstofmotoren in motorfietsen

Yamaha

Yamaha zal in februari 2024 een prototype van een op waterstof werkende verbrandingsmotor presenteren, al gaat het daarbij wel om een buitenboordmotor voor schepen. Daarmee neemt het Japanse motormerk wel een eerste stap naar een daadwerkelijk inzetbaar verbrandingsmotorblok. Tegelijkertijd met de aankondiging daarvan neemt de motorfabrikant afstand van waterstof als aandrijving voor motorfietsen.

Twee richtingen met waterstof

Als het over waterstof als energiebron gaat, kan dat over twee totaal verschillende werkingen gaan. De eerste, meest bruikbare methode, is een brandstofcel die zuurstof (O2) uit de lucht omzet in water (H2O) waarbij elektriciteit geproduceerd wordt, die een elektromotor aandrijft. De andere, voor motorrijders interessantere methode, is een techniek waarbij waterstof als brandstof voor een ‘traditioneel’ motorblok dient.

De Japanse motormerken, waaronder Yamaha in het bijzonder, hebben voor motorfietsen al vaker aangegeven de richting van verbrandingsmotoren op waterstof te willen inslaan, maar tot nu toe ontbrak het aan motoren die in de buurt van het productiestadium kwamen.

Nieuwe energiemix

Nu is zo’n op waterstof draaiende verbrandingsmotor er wel (zie afbeelding hierboven), maar tegelijkertijd wordt duidelijk gemaakt dat die alleen voor buitenboordmotoren, ATV’s en onbemande helikopers gebruikt zal gaan worden. Motoren worden in de “future mobility energy mix” (zie afbeelding) nu in een andere groep gestopt, namelijk die van “Electric Powertrain & Synthetic CN fuel”. Voor lichte scooters wordt nog wel gewezen naar elektrische aandrijving, maar eigenlijk legt Yamaha de energietransitie voor grotere motoren dus bij elektrische aandrijving en synthetische ‘Carbon Neutral’ benzine.

Pas op de plaats

Voor elektrische vormen van aandrijving geldt dat Yamaha daar nog weinig zichtbare stappen heeft gemaakt, terwijl de ontwikkeling van synthetische brandstof buiten het werkgebied van Yamaha zelf ligt. Dit zou als een pas op de plaats kunnen worden geïnterpreteerd. Toch wil het bedrijf al in 2035 CO2-neutral zijn, wat 15 jaar op de originele planning vooruitloopt.  

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws