Wuyang-Honda Motors heeft onlangs in Beijing zijn eerste elektrisch aangedreven motorfiets aan het publiek gepresenteerd: de E-VO. Het model is vormgegeven als een moderne café-racer en ontworpen voor het gebruik in de stad en is (in eerste instantie) alleen bedoeld voor de Chinese e-bike markt.
Twee uitvoeringen, twee accupakketten, tot 170 km bereik
De E-VO wordt geleverd met twee batterijopties waaruit gekozen kan worden; een 4,1 kWh en een 6,2 kWh variant. Beide maken gebruik van een modulair batterijsysteem, dus een systeem dat opgebouwd is uit meerdere losse modules die elk een eigen opslagcapaciteit hebben. De 4,1 kWh-versie beschikt over een actieradius van 120 kilometer en laadt in 90 minuten op via het stopcontact of in 60 minuten met een snellader. Bij de grotere 6,3 kWh-uitvoering, die gebruikmaakt van drie accu’s, loopt de actieradius op tot 170 kilometer. Opladen duurt dan 150 minuten via het stopcontact of 90 minuten met een snellader.

Vermogen van 21,5 pk en topsnelheid van 120 km/u
Beide uitvoeringen zijn uitgerust met dezelfde, centraal geplaatste, elektromotor die een piekvermogen levert van 15,8 kW (21,5 pk) en een continuvermogen heeft van 8 kW (11 pk). Er hoeft niet geschakeld te worden en de eindaandrijving naar het achterwiel loopt via een tandriem. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 120 km/u en het rijklaargewicht bedraagt 143 kg voor de 4,1 kWh-versie en 156 kg voor de 6,3 kWh-variant. De wielbasis is met 1.380 mm relatief kort voor motorfietsnormen. De vering bestaat aan de voorzijde uit een telescoopvork met daarin een 16-inch wiel en aan de achterzijde is de E-VO voorzien van een mono schokdemper en een 14-inch wiel. De zithoogte komt hiermee uit op 765 mm.

Moderne uitrusting en cameratechnologie
Het dashboard bevat een 7-inch TFT scherm dat onder meer navigatie, muziek, bandenspanning, accustatus en camerakoppeling toont. Verder beschikt de E-VO over keyless starten en een DVR-camerasysteem. De opnames van het camerasysteem kunnen als video’s worden opgeslagen waarbij de achteruitrijcamera ook rechtstreeks verbonden is met het display, zodat je deze kunt gebruiken als een extra, centraal geplaatste, achteruitkijkspiegel. Alleen de E-VO met grotere batterijvariant is echter voorzien van voor- én achtercamera, de kleinere versie is standaard met alleen een frontcamera uitgerust en moet het dus zonder deze extra achteruitkijkfunctie doen.
Komt de E-VO ook naar Europa en wat kost hij?
Of de elektrische café-racer in de toekomst mogelijk ook naar Europa af andere exportmarkten in de wereld komt is niet door Wuyang Honda bekend gemaakt. Met een continu nominaal vermogen onder de 11 kW zou hij prima in de Europese A1-rijbewijsklasse passen, vooral in België waar met een autorijbewijs ook op een scooter of motor tot max 125 cc / 11 kW gereden mag worden.
In China is de vanaf prijs voor de Wuyang-Honda E-VO 29.999 yuan, wat overeenkomt met ca. 3.700 euro. De topversie moet 36.999 yuan opbrengen, zo’n 4.500 euro.
Over Wuyang-Honda
Wuyang-Honda Motors is een joint venture tussen het Chinese Guangzhou Motors Group Company en het Japanse Honda Motor en is een van de grootste motorfietsproducenten in China. Er worden motorfietsen geproduceerd onder de merknamen Wuyang, Honda en Wuyang-Honda en heeft een ongekende jaarlijkse productiecapaciteit van ongeveer 1 miljoen eenheden, waaronder de @Stream (125cc) en SCR100 (100cc) scooters en motoren zoals de 125 cc MCR125, GL125, CGL125 en CG125 modellen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven