Skip to main content

Voorbeschouwing: alle 2020 modellen op EICMA motorshow

Komende dinsdag opent de EICMA haar deuren voor de presentatie van een zeer groot aantal 2020 modellen aan de pers, waarna de Fiera Milano nog een week het publiek bij de belangrijkste motorshow ter wereld ontvangt. Nieuwsmotor zal -zoals elk jaar- live aanwezig zijn bij alle personferenties, zodat u op dinsdag 5 november hier op de website al het nieuws als eerste kunt zien. Dat nieuws zal uit héél veel nieuwe modellen bestaan, want dit jaar kon er eindelijk in één keer voor de EURO5 emissienorm ontwikkeld en geproduceerd worden, waardoor de fabrikanten vorig jaar nog hun kruit grotendeels droog hielden. We kijken alvast even vooruit naar welke nieuwe modellen we kunnen verwachten. 

Aprilia: op de EICMA 2018 zagen we al een zeer goed afgewerkte RS660 staan, met een sportieve paralleltwin. Daarvan zal nu de uiteindelijke 2020-productieversie getoond worden, waarvan we al een duidelijk beeld kregen. Daarnaast is er ook al een Tuono 660 gespot, dus het kan zijn dat de naked-versie er gelijk al naast wordt gezet. 

BMW: het is makkelijk in te vullen dat in 2020 de S1000XR sportieve adventure het motorblok van de nieuwe 2019 S1000RR superbike ook krijgt. Opvallend genoeg geldt dat niet voor de naked S1000R, die dus nog een jaar door moet in de oude configuratie. Er zijn daarnaast nog patentaanvragen voor een nieuwe F850R opgedoken. 

Ducati: de presentatie van Ducati was totaal anders dan voorgaande jaren. Dit jaar dus geen luxe feestje, live op TV, op de zondagavond voorafgaand aan de EICMA. In plaats daarvan twee weken vooraf -vóór alle andere merken- een volledige onthulling in Rimini, waar Nieuwsmotor uitgebreid verslag van deed. Klapper was daar natuurlijk de Streetfighter V4, voor de EICMA lijken alleen twee Scrambler-prototypes over te blijven. 

Energica: het Italiaanse merk van elektrische motorfietsen had een paar enorme tegenslagen door het afbranden van alle racemotoren voor de nieuwe MotoE-klasse. Uiterst knap dat ze die in korte tijd wisten te vervangen en tegelijkertijd aankondigen voor 2020 met een flink verbeterde versie van de Ego superbike te komen. 

Honda: de hele wereld wacht al jaren op de nieuwe 2020 Honda CBR1000RR Fireblade, het huidige model zagen we voor het eerst al in 2011. Er zijn spionagefoto’s en een patentaanvraag voor de naam CBR1000RR/R (dus met drie R-en), maar bij Honda weet je het pas zeker als de motorfiets er ook ècht staat. De update van de 2020 CRF1100L Africa Twin is al lang en breed onthuld. 

Kawasaki: met de komst van de reeds aangekondigde 2020 Kawasaki Z H2 naked bike wil het groene merk net zo’n imagoboost scoren als met de H2, die bij zijn introductie insloeg als een bom. Vraag is wel of 200 PK daarvoor genoeg is, want andere merken komen ook al aan die cijfers, maar dan zonder supercharger. Het is afwachten of de schitterend gemaakte ZX-25R viercilinder 250cc er echt komt, met daarbij de vraag of dat interessant is voor Europa. Kawasaki laat wel duidelijk zien qua techniek voorop te lopen. 

KTM: de Oostenrijkers kondigden zelf al de nieuwe 2020 KTM 1290 Superduke aan. Een nieuwe versie van de 390 (Duke, RC) is ook goed mogelijk, er zijn al een aantal prototypes hiervan gesignalerd. Héél misschien komt dan ook de eerste 390 Adventure in beeld.

Suzuki: het kleinste Japanse merk heeft ontzettend hard nieuwe modellen nodig, we hopen daarom vooral dat de al aangekondigde 2020 Suzuki V-Strom (DL1000) dan ook ècht nieuw is. Zeer welkom zou ook een nieuwe naked bike zijn, maar er zijn nog geen aanwijzingen dat die er ook komt.

Triumph: ook de Britten kwamen al eerder dan normaal met de nieuwe Street Triple en Rocket 3. Er zit naast de aangekondigde nieuwe 2020 Thruxton RS nog een model in de pijplieidng, waarbij de al vaak gespotte Tiger 800/900 de meest logische is. 

Yamaha: eigenlijk heeft Yamaha nog wat achterstand van de Tenere 700, die weliswaar vorig jaar werd geprenteerd, maar die pas zó laat in de winkels kwam dat hij nog als nieuw model gepusht zal moeten worden. Daanaast werden de R1, MT-03 en de MT-125 al eerder onthuld. Wel lijkt het erop dat er een nieuwe MT-07 of MT-09 (Tracer) onderweg is, wat een uiterst belangrijk model voor Yamaha is. Een ereplaats zal er verder zijn voor de nieuwe Tricity 300 driewieler, die voor het eerst geschikt is voor het B-rijbewijs. Yamaha heeft, uiterst opvallend, geen live-persconferentie maar zal haar nieuwe producten op zondagavond digitaal aan ons doorgeven. 

DIt overzicht wordt waar mogelijk nog aangevuld in de komende dagen. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws