Na eerder deze maand te hebben aangegeven dat er een nieuwe GSX-S1000 onderweg was, heeft Suzuki nu alle details vrijgegeven van de vernieuwde 2021-versie van de naked, die is voorzien van een compleet nieuwe look en een bijgewerkte, Euro 5-conforme 152 pk viercilindermotor met een bredere en vlakkere koppelcurve, die volgens Suzuki zorgt voor een bredere vermogensverdeling in het lage en middenbereik. Daarnaast is er een nieuw Suzuki Intelligent Ride System (SIRS) elektronicapakket, waaronder een quickshifter en auto-blipper, maar ook Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) system selecteerbare motormappings en meer instelbare niveaus (5) voor de tractiecontrole. Dit alles is aanstuurbaar via een nieuw LCD-dashboard. Verder zijn er nieuwe zaken als een grotere 19 liter brandstoftank en een nieuw, breder stuur plus een assist & slipperclutch en Dunlop Roadsport 2 banden.
De nieuwe GSX-S1000 levert nu een piekvermogen van 152 pk bij 11.000 tpm. Nieuwe elektronische gasklephuizen zorgen voor een beter controleerbare motorrespons tijdens de eerste gasklepopening, wat op vorige modellen nog een zwak punt was. Er is ook een nieuwe airbox waarin de inlaatweerstand wordt verminderd.
Gezien de timing van het nieuwe model leek een 2022 modeljaar voor de hand te liggen, maar Suzuki geeft aan dat dit toch nog een 2021-model genoemd wordt. In de Verenigde Staten en Canada wordt het overigens wel een 2022 model genoemd…
Persdossier 2021 Suzuki GSX-S1000:
Suzuki presenteert de gloednieuwe GSX-S1000: een volbloed naked in de meest pure vorm. De machine levert indrukwekkende prestaties, geeft de rijder nog meer vertrouwen en valt extra op door zijn volledig nieuwe, maar bovenal agressieve styling. De marktintroductie van de nieuwe GSX-S1000 vindt plaats medio juni 2021. De vanafprijs maakt Suzuki binnenkort bekend.
– Focus op rijder met verbeterde rij-eigenschappen
– Uitgebreid pakket aan assistentiesystemen
– Vijf standen tractiecontrole
– Leverbaar vanaf juni 2021
De Suzuki GSX-S1000 verscheen in 2015 op de markt en kreeg direct lovende kritieken. De mix van sportiviteit, een rechtere zitpositie, een lichtgewicht frame, indrukwekkend vermogen en alledaagse bruikbaarheideen geliefde motorfiets, zowel bij jongere als oudere rijders.
Aanvalshouding
Die eigenschappen zijn door Suzuki nog verder verbeterd op de nieuwe GSX-S1000, aangevuld met een compleet nieuw design. De motorfiets oogt agressiever, meer gedrongen en de nadruk ligt nog meer op de voorkant, een echte aanvalshouding. Suzuki past rondom LED-verlichting toe. Compact en bijzonder krachtig is de verticaal geplaatste LED-koplamp. Het geeft de GSX-S1000 een unieke uitstraling.
999 cm3 viercilinder
Suzuki heeft de GSX-S1000 letterlijk op alle fronten aangepast, verbeterd en aangescherpt, allemaal met nog meer focus op de rijder. De absolute hoofdattractie van de eerste GSX-S1000 was de 999 cm3-viercilinder. Die krachtbron is behouden, ook al heeft Suzuki de viercilinder op vrijwel alle punten aangepast. De nieuwe viercilinder profiteert meer dan ooit van de knowhow die Suzuki heeft opgedaan met het ontwikkelen van de GSX-R1000 en met de talloze overwinningen in motorraces, zoals het MotoGP-kampioenschap.
Het resultaat is een viercilinder die aanzienlijk meer bruikbaar koppel onderin heeft en een nog hoger piekvermogen levert. Door het opnieuw programmeren van het motormanagement en de toevoeging van ride-by-wire-technologie is van een koppeldip in de koppelcurve geen sprake meer. De koppelopbouw verloopt lineair over vrijwel het complete toerenbereik. Het blok produceert nu 106 Nm bij 9.250 toeren per minuut, voorheen was dat 108 Nm bij 9.500 toeren per minuut. Het piekvermogen stijgt naar 152 pk (112 kW) bij 11.000 toeren per minuut (voorheen 150 pk/110 kW bij 10.000 toeren per minuut).
Aanpassingen
De boring x slag van de viercilinder is met 73,4 x 59 mm gelijk gebleven. Hetzelfde geldt voor de compressieverhouding van 12,2:1. Voor de rest heeft Suzuki diverse aanpassingen doorgevoerd, denk hierbij aan de toevoeging van ride-by-wire elektronische gasklepregelsysteem, nieuwe nokkenassen, nieuwe klepveren en een herziene airbox. Een aangepast uitlaatsysteem verbetert niet alleen de prestaties van de motor, maar draagt ook bij aan een mooiere en vooral rijkere soundtrack. De 999 cm3-viercilinder voldoet aan de EU5-emissienorm.
Elektronicapakket
De GSX-S1000 is uitgerust met een uitgebreid elektronicapakket, zoals Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en een Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Dit laatste systeem bestaat uit drie standen die stuk voor stuk het karakter en de prestaties van de motor beïnvloeden, zodat onder alle omstandigheden (circuit, gladde ondergrond of toeren) de juiste rijmodus gekozen kan worden. Het Suzuki Traction Control System (STCS) heeft 5 standen en kan ook volledig uit. Een bi-directional quickshifter – ook uitschakelbaar – maakt het feest voor de rijder compleet en maakt razendsnel op- en terugschakelen mogelijk zonder gebruik te hoeven maken van de koppeling.
Informatief LCD-display
Het multifunctionele instrumentencluster biedt een schat aan informatie en presenteert alles op een overzichtelijke manier aan de rijder. Het heldere LCD-display toont informatie over de snelheid, het toerental, de geselecteerde versnelling, tripmeters, een kilometerteller, de watertemperatuur, de actuele actieradius, het huidige en gemiddelde brandstofverbruik, de resterende tankinhoud, de tijd en nog veel meer.
Hoogwaardige vering
Suzuki selecteert uitsluitend hoogwaardige componenten voor de nieuwe GSX-S1000. Het model maakt gebruik van een ultrastijf twin-spar aluminium frame, inclusief een aluminium swingarm, direct afkomstig van de GSX-R1000. Een handmatig verstelbare 43 mm KYB-voorvork geeft de rijder nog meer feedback. Vooraan installeert Suzuki 310 mm remschijven met monoblock remklauwen van Brembo. Suzuki levert de motorfiets af op speciaal voor de GSX-S1000 ontwikkelde Dunlop Roadsport 2-banden in de maat 120/70ZR17 voor en 190/50ZR17 achter. Deze banden zijn afgestemd op de prestaties van de GSX-S1000 en dragen bij aan het verder verbeteren van de handling.
Alles voor de rijder
Suzuki heeft zich tijdens de ontwikkeling van de GSX-S1000 sterk gericht op het comfort en gebruiksgemak van de rijder. De zitpositie is bijvoorbeeld verder verbeterd, onder meer door toepassing van een 23 mm breder stuur. Een nieuw zadeldesign verbetert het comfort. De zithoogte komt uit op 810 mm. Door een grotere 19 liter tank kan de rijder nog langere afstanden afleggen. Suzuki heeft ook gelet op de kleinste details. Zelfs de startsleutel is voorzien van een opvallend GSX-S-logo zodat de machine starten elke keer bijzonder is.
Drie stoere kleurstellingen
Suzuki levert de nieuwe GSX-S1000 in drie opvallende kleurstellingen: Metallic Triton Blue, Glass Matte Mechanical Grey en Glass Sparke Black, altijd in combinatie met een goudkleurige voorvork.
Technische gegevens 2021 Suzuki GSX-S1000 (Euro5-spec)
Lengte | 2.115 mm |
Breedte | 810 mm |
Hoogte | 1.080 mm |
Wielbasis | 1.460 mm |
Bodemspeling | 140 mm |
Zithoogte | 810 mm |
Drooggewicht | 214 kilogram |
Motortype | 4-takt, 4-cilinder, vloeistofgekoeld, DOHC |
Boring x slag | 73,4 mm x 59,0 mm |
Motorinhoud | 999 cm3 |
Compressieverhouding | 12,1 : 1 |
Brandstofsysteem | Brandstof-injectie |
Startsysteem | Elektrisch |
Smering | Wet sump |
Transmissie | 6-traps constant mesh |
Ophanging voor | Omgekeerde telescopische voorvork |
Ophanging achter | Linktype, schroefveer |
Remmen voor | Dubbele schijf |
Remmen achter | Enkele schijf |
Banden voor | 120/70ZR17M/C (58W), tubeless |
Banden achter | 190/50ZR17M/C (73W), tubeless |
Ontstekingssysteem | Elektronisch |
Brandstoftank inhoud | 19,0 liter |
Olie-capaciteit | 3,4 liter |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven