Triumph Motorcycles heeft de 2016 Tiger Explorer 1200 vernieuwd en de line-up voorzien van maar liefst zes uitvoeringen. Drie hiervan zijn meer op de straat gericht (Explorer XR, XRx en XRt), terwijl de andere drie meer op offroad-inzet gebouwd zijn (Explorer XC, XCx en XCa). Allen zijn nog steeds voorzien van het bekende 1.215cc ‘triple’ motorblok met cardan-aandrijving, maar door een nieuwe uitlaat moet er meer vermogen en meer koppel voorhanden zijn. Ook zijn alle Tiger Explorer modellen voorzien van een nieuwe, elektrisch bedienbare ruit en is hiervoor het uiterlijk licht aangepast. Als optie op de XR en XC instapmodellen en standaard op de andere topmodellen zijn er nu elektronische hulpmiddelen als ‘bochten’-ABS en Traction Control, semi-actieve electronisch instelbare vering, diverse rijmodi en hill hold control voor makkelijker wegrijden op een helling. Hieronder vindt u het persbericht van Triumph.
Persbericht Triumph Nederland:
• Nieuwe Triumph Tiger Explorer XR en XC
• 6 Nieuwe motorfietsen; een Explorer voor elk avontuur (Explorer XC, Explorer XCx, Explorer XCa, Explorer XR, Explorer XRx en Explorer XRt).
• 1215cc ‘triple’ motorblok met cardan-aandrijving, meer vermogen en meer koppel – de krachtigste in het Adventure-segment
• NIEUW: Op de berijder gerichte, actieve technologie
• NIEUW: Voor bochten geoptimaliseerde tractiecontrole en ABS
• NIEUW: TSAS -semi-actieve vering
• NIEUW: Lage zadelvarianten
• NIEUW: Elektrisch verstelbaar premium windscherm
• NIEUW: Hill Hold Control-systeem
De nieuwe Tiger Explorer familie is bedacht, ontworpen en gebouwd om voor alle avontuurlijke motorrijders de ultieme reis-adventure motorfiets te zijn.
Het nieuwe Triumph Explorer gamma is verdeeld in twee verschillende modelvarianten; de XR-serie, ontworpen en geoptimaliseerd voor de ultieme rit op het asfalt, en de XC-serie die gemaakt is om offroad uit te blinken. Zowel de XR als XC-modellen zijn echter meer dan geschikt voor motorrijden in beide omgevingen. De Explorer XCa en Explorer XRt zijn de topmodellen, met een ongekend niveau aan apparatuur en technologie om een motorfiets te bieden die volledig is voorbereid op elk avontuur – ongeacht de afstand of bestemming.
Alle modellen, van de entry-level Explorer XR en Explorer XC tot de XCA en XRT topmodellen, zijn voorzien van een 1215cc driecilinder ‘triple’motorblok, uniek in het segment van de full-size Adventure motoren, waarbij het enorme vermogen door middel van cardanaandrijving op de weg komt. Het vermogen van de triple is altijd soepel en wordt geleidelijk over de toerenteller en snelheidsmeter verdeeld, dit als gevolg van de zeer lineaire koppelkromme die de driecilinder levert. Een bekrachtigde koppeling maakt bediening hiervan ongelooflijk licht, waardoor het overbruggen van zowel lange afstanden als stilstaan en optrekken in de stad, voor de berijder moeiteloos gaat. De prestaties van het motorblok zijn verder verbeterd door middel van een nieuw uitlaatsysteem, met een opwindend, onderscheidend geluid.
De nieuwe Tiger Explorer beschikt over een groot aantal technologische upgrades, met een bijzondere nadruk op actieve state-of-the-art technologie, gemaakt om uitstekende stabiliteit en controle te waarborgen.
Deze functies omvatten:
• Triumph semi-actieve vering
• Voor bochten geoptimaliseerde tractiecontrole en ABS
•Rider modi, waaronder een zelf programmeerbare modus
• Hill Hold control
De algemene prestaties van de nieuwe Tiger Explorer krijgen een nieuw niveau qua dynamiek door het gebruik van verstelbare WP-vering op de twee instapmodellen. De andere vier modellen zijn voorzien van het baanbrekende Triumph Semi Active Suspension-systeem. Hierdoor kan de rijder elektronisch de instelling van de vering en demping aanpassen, waarbij de de veervoorspanning van de achterschokdemper automatisch wordt aangepast aan het terrein, resulterend in optimale grip en tractie in elke situatie.
De Tiger Explorer biedt standaard schakelbaar ABS en traction control (uit + 2 standen) op de XR en XC- instapmodellen, om haar berijders onder alle omstandigheden bestuurbaarheid, controle en feedback te geven op ondergrond die varieert van glad asfalt tot het meest ruige terrein. De andere vier varianten worden geleverd met het voor bochten geoptimaliseerde ABS en traction control, een garantie voor maximaal vertrouwen, zelfs bij het naderen van de meest uitdagende bochtenseries.
De Explorer XCx, XCa, XRx en XRt beschikken allemaal over een Inertial Measurement Unit (IMU) die, door een reeks van strategisch geplaatste sensoren, iedere beweging en elke status van de motorfiets volgt en daarop reageert. Het systeem berekent daarbij de hellingshoek van de motorfiets en gebruikt al deze metingen om meer stabiliteit te verzekeren door continu optimalisering van de ABS en het traction control systeem.
Voeg daarbij de keuze uit vijf verschillende Rider Modes (vier die vooraf ingesteld zijn en één die door de berijder zelf kan worden geprogrammeerd) die de configuratie van de motor aanpast naar een wisselende rijstijl en weg- en weersomstandigheden.
Bovendien is er de nieuwe Hill Hold Control-functie, die voorkomt dat de motor terugrolt bij wegrijden op een steile helling – een uitkomst wanneer de motor vol beladen is of plaats biedt aan een passagier.
Een nieuw motorblok met meer vermogen, betere handling en op de berijder gerichte technologie, verpakt in een familie van motorfietsen met een eigentijdse uitstraling en unieke stijl. Met scherpe, nieuwe lijnen die voor een stijlvolle en stoere look zorgen, maar ook bestuurder en passagier meer (thermisch) comfort leveren. Daarnaast introduceren we voor alle modellen een first-in-class elektrisch verstelbaar windscherm, waarmee de rijder windbescherming en comfort tijdens het rijden voortdurend kan aanpassen.
De nieuwe Triumph Tiger Explorer range, met een ruime keuze aan specificaties en (uit)schakelbare, selecteerbare en programmeerbare functies, biedt een scala aan motoren, dat het motorrijders mogelijk maakt om hun gewenste avontuur op maat te beleven. Om overal te kunnen komen; van het dagelijkse woon-werkverkeer tot de verste uithoeken van de aarde.
De prijzen van de nieuwe Tiger Explorer serie zullen later bekend gemaakt worden. Vanaf eind maart zal de nieuwe serie bij de officiële Triumph dealer in de showroom staan.
Overzicht van standaard uitrusting op de 2016 Triumph Explorer XR, XRx, XRt, XC, XCx, XCa
Standaard uitrusting Tiger Explorer XR |
– ABS en traction control |
– “Road”en “Rain” rijmodi |
– Elektrisch verstelbaar windscherm/ruit |
– Instelbare WP voor- en achtervering |
– Radiale Brembo 4-zuiger monobloc remklauwen |
– Middenbok |
– Startonderbreker |
– 12V stopcontact |
– 5V USB-aansluiting onder zadel |
– Boordcomputer |
– Kunststof carterbeschermer |
– Gegoten velgen met nieuw ontwerp. |
Tiger Explorer XRx (XR plus deze opties) |
– Voor bochten |
– geoptimaliseerd ABS en traction control |
– “Off Road” rijmodi |
– Cruise Control |
– Inertial Measurement Unit (IMU) |
– Triumph Semi Active Suspension (TSAS) |
– LED richtingaanwijzers met auto-stop. |
– Handkappen |
– Extra 12V stopcontact |
– Verwarmde handvatten |
– Geavanceerde boordcomputer |
Tiger Explorer XRT (XRx plus deze opties) |
“Sport” en een zelf te programeren “Rider” rijmodus |
– Hill Hold control |
– Elektrisch verstelbaar Touring windscherm/ruit |
– Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) |
– Koffer bevestigingskit |
– Verwarmd berijder / passagierszadel |
– Motorbeschermbeugels |
Lage zadel variant optioneel exclusief voor de XRx. |
Standaard uitrusting Tiger Explorer XC |
ABS en traction control |
– “Road”en “Rain” rijmodi |
– Elektrisch verstelbaar windscherm/ruit |
– Instelbare WP voor- en achtervering |
– Radiale Brembo 4-zuiger monobloc remklauwen |
– Middenbok |
– Startonderbreker |
– 12V stopcontact |
– 5V USB-aansluiting onder zadel |
– Boordcomputer |
– Kunststof carterbeschermer |
– Gespaakte velgen voor tubeless banden. |
Tiger Explorer XCx (XC plus deze opties) |
– Voor bochten geoptimaliseerd ABS en traction control |
– “Off Road” rijmodi |
– Cruise Control |
– Inertial Measurement Unit (IMU) |
– Triumph Semi Active Suspension (TSAS) |
– LED richtingaanwijzers met auto-stop. |
– Handkappen |
– Extra 12V stopcontact |
– Verwarmde handvatten |
– Geavanceerde boordcomputer |
– Aluminium carterbescherming |
– Radiatorbeschermer |
– Motorbeschermbeugels |
Lage zadel variant optioneel exclusief op de XCx. |
Tiger Explorer XCA (XCx plus deze opties) |
– “Sport” en een zelf te programeren “Rider” riijmodi. |
– Hill Hold control |
– Elektrisch verstelbaar Touring windscherm/ruit |
– Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) |
– Koffer bevestigingskit |
– Verwarmd berijder / passagierszadel |
– Gefreesde voetsteunen |
– Mistlampen |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven