Op de Japan Mobility Show 2023 zal Yamaha Motor een aantal nieuwe modellen laten zien. Qua tweewielers gaat het dan om de Elove en E-FV, maar ook om een TMW offroad-driewieler, een vierwielig offroadvoertuig met waterstofmotor en de opvolger van de zelfrijdende Motoroid, de Motoroid 2.
De Elove en E-FV lijken productieklaar, maar zijn volgens Yamaha zelf vooral projecten van bij Yamaha werkzame ‘vrijwilligers’ en studenten. De Elove is een zelfrijdende 50cc scooter, die gebruikt maakt van het Advanced Motorcycle Stabilization Assist System (AMSAS) dat al eerder ontwikkeld werd, maar waarvoor moeizaam een functie gevonden kon worden. De E-FV is dan een elektrische minibike1200, met dezelfde aandrijving als de elektrische TY-E trialmotor. Detail is het geluid: een ‘nep’-motorgeluid wordt verzorgd door Active Sound Control-technologie van Yamaha Corporation, de muziektak van Yamaha dus.
Motoroid2
Yamaha kwam in 2017 met de Motoroid, een zelfrijdende racemotor die in een video zelfs de strijd met (toenmalig) Yamaha-icoon Valentino Rossi aanbond. De nieuwe versie heeft niet alleen het eerder genoemde AMSAS aan boord, maar ook Active Mass Center Control System (AMCES) voor ‘houdingsdetectie en zelfbalancering’. Daarnaast zou een Ai-systeem door beeldherkenning reageren op het gezicht en de gebaren van de berijder. Maar, hier is vooral sprake van theoretische eigenschappen voor een stilstaand beursmodel.
TMW: Trailway met drie wielen
De TMW, bedacht door leden de Motorcycle Testing Division, die volgens Yamaha als ‘vrijwilligers’ dit model ontwikkelden, is het eerste offroad-avontuur van Yamaha Motor met een Leaning Multi-Wheeler (LMW). Qua uiterlijk doet de TMW sterk denken aan de klassieke Trailway modellen, maar dan met de zijwaarts kantelende techniek voor de dubbele voorwielen uit de Tricity-modellen.
Waterstof
In de YFXZ1000R Side-by-Side ATV gebruikt Yamaha al jaren een 998 cc driecilinder motorblok, waarvan lang gedacht werd dat het ook in een sportieve driecilinder motorfiets terecht zou komen. Nu claimt Yamaha dat dit blok geschikt is gemaakt voor het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor met directe injectie.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven