Merkeigenaar Mahindra en haar dochterbedrijf Classic Legends hebben aangekondigd dat het historische motormerk Jawa de grens van 50.000 verkochte Jawa-motorfietsen heeft overschreden. Die mijlpaal werd volgens het bedrijf feitelijk bereikt in 12 maanden van volledige operatie, gezien een volledige productiestop tijdens de lockdown-periode.
Mahindra nam in 2016 Classic Legends over, het bedrijf dat de naamrechten op BSA wereldwijd bezat, plus de licentie op de Jawa merknaam voor de Indiase markt. In 2018 werden daarop de eerste Jawa motorfietsen op basis van bestaande Mahindra-modellen door het nieuwe dealernetwerk in India uitgeleverd. Die werden enorm goed ontvangen, waarop nu al de mijpaal van 50.000 verkochte motoren is bereik. In India concurreert Mahindra hiermee flink met het merk met de al net zo klassieke merknaam: Royal Enfield van Eicher Motors. Dat laatste merk maakte al de stap naar de rest van de wereld, waar dat bij Jawa nog lastig lag, omdat de merknaam Jawa ook nog door het klassieke motorbedrijf in Tsjechië wordt gebruikt. Uit die hoek werd de laatste jaren weinig meer vernomen, behalve dat het sinds kort een moderne 500cc adventure motorfiets verkoopt. Volgens eigen zeggen is die ‘Jawa’ in feite een omgestickerde RVM uit Argentinië, die daar juist weer als RVM Jawa worden verkocht, maar in feite worden die bij Lifeng in China gemaakt.
Maar, daar kan snel verandering in komen, want het Tsjechische bedrijf verkoopt nu ook de Indiase modellen in Europa. Ashish Singh Joshi, CEO van Classic Legends, zegt dan ook dat er vanuit andere markten vraag is naar de Indiase Jawa’s, waardoor Classic Legends ook is begonnen met exporteren van Jawa-motorfietsen naar Europa en Nepal. Momenteel heeft Jawa Motorcycles drie modellen in haar portfolio: de Jawa, Jawa Forty Two en de Perak. “Gezien de zeer gezonde vraag die we zien en het feit dat de huidige 50.000 langer duurde vanwege Covid-gerelateerde productie-uitdagingen, ben ik ervan overtuigd dat de volgende 50.000 in veel kortere tijd zullen komen”, aldus Joshi.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief