Yamaha gebruikt stuurbekrachtiging al in motorcross
Tijdens een officiële motorcrosswedstrijd in de USA heeft een Yamaha-rijder in een race daadwerkelijk gebruik gemaakt van elektronisch geregelde stuurbekrachtiging. Justin Cooper van het Yamaha Star Racing Team reed ermee in de eerste manche van een ronde in het AMA MX250 Pro Motorcross outdoor kampioenschap. In de eerste manche werd Cooper 5e na een val, hij won de tweede manche maar dan zonder EPS.
Electronic Power Steering (EPS)
Yamaha kondigde vorig jaar aan te werken aan Electronic Power Steering (EPS), waarop wereldwijd nogal lacherig werd gereageerd. Nu is EPS echter (zover bekend) voor het eerst ingezet in een daadwerkelijke race op hoog niveau, waarmee de Japanse motorfabrikant laat zien het concept al ver uitgewerkt te hebben.
Ondanks dat officiële berichtgeving ontbreekt, lijkt het er sterk op dat Cooper wel de eerste manche van de races met EPS reed, maar in de tweede manche was de cilinder verdwenen. Overigens is die EPS-cilinder bijna onzichtbaar verstopt in het stuurkussen als er gereden wordt, dan is er alleen een rond gat zichtbaar. Als dat kussen eraf is steekt de cilinder wat boven de nummerplaat uit.
Want to know more about that Electronic Power Steering Justin Cooper tried this weekend? Last year Yamaha actually explained it. https://t.co/IqrH5eVnBl
— Jason Weigandt (@JasonWeigandt) August 14, 2023
Pic by @mitch_kendra pic.twitter.com/Vnp7azDWrv
“Door gebruik te maken van een magnetostrictieve koppelsensor kan het systeem functioneren als een stuurdemper en stuurhulp bieden” – Yamaha Motor
Elektronische stuurdemper
Elektronische stuurbekrachtiging kan makkelijk gecombineerd worden met een elektronisch geregelde stuurdemper. Honda gebruikt al geruime tijd een Honda Electronic Steering Damper (HESD) op de CBR1000RR-R Fireblade, maar het is geen techniek die al op grote schaal wordt ingezet.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven